logonmn.jpg Jaargang 6 | editie 18 | 3 juli 2014

NU.nl start samenwerking met Blendle
 

NU.nl start een samenwerking met Blendle. Blendle, ook wel omschreven als de iTunes voor de journalistiek, biedt tegen betaling artikelen uit bijna alle Nederlandse kranten en tijdschriften. Onder artikelen op NU.nl wordt vanaf vandaag doorverwezen naar de beste gerelateerde opiniestukken, interviews en achtergrondartikelen uit de gedrukte Nederlandse pers.

De nieuwe functie is een wereldprimeur voor NU.nl. Nog nergens combineerde een nieuwssite het gratis aanbod op internet met het betaalde aanbod uit kranten en tijdschriften...

[ lees verder ]
[Interview] Robert van den Ham over AutoWeek als cross media merk

Door Bas Vlugt. Natuurlijk is er de afgelopen maanden veel aandacht geweest voor de merken die uit het portfolio van Sanoma verdwijnen.

Maar veel interessanter is om te kijken wat er met de merken gebeurt waar Sanoma juist vol op inzet. Een van die merken is AutoWeek. Wij spreken hoofdredacteur Robert van den Ham, die onlangs werd uitgeroepen tot Cross Media Man van het Jaar.

Dag Robert, hoe bevalt de status van Cross Media Man van het Jaar?
"Deze Cross Media Man is met de dag trotser op zijn Cross Media Team. Anders gezegd, man is team. Nog tot op de dag van vandaag krijgen we reacties binnen op het winnen van die prijs. Ook dit heeft AutoWeek weer nog meer op de kaart gezet als crossmediaal merk."

Hoe gaat het met AutoWeek in termen van lezers- en adverteerdersmarkt?
"Als ik naar de HOI-cijfers in het algemeen kijk, mogen we zeker niet ontevreden zijn. Ik blijf ervan overtuigd dat de tikjes die we met name vorig jaar in de oplage hebben gehad geen klappen zijn geworden omdat we zoveel om het tijdschrift heen doen voor de consument en bovendien nog 360 graden werken...

[ lees verder ]
Online bestedingen eerste kwartaal 2014 3,63 miljard euro
 

In het eerste kwartaal van 2014 hebben Nederlanders van 15 jaar en ouder 3,63 miljard euro besteed aan aankopen die gedaan zijn via het internet. Het online aandeel van de gemeten consumentenbestedingen ligt hiermee op 22%. Voor diensten ligt dit aandeel op 66% en voor producten is dit aandeel 11%. In totaal zijn er bijna 26 miljoen online aankopen gedaan.

Dit blijkt uit cijfers van de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland, dat op kwartaalbasis wordt uitgevoerd door GfK en uitgegeven wordt door PostNL. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van zo’n 2200 (web)winkels in Nederland...

[ lees verder ]

[Commercial Review]

Door Jurgen Retra. Er bestaat bij mij een grote voorliefde voor campagne-ideeën die vanuit een levensecht inzicht geboren zijn en vervolgens goed zijn omgezet. Als ze dan ook nog eens aanhaken bij het sentiment van de dag, dan ben ik om, onafhankelijk van het feit dat het merk of product bij mij past.

Mijn lakmoesproef is dan ook het bekijken van televisiecommercials zonder geluid. De beelden, de boodschap en de situaties zouden ook zonder geluid het idee over moeten kunnen brengen...

[ lees verder ]

NOS moet inzage geven in kosten voetbalrechten
  De bedragen die de NOS betaalt voor voetbalrechten zijn nu vertrouwelijk, maar als het aan staatssecretaris Sander Dekker (VVD, Cultuur) ligt, verandert dat in de toekomst. Hij schrijft in de beantwoording van Kamervragen van partijgenoot Ton Elias dat geheimhoudingsbepalingen “niet het algemeen belang dienen”, omdat het immers om publiek geld gaat...

[ lees verder ]
[Column] Rechter: geen recht alles van Amalia te weten
Door Remco Klöters. Maar wat mogen we dan wel weten? Dat was kort gezegd de vraag waarmee Nieuwe Revu het strijdtoneel voor de Amsterdamse kantonrechter betrad in de procedure tegen Amalia.

Weet u het nog? Vorig jaar scoorde Nieuwe Revu met een artikel over de Mediacode, versierd met twee foto’s van een hockeyende Amalia van zes. Zoals bekend is het Koninklijk Huis daar niet van gediend - een procedure was het gevolg...

[ lees verder ]
Komkommerdeals, de zomeractie van ANP Pers Support
 

Wees een komkommer. Deze zomer maakt jouw organisatie nieuws. Omdat je weet dat juist in de zomer de vraag naar nieuws groot is. Bij de media, maar ook bij lezers, kijkers en luisteraars. In Nederland, maar ook elders in Europa.

Ga maar na, geen krant wordt zo nauwkeurig gespeld als de zomerkrant. En voor de camping-tv drommen vakantiegangers samen voor het journaal. Omdat ze graag willen weten: hoe zou het zijn, thuis in Nederland...

[ lees verder ]
Financiële topman Fred Arp vertrekt bij TMG
 

Fred Arp, de CFO van Telegraaf Media Groep, treedt per 1 maart 2015 terug. Dit maakte het mediabedrijf dinsdag na het stuiten van de beurs bekend. Het vertrek van Arp moet de weg vrijmaken voor een geheel nieuwe raad van bestuur.

De vernieuwing van de RvB kreeg op dezelfde dag direct gestalte met de eerste werkdag van de nieuwe bestuursvoorzitter Geert-Jan van der Snoek. Diens komst moet een rustigere periode bij TMG inluiden..

[ lees verder ]

[Interview] Jacqueline Smit – 538 Groep – over de ontwikkeling van radio als adverteerdersmedium

Radio is volop in beweging. Dat geldt zeker ook voor 538 Groep. Het zijn drukke tijden tijdens de WK Voetbal in Brazilië. De afgelopen weken trok Radio 538 al verschillende keren een vol Museumplein en het einde is door de successen van het Nederland Elftal nog niet in zicht. Jacqueline Smit, CEO van 538 Groep, wist desondanks tijd vrij te maken voor een gesprek met Initiative.

Dag Jacqueline, hoe is het met je?
“Met mij gaat het goed. We zitten vol in het WK en het festival seizoen. Dus hele mooie ervaringen met als hoogtepunt weer terug op het Museumplein.”

Je bent nu bijna een jaar CEO van 538 Groep. Ben je tevreden over waar het bedrijf nu staat?
“De mediawereld zit in een transitie fase. We hebben nu de eerste stappen gezet. De liefde voor radio zit in de aderen van ons bedrijf. We hebben met een frisse blik naar de programmering gekeken en verandering doorgevoerd...

[ lees verder ]
WappZapp Plus start streamingdienst met films en documentaires
 

Het Nederlandse dashboard voor gratis beschikbare video on demand is gestart met de uitbreiding van het aanbod met betaalde films en series onder de naam WappZapp Plus. Eerst kon je via de gratis app je persoonlijke tv-avond samenstellen uit de programma's van bijvoorbeeld Uitzending Gemist, RTL XL, TED, YouTube en NU.nl. Daar komt nu het filmpakket bij.

De animo lijkt groot: de 4.500 voorinschrijvingen zijn toegelaten. De app is al door 500.000 mensen gedownload. WappZapp Plus is de eerste 14 dagen gratis...

[ lees verder ]

Privacy Quick Scan biedt bedrijven inzicht in privacyrisico's
  MKB-Nederland en VNO-NCW willen bedrijven beter bewust maken van de impact op de privacy die het werken met persoonsgegevens met zich meebrengt. De ondernemersorganisaties hebben daartoe de Privacy Quick Scan ontwikkeld, die voorzitter Michaël van Straalen van MKB-Nederland vandaag in Den Haag met PvdA-Kamerlid Astrid Oosenbrug (ict en privacy) heeft gelanceerd...

[ lees verder ]
[Nieuwe Media] FIT, Happy Magazine, WAChT! Magazine, Special Onderweg, C, Het Festival Netwerk, Armada Music Radio, Autoweek Big Boys
 

Uit de nieuwsbrief van Retriever

Op 10 juni is de eerste editie van FIT verschenen van F&L Publishing Group. FIT is een magazine voor mannen die in shape willen blijven of raken. De funfactor van sport, gezondheid en bewust leven spelen een belangrijke rol in het magazine. FIT komt 6x per jaar uit in een oplage van 15.000 exemplaren. Het tarief van een 1/1 pagina FC is 2950 euro.

Medio oktober is de lancering van Happy Magazine door uitgeverij TMG Buren. Deze titel wordt h-a-h verspreid en bevat een uitgebreide selectie van apps. Happy Magazine komt 1x per 2 maanden uit in een oplage van ca. 6.000.000 exemplaren. Tarief voor 1/1 pagina FC is 15.000 euro.

Op 4 juli verschijnt de eerste editie van WAChT! Magazine van Waitingroom Media. Dit glossy beauty- en gezondheidsmagazine wordt verspreid in wachtkamers van beauty salons, wellness centra, sauna’s, kappers, sportscholen, hotels, grand café’s, ziekenhuizen, esthetische klinieken en huisartsen. In 2014 verschijnt het magazine tweemaandelijks...

[ lees verder ]
Balans weg bij uitgeefconcern WPG
 

Uitgeverij Balans wordt vanaf 1 oktober weer zelfstandig. Dat staat in een brief die Balans-uitgever Plien van Albada gisteren aan haar fondsauteurs stuurde.

Het is de zoveelste stap binnen WPG, het moederbedrijf van Balans, waarbij uitgeverijen worden afgestoten. Vorige maand werd al bekend dat de uitgeverijen De Arbeiderspers, Athenaeum Polak & Van Gennep, Nijgh & Van Ditmar en Querido door WPG in de verkoop werden gedaan, nu volgt dus ook uitgeverij Balans dat in 2002 door WPG werd aangekocht en dat sinds 2011 nauw verbonden is aan De Bezige Bij...

[ lees verder ]
10 tips om de kracht van je Tv-commercial te versterken
 

MediaTest heeft de afgelopen maanden een analyse uitgevoerd op bijna 250 geteste commercials van de afgelopen 2,5 jaar. Deze analyse is uitgevoerd met als doel te achterhalen wat goed werkt in Tv-commercials en wat minder goed werkt. Iedere commercial is gecodeerd op basis van meer dan 50 creatieve en inhoudelijke kenmerken. Vervolgens zijn deze kenmerken gekoppeld aan de resultaten uit ons Captivation onderzoek.

1. Positieve emoties in een Tv-commercial werken

Om een band te creëren of een voorkeurspositie op te bouwen met een merk, wordt veelal een beroep gedaan op emoties. Wanneer een Tv-commercial een goed gevoel oproept door bijvoorbeeld het gebruik van humor, kan dit gekoppeld worden aan het merk en zorgen voor een hogere merkwaardering. Uit dit onderzoek blijkt ook dat een positieve emotie (waaronder humor) zorgt voor onder andere een hogere waardering, een betere opvalwaarde in het reclameblok, een betere merkterugkoppeling en meer interesse in het merk of product.

2. Beperk het aantal boodschappen

Een ander element dat zorgt voor een effectievere commercial, is het beperken van het aantal boodschappen. Als adverteerder ben je soms geneigd om teveel te willen vertellen in die 30 seconden. Te veel boodschappen (zowel gesproken als in beeld) zorgen ervoor dat de boodschap niet goed overkomt. Uit ons onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat de neiging om te gaan zappen flink toeneemt wanneer er meer dan 3 boodschappen worden gecommuniceerd. Ook de interesse in het merk en/of product neemt vervolgens af...

[ lees verder ]
Alle product sampling mogelijkheden in Nederland op een rij
 

De startup Venuesampling.com uit het Sanoma Lab biedt een overzicht van alle sampling mogelijkheden in Nederland. Venuesampling.com helpt brand managers met het targeten van hun sampling campagne en geeft hen maximale controle over de ROI en experience.

Venuesampling.com helpt brand managers en creatieve bureaus om een product te samplen op de juiste plek, tijdens het juiste moment en aan de juiste doelgroep. De website geeft een overzicht van Direct Sampling mogelijkheden waarbij promotieteams worden ingezet en Indirect Sampling mogelijkheden zonder promotieteams, waarbij je het product ergens plaatst of meestuurt...

[ lees verder ]
ANWB Media maakt Special Onderweg
  Nederland is voordurend in beweging en de meest actieve Nederlanders bereik je met onze nieuwste uitgave Onderweg, een Special gericht op Vervoer, Veiligheid en Recreatie. Het magazine wordt een prettige mix van informatie en inspiratie die perfect aansluit bij de interesse van deze ondernemende doelgroep...

[ lees verder ]
[Column] Klantcontact

Door Onno Aerden. “Hallo met Cynthia. Van KPN.”

“Eh, met Onno Aerden. Waarvoor…”

“Ik mag u een aanbod doen, spreek ik met de heer Erden?”

“Nou, mijn naam is Aerden, dat spreek je uit als Aarden, en…”

“Meneer Eerden, ik mag u een aanbod doen van een korting tot wel vijftien procent.”

“Waarop?”

“Op uw vaste lijn, meneer Eerden. Uw zakelijke vaste lijn. Wat is uw nummer?”

“Eh, er staat hier nog wel een toestel, maar dat is onderdeel van een UPC alles-in-een abonnement. We gebruiken de vaste…”

“Wat is uw nummer? Zakelijk?”

[ lees verder ]
Mindshare en Brand New Telly Industries introduceren de Content Scan
  Weet jij precies wat er over jouw merk wordt gezegd en geschreven? 1 merk, zoveel uitingen. Klopt de optelsom met wat je wilt uitstralen? En wordt het ook zo begrepen door je doelgroep? Dat soort vragen worden beantwoord door de Content Scan. Content lijkt inmiddels een onmisbaar middel in de communicatiemix. Een middel dat heel goed kan bijdragen aan het realiseren van een doelstelling...

[ lees verder ]
SCOUPY lanceert app-update met brand dating
  SCOUPY, het mobiele platform voor coupons, kortingsacties en aanbiedingen in de buurt, maakt sinds kort het volgen van bedrijven en categorieën erg gemakkelijk. Een gebruiker bepaalt zelf, van welk bedrijf hij aanbiedingen en nieuwtjes (informatie, mededelingen, updates) wil ontvangen. Aanbiedingen van bedrijven in de buurt bekijken kon altijd al. Met de ‘volg’-knop kan de gebruiker aangeven van welke bedrijven hij wel- en van welke hij geen communicatie wenst te ontvangen...

[ lees verder ]
UM Amsterdam werkt voor Hunkemöller
  Hunkemöller heeft besloten haar media-account onder te brengen bij mediabureau Universal Media (UM). Zij nemen het account over van Havas. UM werkt inmiddels aan de nieuwe campagnes van Hunkemöller, zoals Fashion Fever, Bra Party en de huidige Swim campagne. UM Nederland coördineert tevens de inzet in landen als Duitsland, België en Denemarken via de UM kantoren in die markten...

[ lees verder ]
BrandDeli heeft minste last van WK voetbal
  Grote sportevenementen als het WK voetbal hebben traditiegetrouw veel invloed op de kijkcijfers. Tijdens de groepsfase van het WK in Brazilië werd gemiddeld 19 procent meer televisie gekeken en de wedstrijden trekken grote kijkersaantallen. Door kijkersprofiel en programmering hebben de zenders van BrandDeli minder last van het WK dan de zenders van andere exploitanten...

[ lees verder ]
Persgroep lanceert programmatic buying platform
  De Persgroep biedt adverteerders vanaf vandaag de mogelijkheid om middels Programmatic Buying advertentieruimte in te kopen. Een aantal homepage IAB formaten op AD.nl, volkskrant.nl, trouw.nl, parool.nl en tweakers.net wordt via Programmatic Buying aangeboden. Hierdoor wordt het kwalitatieve netwerk van de Persgroep beter beschikbaar voor meer adverteerders...

[ lees verder ]
Deze week ook op het Nederlands MediaNetwerk...
 

Wi-Fi-bellen met Ziggo Bapp

Nieuw: 3 Effie inzendmomenten

Bezoek NOS WK-site verbreekt record Sotsji-site

Beter samenwerken dankzij FollowUpp app

Telecompaper: SIM-only neemt mobiele markt over

M2Mobi werkt voor Dubai Airports

Marcel Hölscher vertrekt bij Saatchi & Saatchi Leo Burnett

Booking.com: Ruim vijfhonderd duizend accommodaties

Clear Channel Hillenaar: NVM eerste adverteerder met full ownership Double Digital

Associated Press zet robot in als journalist

Persgroep verkoopt Computable aan Jaarbeurs

WappZapp Plus start streamingdienst met films en documentaires

Ziggo Mobiel mét smartphone - Partnership met Phone House

Magazines.nl/GfK: Lezen van tijdschriften op tablet groeit








[Vacature] Coördinator Reportage Margriet
 

De redactie van Margriet is op zoek naar een Enthousiaste Coördinator Reportage

De coördinator:
- Bedenkt onderwerpen en invalshoeken voor alle reportagepijlers van Margriet
- Dignaleert nieuwe ontwikkelingen en vertaalt ze naar content voor alle platforms van het merk Margriet (print, social, tv, events, online et cetera)
- Brieft en beoordeelt freelancers in het schrijven, bewerken en produceren voor alle platforms
- Bewaakt samen met de chef reportage het reportagebudget
- Vervangt de chef reportage bij afwezigheid...

[ lees verder ]
[Vacature] Hiring RLVNT copy talent
 

Wij zijn RLVNT. Een gloednieuw on- off- through and beyond the line kind of agency. We zoeken fris, ambitieus en vooral creatief talent dat niets liever doet dan schrijven en schrijven en nog eens schrijven!

Dat lijkt misschien drie keer meer van hetzelfde, maar vergis je niet; de tekstschrijver die wij zoeken, gaat copy kloppen voor blogs, pr-artikelen, advertorials, social media, banner ads, scrips voor radio en TV, als ook snappy oneliners, bodycopy voor print, websites, you name it...

[ lees verder ]
Campagne Manager Hettestpanel.nl
 

Hettestpanel.nl is in 2013 opgestart en heeft inmiddels haar bestaansrecht bewezen. Hettestpanel.nl is het centrale testpanel en onderzoekplatform van Sanoma. Het team vergaart consumentendata in verschillende vormen ten behoeve van content creatie voor adverteerders.

Als campagne manager ben je verantwoordelijk voor het uitvoeren en managen van testpanelcampagnes. Je bent hét aanspreekpunt voor onze adverteerders en voert alle stappen van een onderzoek of testpanel zo optimaal mogelijk uit. Inclusief de analyse, rapportage en communicatie hierover naar klanten...

[ lees verder ]

Deze week ook op het Nederlands MediaNetwerk...
 

Wij zijn RLVNT. Een gloednieuw on- off- through and beyond the line kind of agency. We zoeken jong, fris, ambitieus en vooral creatief talent dat zijn of haar kick haalt uit het maken van top-notchsupercool en awesomelyindustry-innovating-earth-shaking design werk.

Te veel Engelse woordjes hier? Wen er maar aan. We werken voor zowel hele grote Nederlandse als internationaal opererende merken. Niet dat jij je daar druk over hoeft te maken. Je bent van de plaatjes, niet van de praatjes...

[ lees verder ]

[Vacatures] Iemand nog een baan?
 

Ook deze week barsten we weer van de vele tientallen vacatures in media en marketingcommunicatie.

Je vindt ze hier!




Colofon

Nederlands MediaNieuws is een uitgave van het Nederlands MediaNetwerk.
www.nederlandsmedianetwerk.nl

Het Nederlands MediaNieuws publiceert alle nieuws headlines met doorlinks op Twitter:
www.twitter.com/medianetwerk

Hoofdredactie: Bas Vlugt
www.twitter.com/basvlugt

Voor redactie, adverteren en persberichten: info@nederlandsmedianieuws.nl

Hosting
20NINE
www.20nine.nl

In samenwerking met Lefthandmedia en 20NINE ontwikkelt het Nederlands MediaNetwerk ook nieuwsbrieven, website en social networks voor derden.




Afmelden van deze nieuwsbrief.
Klik hier voor de webversie van deze nieuwsbrief.
Copyright 2009 - 2014 Nederlands MediaNieuws