Jaargang 11 | editie 37 | 19 juni 2019
 
[Nederlands MediaNetwerk TV] Nathalie Peters over data, brand performance en audience insights

Nathalie Peters is Head of Digital Transformation bij IPG Mediabrands. Wij spreken haar over de digitalisering van zowel de media als de breaugroep IPG Mediabrands zelf.

Nathalie Peters: “Ik heb zelf veel aan de externe kant gezeten, maar ben ook bezig met hoe we als bedrijf moeten transformeren. We hebben enorme stappen gezet. Een paar jaar terug hadden we 40 digitale mensen, inmiddels zijn dat er 250. Digital Transformation gaat veel verder dan alleen...


Lees Meer

 
Freek Staps hoofdredacteur ANP

Freek Staps is op voordracht van de directie en met unanieme instemming van de redactieraad aangesteld als hoofdredacteur van het Algemeen Nederlands Persbureau en begint daar op 1 september 2019. Hij volgt Marcel van Lingen op, die nu directeur journalistiek bij Talpa Network is.

Freek Staps werkte het grootste deel van zijn loopbaan bij NRC Handelsblad waar hij onder meer correspondent in New York en plaatsvervangend chef van de redacties...


Lees Meer

 
[Column] Marvin Jacobs: Verslag van Radiodays Europe Podcast Day

"2019 gaat hét jaar worden van de podcast", zegt Mike Newman van Audioboom. Hij laat indrukwekkende grafieken zien die aantonen hoe hard het aantal luisteraars, de advertentie-inkomsten en de omzet van Audioboom is gegroeid.

Vervolgens haalt hij zijn eigen quote gelijk onderuit door vergelijkbare cijfers over 2018 te laten zien. Ook toen zeiden we dat 2018 hét jaar van de podcast zou worden. Net als in 2017, 2016 en 2015. De doorbraak van de podcast is allang een feit, wil hij maar zeggen...


Lees Meer

 
[Luistercijfers] Radio 538 laat krachtig herstel zien

Vele jaren - eigenlijk altijd al - zijn we voor wat betreft de kijkcijfers gewend om te denken in sportzomers en niet-sportzomers.

De even jaren geven sportzomers. Je hebt ze in twee soorten: WK zomers en EK & Olympische Spelen zomers. De uitzendrechten waren altijd in handen van de NPO dus de even jaren waren hele goede zomers voor de NPO. De commerciële omroepen zakten weg in kijkcijfers, om in...


Lees Meer

 
[Interview] Kylie Deenen (Exterion Media) over de Media Rally 2019

Op vrijdag 28 juni wordt de tweede editie van de Media Rally verreden. Kylie Deenen en Aimee de Vries rijden mee met het Exterion Media team. Wij bellen Kylie.

Dag Kylie, kun jij Exterion Media introduceren?

Jazeker, dat is heel makkelijk. Exterion Media is namelijk de allerleukstebuitenreclame exploitant van Nederland...


Lees Meer

 
[Kijkcijfers] Ali B weet meer kijkers te trekken dan Art Rooijakkers

Vele jaren - eigenlijk altijd al - zijn we voor wat betreft de kijkcijfers gewend om te denken in sportzomers en niet-sportzomers.

De even jaren geven sportzomers. Je hebt ze in twee soorten: WK zomers en EK & Olympische Spelen zomers. De uitzendrechten waren altijd in handen van de NPO dus de even jaren waren hele goede zomers voor de NPO. De commerciële omroepen zakten weg in kijkcijfers, om in...


Lees Meer

 
[Column] David de Jong: NPO-plannen maken Hilversum weer stukje onbestuurbaarder

Uit de vorige week gepubliceerde brief van Arie Slob blijkt dat de NPO bij het doorvoeren van die plannen weer een stukje onbestuurbaarder wordt.

De brief betekent het einde van NPO 3 in haar huidige vorm, het einde van reclame online en op televisie tot 20 uur, maar er zitten ook enkele aspecten in die minder aandacht krijgen, maar wel van invloed zijn op het publieke landschap, en daarmee het algehele medialandschap...


Lees Meer

 
[Campagne-review] Van Susante over de grenzen: Keeps you Texan van Lone Star Beer

Het Texaanse bier Lone Star Beer, onderdeel van Anheuser-Busch, heeft recent de campagne Keeps you Texan gelanceerd. Hierin worden Texaanse gebruiken of herkenbare thema’s gebruikt om te vieren dat je Texaan bent, en dat Lone Star Beer hier prefect bij past, zeker gezien het lage alcoholpercentage en het minimale aantal calorieën.

Ook in de Verenigde Staten is dit de biercategorie die veruit het meest wordt verkocht...


Lees Meer

 
[Onderzoek] Alleen pagina 1 telt voor Google bij voice search

Onlinemarketingplatform SEMrush heeft onderzoek gedaan naar de impact van voice search. Zowel de Android smartphones als de Google Home Mini kwamen met overwegend organische resultaten van de eerste pagina met Google zoekresultaten (80 % bij de Home en 72 % bij de twee smartphones).

60 procent van de resultaten bestond uit uitgesproken featured snippets (de informatieve blokjes bovenaan de pagina met zoekresultaten.) Geconcludeerd...


Lees Meer

 
[Column] Martin Leeflang: Marktaandeel groeit door mentaal leiderschap

Het afgelopen jaar stond voor mij in het teken van innovatie in merkonderzoek. Deze innovatie zat hem vooral in het berekenen en laten groeien van marktaandelen, want het bouwen van merken is leuk, maar uiteindelijk is een vergroot marktaandeel je doel.

Het AIDA-model, de leidraad voor de marketingwereld in de afgelopen, pakweg, honderd jaar (Strong, 1925), begint dan ook serieuze barsten te vertonen, omdat het zo...


Lees Meer

 
[Column] Sietse Pots: De ruimte in beeld

Bijna 50 jaar nadat Neil Armstrong de eerste stappen op de maan zette, ging Apollo 11 in première in de Nederlandse bioscopen. 

De documentaire put uit meer dan 18.000 uur ongebruikt filmmateriaal, een enorme hoeveelheid waar een filmploeg ontzettend lang mee bezig moet zijn geweest. Het is exemplarisch voor de manier waarop de Amerikanen de maanlanding benaderden, want naast een opperste teken van technische kennis en kunde, was de maanlanding...


Lees Meer

 
[MediaWeek] Bas Vlugt: De brieven van Frank Volmer en Arie Slob

De afgelopen mediaweek deed Hilversum schudden op de grondvesten. Het was de week van de brieven van Frank Volmer en Arie Slob.

Het begon allemaal met het uitgelekte nieuws dat de NPO op televisie reclamevrij wordt tot 20:00 uur en online volledige reclamevrij. En dat NPO3 ter beschikking wordt gesteld aan de regionale omroepen. Nederlands MediaNetwerk startte een forum waarop volop aan werd...


Lees Meer

 
Psychologie Magazine lanceert Coachfinder
De vraag naar coaching neemt toe en ook het aanbod groeit hard. Daarom lanceert Psychologie Magazine een platform voor coaches en consumenten: Coachfinder.

Het aantal coaches in Nederland is de afgelopen vijf jaar met 66 procent gegroeid, bleek dit voorjaar uit gegevens van de Kamer van Koophandel. Met meer dan 63.000 ingeschreven coaches is het voor de consument niet eenvoudig om de juiste te vinden. Het beroep van coach...

Lees Meer

 
CDA en D66 willen nieuwe toezichthouder en regels algoritmegebruik overheid
CDA en D66 willen regels instellen om algoritmegebruik door de overheid te reguleren. Ook willen beide regeringspartijen dat er een toezichthouder komt die daarop zal toezien. Of dat een bestaande of nieuwe toezichthouder wordt, is niet duidelijk. 

Dit stellen kamerleden Kees Verhoeven van D66 en Harry van der Molen van het CDA tegenover de NOS. In feite gebruikt de overheid data om bij burgers bepaalde...

Lees Meer

 
[Column] Femke Leemeijer: Blendle revisited

Het was het mediastormpje van de afgelopen weken: Blendle schaft het kopen van losse artikelen af en stapt volledig over op het abonnementsmodel.

Voor 10 euro per maand mag je onbeperkt grasduinen in artikelen van magazines en kranten (al zijn de laatste artikelen minimaal zeven dagen oud). Ik schreef lang geleden al eens dat ik niet geloof in het verdienmodel dat deze pioniers hebben bedacht, domweg omdat er één...


Lees Meer

 
[Interview] Mikel Burger (Ve Global) over de Media Rally 2019

Op vrijdag 28 juni wordt de tweede editie van de Media Rally verreden. Mikel Burger en Babak Monfared van Ve Global rijden mee. Wij bellen Mikel.

Dag Mikel, kun jij Ve Global introduceren?

Ve Global, voorheen bekend als Ve Interactive, is een marketing en advertising technologie bedrijf dat de klanten helpt met meer rendement behalen op campagnes...


Lees Meer

 
Digital Marketing Retail Event 2019: data, data en nog eens data!

Donderdag 13 juni 2019 is het eerst Digital Marketing Retail Event (DMRE) gehouden in Naarden. Een nieuw evenement dat door Sheila Klein Schiphorst is georganiseerd op initiatief van AdCombi, Adform, Resono, Stocard en WindowSketch.

Een verslag over sprekers die vooral het belang van dataverzameling en datamarketing lieten blijken...


Lees Meer

 

Trendship
 

Margje de Koning nieuwe artistiek directeur Movies that Matter

Remco van Westerloo vanaf 1 juli 2019 jaar lang interim-netmanager NPO 1

[Onderzoek] 110.000 communicatieprofessionals in Nederland


 

[Onderzoek] Jongeren zien tijdschrift lezen als rustmoment

Eerste speelfilm voor Youtuber en influencer Peter de Harder

Stripblad Eppo heeft primeur Asterix-album


 

T-Mobile daagt KPN voor de rechter vanwege slogan Beter netwerk

Nudging in de supermarkt stimuleert de verkoop van groenten en fruit

M2Media aan de slag voor Duvel


 
 
[Roundtable of Innovation] 27 juni: Beïnvloed consumenten door inzet van Distinctive Assets

Tijdens deze Roundtable of Innovation laat Validators zien hoe belangrijk Distinctive Assets zijn bij de beïnvloeding van onbewust consumentengedrag.

Voor iedereen die zich bezighoudt met marketing en communicatie is het relevant om te weten hoe merkelementen voor een merk kunnen werken. Consumenten maken merkbeslissingen veelal onbewust...


Lees Meer

 
Media Rally | 28 juni 2019
Ruim een halfjaar na de eerste editie van de Media Rally organiseert Media Meetings de uitbundige tweede editie van de Media Rally zoals ie is bedoeld: bij de start van zon overgoten zomer!

Na de enorme hoeveelheid pret die we vorig jaar al hadden, vragen we ons wat dat dit jaar dan zal worden...

Lees Meer

 

 
 
Klik hier voor de webversie van deze nieuwsbrief.


Afmelden van deze nieuwsbrief klik hier
 

Colofon:

Nederlands MediaNieuws is een uitgave van het Nederlands MediaNetwerk. www.nederlandsmedianetwerk.nl
Het Nederlands MediaNieuws publiceert alle nieuws headlines met doorlinks op Twitter: www.twitter.com/medianetwerk

Hoofdredactie: Bas Vlugt
www.twitter.com/basvlugt
Voor redactie, adverteren en persberichten: info@nederlandsmedianieuws.nl

Hosting:
20NINE
www.20nine.nl

In samenwerking met 20NINE ontwikkelt het Nederlands MediaNetwerk ook nieuwsbrieven, website en social networks voor derden.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -