Jaargang 11 | editie 30 | 21 mei 2019
Marscha Coleman de Graaf wint de AMMA voor Sales Representative van het Jaar 2019... lees meer hier
 
[Luistercijfers MrtApr19] Radio 2 op eenzame hoogte, snel groeiend Radio 10 nu belangrijkste uitdager

Op de traditionele klapper die Radio 2 jaarlijks maakt met de Top2000 in december, volgt steeds een jaar waarin het marktaandeel van de zender stijgt. Dat leidde er in 2018 toe dat Radio 2 wisselend marktleider was met Radio 538.

Omdat het vertrek van Edwin Evers bij Radio 538 een serieus inleveren van marktaandeel tot gevolg had - JanFeb18: 12,6 procent; JanFeb19: 10,5 procent - staat Radio 2 op dit moment in radioland op eenzame hoogte...


Lees Meer

 
Disney neemt Amerikaanse streamingdienst Hulu over
Walt Disney Company heeft aangekondigd de Amerikaanse streamingdienst Hulu volledig over te nemen en met onmiddelijke ingang de operationele leiding over te nemen. Walt Disney heeft dankzij de overname van 21st Century Fox de meerderheid in handen gekregen van Hulu sinds maart 2019. AT&T verkocht daarbij onlangs haar 9,5-procentsbelang in Hulu.

Hulu is een streamingdienst die alleen in de Verenigde Staten actief is, en daar een belangrijke en relevante...

Lees Meer

 
Belgisch zusterbedrijf VodafoneZiggo krijgt toestemming Vlaamse SBS over te nemen

Telenet, het Belgische zusterbedrijf van VodafoneZiggo, heeft van de Belgische Mededingingsautoriteit toestemming gekregen het Vlaamse SBS volledig over te nemenDaarmee ontstaat volgens de mededingingsautoriteit een volledig verticaal geïntegreerde groep met de productie van content, tv-kanalen en een dominant distributieplatform.

Telenet, dat actief is als de dominante kabelexploitant in Vlaanderen en Brussel en die ook het mobiele telefoniemerk Base in handen heeft, moet hiertoe...


Lees Meer

 
Indie ontwerpt huisstijl bvA

Tijdens de honderdste ledenvergadering op 15 mei 2019 heeft de bvA een andere positionering gepresenteerd. De organisatie voor adverteerders zet zichzelf voortaan neer onder de noemer netwerk van merkleiders. De positionering is uitgewerkt in een manifest, een nieuwe huisstijl en vernieuwde website.

Het bvA-manifest en de huisstijl zijn de creatie van Indie. Het websiteontwerp komt van Dept en de technische realisatie van CCI-groep...


Lees Meer

 
[Nederlands MediaNetwerk TV] Jasper Dijkstra over Eventbrite

Jasper Dijkstra is commercieel directeur van Eventbrite Benelux, de tool om kaartverkoop voor evenementen te realiseren. Hij praat ons bij over wat er speelt in de markt voor kaartverkoop.

Het bedrijf ontvangt een fee over elk kaartje dat wordt verkocht, met uitzondering van gratis kaarten. Hoe verdien je geld met zo'n businessmodel? Jasper Dijkstra: "We zien dat gratis klanten vaak converteren naar betaalde klanten...


Lees Meer

 
MediaMarkt komt met snel afsluiten telefoonabonnement via online identificatie
MediaMarkt maakt het mogelijk in haar winkels mogelijk om binnen enkele minuten een nieuw telefoonabonnement af te sluiten. Dit dankzij een samenwerking met CM.com.

Voor het afsluiten van een telefoonabonnement moesten klanten tot voor kort de nodige tijd uittrekken. Zo moeten bankgegevens en identiteit handmatig worden ingevoerd en is een proefbetaling van 1 eurocent vereist. Vanwege de Inkomsten en Lasten Toets (ILT) moeten klanten...


Lees Meer

 
Jaguar The Pace met experience design marketing van Online Cookie Collective
Jaguar Nederland en Online Cookie Collective hebben tijdens de Jaguar The Pace experience een trial gedaan met experience design marketing. Op die manier wil Jaguard haar doelgroep beter betrekken. Deze experience werd gezamenlijk ontwikkeld met Bas van Teylingen van Online Cookie Collective en experience designer Nils Roemen.

Aldo van Troost, PR & Partnership manager Jaguar en Land Rover Nederland: “Hoewel we met de Jaguar I-PACE een...

Lees Meer

 
Mediadatabase Retriever verrijkt met online bereiksdata uit NOBO

De Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) en Retriever Media Informatie zijn een samenwerking gestart om de online bereiksdata uit het Nederlands Online Bereiks Onderzoek (NOBO) te ontsluiten via de mediadatabase Retriever. Dankzij dit partnership krijgt een brede groep mediaprofessionals toegang tot profielen en bereikcijfers van vele websites en apps.

In overzichtelijke grafieken krijgen Retriever-gebruikers inzicht in het bereik en de profielen van de belangrijkste...


Lees Meer

 
[Nederlands MediaNetwerk TV] Ruud Verheijen over Wavemaker

Vorig jaar beleefde Wavemaker zijn eerste volledige operationele jaar na de fusie van MEC en Maxus. Het bedrijf kreeg er in 2018 meteen 17 klanten bij. Business Development Director Ruud Verheijen: "We wilden echt een bureau bouwen op de bouwstenen media, content en technologie, gedreven door data. Dat resoneert echt hartstikke goed in de markt."

Wavemaker is een internationaal bedrijf, maar in Nederland wordt er veel voor lokale klanten gewerkt, zoals...


Lees Meer

 
Dentsu Aegis Network lanceert dentsu X

Dentsu Aegis Network lanceert bureauconcept dentsu X. dentsu X staat voor werken met een compact en wendbaar kernteam dat voor elke klant wordt uitgebreid met media-, data-, technologie-, performance- en creatieve specialisten uit het Dentsu netwerk dat bestaat uit 700 werknemers.

dentsu X is 17 jaar geleden opgericht in Japan en is inmiddels in diverse landen succesvol uitgerold. Marijke Gorissen is als Managing Director verantwoordelijk voor...


Lees Meer

 
Paul Doop nieuw lid NPO Raad van Bestuur
Paul Doop is benoemd tot nieuw lid van de Raad van Bestuur van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) met de portefeuille financiën en bedrijfsvoering. Vanaf 12 augustus 2019 volgt Paul Doop de per 1 juni 2018 opgestapte Jaap Kooij op. Jaap Kooij stapte op omdat die van mening is dat hij niet goed paste in die functie. 

Paul Doop is thans nog voorzitter van de raad van bestuur van Haaglanden Medisch Centrum, een ziekenhuis met meer dan 4500 medewerkers. Daarvoor was hij...

Lees Meer

 
RTL Group: omzet Nederlandse tv-markt daalt, wel goede resultaten Videoland

RTL Group stelt dat er sprake is van een softe televisiereclamemarkt in Nederland, Belgie en Duitsland in het eerste kwartaal van 2019. Dit geeft het bedrijf als verklaring vooreen 2 procent daling van haar omzet van haar televisie en radio-activiteiten.

Deze bedroeg in het eerste kwartaal 1,084 miljard euro bedroeg. Voor het eerst sinds jaren maakt RTL Group geen cijfers van de aparte onderdelen zoals RTL Nederland bekend; die volgen wel met het halfjaarresultaat...


Lees Meer

 
AMMA's 2019: Qmusic Media-exploitant van het Jaar

Op 16 mei 2019 zijn de jaarlijkse AMMA's uitgereikt oftewel de Annual Masters of Media Awards. Deze vakprijs wordt één keer per jaar uitgereikt aan mediaprofessionals en mediabedrijven voor hun prestaties in het voorgaande jaar.

Voor de eerste keer streek de initiatiefnemer en branchevereniging MWG neer op festivalterrein Thuishaven. De winnaars werden gekozen door een vakjury. De Sales representative van het jaar werd daarentegen bepaald door een online enquête onder adverteerders en mediabureaus...


Lees Meer

 
Trouw lanceert De Grote Zingevingstest

Wat geeft het leven zin en hoe geven we zin aan ons bestaan? Zingeving heeft zijn vage imago van ‘ethisch geslijm’ allang achter zich gelaten. Uit een lezersonderzoek van dagblad Trouw blijkt zelfs dat de meerderheid méér wil lezen over dit thema.

Daarom lanceert Trouw De Grote Zingevingstest, en maakt hierbij inzichtelijk voor iedereen hoe zingeving zich manifesteert in zijn of haar leven. De Grote Zingevingstest staat vanaf vandaag op de website van Trouw...


Lees Meer

 
Ultra HD in Nederland langzaam van de grond; Ziggo zet haar eerste stap

De introductie van 4K oftewel Ultra HD in Nederland komt relatief langzaam van de grond in Nederland. VodafoneZiggo heeft in navolging van KPN met haar merk Ziggo via een zogeheten soft-launch een start gemaakt met het aanbieden van 4K-aanbod en een nieuwe box, de Mediabox Next.

Ziggo biedt vooralsnog slechts een kanaal aan: natuurzender LoveNature als onderdeel van haar pluspakket. Daarnaast biedt Ziggo 3 films en 8 series aan...


Lees Meer

 
Talpa Media start Management Development Programma

Een investering in de toekomst van het bedrijf, zo omschrijft Moos Stafleu het Management Development Programma dat Talpa Media is gestart in samenwerking met Mind Work Productions.

Moos Stafleu, HR-manager van Talpa Media: "We gaan steeds meer af van het klassieke model zoals het altijd was; de baas vertelt hoe jij het doet en dat is het. De generaties van nu zijn veel mondiger en durven aan te geven waar hun behoefte ligt. Die behoefte kwam duidelijk naar voren bij...


Lees Meer

 
Restyling voor de regionale dagbladen van TMG

De vormgeving van de regionale dagbladen van TMG is vernieuwd. De nieuwe opmaak van Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, Leidsch Dagblad, De Gooi- en Eemlander en IJmuider Courant is onder lezers getest. Op de foto links de nieuwe vormgeving, rechts de oude vormgeving.

Hugo Schneider, hoofdredacteur van de regionale dagbladen van TMG: “Het zijn geen schokkende wijzigingen, maar dat is ook de opzet van deze restyling. We willen..


Lees Meer

 
[Column] Jerome Kuijken: Consistente content

Begin mei was ik als spreker aanwezig bij de SWOCC-workshop contentmarketing. Goed om eens met een diverse groep contentprofessionals te praten over het vak. De middag bestond uit een wetenschappelijk stuk en de praktijk.

In de presentatie van Lotte Willemsen, lector aan de Hogeschool Rotterdam, kwam iets naar voren waar ik toch een beetje van schrok: slechts 2 procent van de content van organisaties slaagt erin om op de socials van hun...


Lees Meer

 
 

Just4Kids lanceert onlinevideodienst voor kinderen

Het Parool lanceert nieuwe site, mobiele app en digitale editie

Quadia tipt 5 manieren om bestaande videocontent nogmaals in te zetten


 

Dutch Film House produceert serie films over Porsche 911

JCDecaux Studio’s lid van VEA

Credits Media lanceert magazine De Liefde


 

Journalist Max Steenberghe lanceert boek De Zaak-Nicole, geheimen van een coldcase

NPO, AVROTROS en NOS organiseren Eurovisie Songfestival 2020

Ex-Christie's Nicole Schraven Design Category Manager Catawiki


 

AZ en NHD verlengen contract

Radio-dj Anoûl Hendriks stapt over van Radio 538 naar SLAM!

[Onderzoek] Band met influencers en magazines versterkt koopgedrag


Trendship
 

[Column] Jerome Kuijken: Een goede briefing is key

[Onderzoek] Waren reclames vroeger beter?

Boomerang ontwikkelt Vertrouw op jouw Smaak-campagne Crystal Clear

 
 
[Vacatures] Talpa Network zoekt een E-mailmarketeer

Met JUKE staan we in directe relatie met onze luisteraars. Het nieuwste digital-audio-platform maakt het mogelijk om overal radio te luisteren én on demand muziek te streamen. Maar dat niet alleen; JUKE heeft nog veel meer.

Wat dacht je bijvoorbeeld van de themastations en podcasts? Weet jij als geen ander hoe je op het juiste moment bij de juiste persoon het beste bericht laat zien? Dan zoeken we jou...


Lees Meer

 
[Vacatures] Talpa Network zoekt een Brand Director
Binnen Talpa Network is volop ruimte voor creativiteit en ondernemende ideeën. Dat maakt Talpa Network dé plek om nu Brand Director te zijn.

Voor twee van de de radiomerken bij Talpa Network zijn we opzoek naar een Brand Director. Iemand die de populariteit van Sky Radio & Radio Veronica vergroot en van luisteraars actieve, digitale gebruikers maakt...

Lees Meer

 
[Vacatures] Talpa Network zoekt Accountmanager Brand Partnerships
Talpa Network bestaat uit de onderdelen TV (SBS6, Net5, Veronica en SBS9), Radio(538, Sky Radio, Veronica en Radio 10), Social (Social1nfluencers), Digital (KIJK, JUKE en VoetbalTV) en de E-commerce divisie (VakantieVeilingen, Actievandedag en Ticketscout). Deze onderdelen worden ondersteund door Creative en Technology en aangeboden door Media Solutions.

Op dit moment zoeken wij ter versterking van Media Solutions een Accountmanager Brand Partnerships om het team te versterken en om mee te bouwen aan het meest succesvolle medianetwerk van Nederland. Bezit jij een flinke dosis enthousiasme en houd je van uitdagingen? Dan ben jij de persoon die we zoeken...

Lees Meer

 
[Vacatures] MediaScience zoekt een Digital Marketing Specialist

Als Digital Marketing Specialist help jij onze klanten met het laten groeien van hun business. Doelstellingen van de klant vertaal je naar slimme en innovatieve campagnes waarin je voornamelijk jouw expertise vanuit SEA en Paid Social combineert.

Je werkt hierin naadloos samen met onze creatieven en het strategische team. Je zet campagnes op, analyseert resultaten en stuurt bij waar nodig. Je bent constant bezig met het laten groeien van je campagnes, je volgt de nieuwste trends en loopt voorop op het gebied van innovatie binnen jouw kennisgebieden...


Lees Meer

 

 
 
Klik hier voor de webversie van deze nieuwsbrief.


Afmelden van deze nieuwsbrief klik hier
 

Colofon:

Nederlands MediaNieuws is een uitgave van het Nederlands MediaNetwerk. www.nederlandsmedianetwerk.nl
Het Nederlands MediaNieuws publiceert alle nieuws headlines met doorlinks op Twitter: www.twitter.com/medianetwerk

Hoofdredactie: Bas Vlugt
www.twitter.com/basvlugt
Voor redactie, adverteren en persberichten: info@nederlandsmedianieuws.nl

Hosting:
20NINE
www.20nine.nl

In samenwerking met 20NINE ontwikkelt het Nederlands MediaNetwerk ook nieuwsbrieven, website en social networks voor derden.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -