Marketing Report
[Interview] Marleen Hemmer de Haan over Leentjes Poeder Pret

[Interview] Marleen Hemmer de Haan over Leentjes Poeder Pret

Iets meer dan een jaar geleden trok Marleen Hemmer de Haan de stoute schoenen aan. Ze beëindigde haar vaste baan als conceptmanager bij event agency Fjuze en startte haar eigen bedrijf Leentjes, samen met Willem Kors. Van op de bonnefooi op zoek naar fabrieken in Duitsland om mee samen te werken, naar meer dan 1500 verkooppunten – waaronder sinds kort ook de Albert Heijn: Leentjes Poeder Pret, gekleurd poedersuiker, heeft een vliegende start. Wij spreken Marleen.

Hi Marleen. Een vliegende start, maar toch niet zonder horten of stoten. Vertel, hoe was 2018?   

2018 gaat de boeken in als een jaar om nooit meer te vergeten. Na een testfase in december, nu precies een jaar geleden, waarbij we in circa acht supermarkten lagen met een eerste versie van Poeder Pret, kregen we zulke positieve en enthousiaste signalen, dat we besloten ervoor te gaan. Go big or go home zei een vriend toen ik hem om advies vroeg, dat hebben we gedaan. We mochten vrij snel op gesprek bij Jumbo en Deen en een aantal groothandels. Omdat Leentjes Poeder Pret zo’n uniek en leuk product is, verkocht het zichzelf in feite.

Willem en ik hebben een media- en eventachtergrond en hadden totaal geen verstand van de retail- en voedselproductiewereld. Dat heeft geresulteerd in een flink aantal uitdagingen. Onze wens, of eigenlijk eis, om een product te maken dat 100 procent natuurlijk is en zonder kunstmatige toevoegingen, heeft wel wat voeten in de aarde gehad. Het vinden van de juiste natuurlijk ingrediënten voor de perfecte kleuren, heeft ons nachten wakker gehouden.
Ook heeft de transportwereld zo zijn eigen gebruiksaanwijzing…

Inmiddels zijn fijne, betrouwbare partners aangesloten bij Leentjes die helpen waar onze kennis tekortschiet.

Een voordeel is wel dat ik juist energie kreeg van al die uitdagingen in plaats van dat het energie kostte. Nu, een jaar later, kan ik echt met veel plezier en trots terugkijken op het afgelopen jaar. Het moment dat ik voor het eerst een Leentjes Poeder Pret in de winkel kocht, vergeet ik niet meer. Het bonnetje hangt prominent aan de muur in ons kantoor. 

Je staarde op een dag naar je bord pannenkoeken met poedersuiker en dacht toen: dat kan leuker?

Zo ongeveer, ja. Voor dit poedersuikeravontuur, was ik partner en conceptmanager bij Fjuze, een concept- en eventbureau in Amsterdam. Daar organiseerde ik onder andere The Color Run, een hardloopevent van vijf kilometer waarbij je elke kilometer werd bestrooid met gekleurd poeder. Tijdens een van de meetings bij Fjuze rees de vraag welke kleur poeder we zouden bestellen voor de volgende editie van The Color Run. Ik droomde weg en dacht aan het weekend ervoor, toen ik met mijn kinderen Lynn en Bo pannenkoeken at. Bo schoot uit met de poedersuiker en had een hele berg poeder op z’n pannenkoek. Met op rechts mijn collega die het over kleurenpoeder had, flitste het idee door mijn hoofd.

’s Avonds ben ik meteen gaan googelen of gekleurde poedersuiker al bestond. Toen ik niks kon vinden, ben ik naar de supermarkt gereden voor een potje gekleurde suiker die ik in de blender heb gemalen tot fijn poeder. De eerste dummy van Leentjes Poeder Pret: zo simpel kan het zijn.

Hoe zetten jullie Leentjes Poeder Pret in de markt?

Leentjes Poeder Pret is een uniek product, waardoor we (nog) geen concurrenten hebben en we ons niet hoeven te onderscheiden. Het grappige is, dat het product zo simpel en begrijpelijk is, dat mensen vaak denken dat gekleurd poedersuiker allang bestaat. Niet dus. 

Daarnaast vinden kinderen poedersuiker lekker én houden zij van kleurtjes. Het product verkoopt zichzelf dus eigenlijk. Zeker omdat het 100 procent natuurlijk is, zijn er voor de ouders ook geen belemmeringen om het te kopen.

Het afgelopen jaar hebben we voornamelijk gebruikt om het product verder te ontwikkelen, de distributie op poten te zetten en de hele keten te optimaliseren. Nu dat allemaal goed staat, is het tijd om iedereen kennis te laten maken met Leentjes Poeder Pret. Om die reden starten we eigenlijk nu pas met de marketingcampagne. Dat doen we uiteraard via alle socialmediakanalen, via promoties en acties in de winkels zelf, middels advertenties in de supermarktbladen zoals de Hallo Jumbo en de Allerhande, overige magazines en vanaf deze maand ook met een campagne op de tv-zenders van Talpa en RTL. We hebben met onder andere onze eigen kinderen verschillende commercials opgenomen met behulp van FC Film in Amsterdam.

FC Film is een team van storytellers en we zijn super blij met hun creatieve en professionele input én inzet. Naast het feit, dat het een erg leuk en leerzaam proces was, zijn we bovenal heel erg blij met het resultaat. Ik ben trots! 

Wat zijn jullie ambities?

De belangrijkste ambitie is lol houden in ons werk, dat het nooit mag gaan voelen als een baan. Willem en ik hebben de regel alleen te werken met leuke en inspirerende mensen. Nog zo’n ambitie is nooit meer in de file staan, al lukt dat nog niet helemaal. Dit neemt niet weg, dat we behoorlijk ambitieus zijn. We zijn binnen één jaar gegroeid van acht naar meer dan 1500 verkooppunten in Nederland. Dat moeten er nog meer worden en niet alleen in Nederland. Gesprekken met mogelijke partners in Duitsland, België, Griekenland, de VS en het Caribisch gebied lopen. Meer avontuur, dat is waar ik het voor doe.

Verder is het belangrijk om onze naamsbekendheid te vergroten, zodat de verkopen per week per winkel stijgen en zo een to-stay-product worden in de supermarkten waar we al liggen.

Tenslotte zijn er nieuwe producten in ontwikkeling en ideeën genoeg. Ik heb Willem beloofd niet aan meer dan drie ideeën tegelijk te werken, dus daar probeer ik me aan te houden, haha.

Wat is het laatste nieuws?

Leentjes Poeder Pret krijgt een zusje…

www.poederpret.nl 
www.fcfilm.nl 

Klik hier om je aan te melden voor de Marketing Report Nieuwsbrief

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief