Jaargang 2 | editie 2 | 30 juli 2019
 

[Luistercijfers] Radio 538 maakt verlies Edwin Evers in halfjaar goed

Nadat Edwin Evers per 1 januari vertrok bij Radio 538, werd er een gat in het marktaandeel geslagen.

In JanFeb19 was het marktaandeel van Radio 538 10,5 procent, dat was 2,1 procentpunt lager dan in JanFeb18, een daling van 16,7 procent...


Lees Meer

 

Netto omzet radioreclame stijgt 6 procent in tweede kwartaal 2019
In het tweede kwartaal van 2019 is de radioreclamemarkt opnieuw gegroeid. De netto omzet is met 6 procent, oftewel 3,14 miljoen euro toegenomen ten opzichte van een jaar eerder. De totale bestedingen komen uit op 54,7 miljoen euro. Dit heeft het Radio Advies Bureau bekend gemaakt.

De spotreclameomzet stijgt met ruim twee miljoen euro naar 50,7 miljoen euro. Adverteerders investeren maar liefst 45 procnet meer in branded content campagnes...

Lees Meer

 

[Interview] Jacco Hornes: Radio en digitalisering zijn natuurlijke bondgenoten

Hij is Account Director bij Talpa Media Solutions en kreeg onlangs een RAB Radiohart voor zijn verdiensten voor de mediasector. We feliciteren Jacco Hornes en spreken hem over het vak.

Gefeliciteerd met je RAB Radiohart! Het is niet de eerste prijs uit je loopbaan, maar wel een bijzondere omdat het een soort vroegtijdige lifetime achievement award is. Wat maakt dit speciaal voor jou?

Mijn grote droom was altijd al dat ik bij de radio wilde werken. Het maakte me niet uit wat ik dan zou moeten doen. Vroeger zei ik altijd dat als ik de wc’s zou moeten schoonmaken bij Radio Veronica op het Laapersveld in Hilversum, ik ervoor zou gaan...


Lees Meer

 

Het Geluid van Qmusic ook via Google Assistent

Het Geluid is vanaf 1 augustus 2019 terug bij Qmusic. Het radiospel is voortaan ook te spelen met de Google Assistent. Quizmasters Mattie Valk en Marieke Elsinga nemen luisteraars mee langs opgaven uit de historie van bijna vijftien jaar Het Geluid. 

Het Geluid is één van de eerste games die in de Nederlandse versie van de Google Assistent te vinden is. Het spel wordt geactiveerd door het commando Praat met...


Lees Meer

 
[Podcast] Michel Palmen over marketing en zijn nieuwe rol als head of Advanced Marketing Solutions bij Viacom

Michel Palmen is sinds december 2018 Head of Advanced Marketing Solutions bij Viacom International Media Network Benelux. Hij heeft twintig jaar ervaring in de wereld van media en marketing. Wij spreken hem.

Michel Palmen: "Viaom is van oudsher een televisiebedrijf. Televisie is en blijft belangrijk. Daarnaast zijn we de afgelopen jaren hard gegroeid in digital. Wij willen nu kijken naar nieuwe manieren waarop wij onze partners en adverteerders kunnen bedienen...


Lees Meer

 
Vlaamse Radioplayer van start

De Vlaamse Radioplayer is officieel van start gegaan. Dit hebben DPG Media, Mediahuis en de publieke omroep VRT bekendgemaakt. Radioplayer is een van oorsprong door de Britse BBC uitgebrachte sectorbrede player die als non-profit platform op nagenoeg alle platforms beschikbaar is.

De Radioplayer is inmiddels beschikbaar in Duitsland, Zwitserland, Denemarken, Noorwegen, Canada, Verenigd Koninkrijk, Ierland, Oostenrijk, Finland, Peru en Spanje. In Italië wordt gewerkt aan een lancering...


Lees Meer

 

[Column] Marvin Jacobs: Verslag van Radiodays Europe Podcast Day

"2019 gaat hét jaar worden van de podcast", zegt Mike Newman van Audioboom. Hij laat indrukwekkende grafieken zien die aantonen hoe hard het aantal luisteraars, de advertentie-inkomsten en de omzet van Audioboom is gegroeid.

Vervolgens haalt hij zijn eigen quote gelijk onderuit door vergelijkbare cijfers over 2018 te laten zien. Ook toen zeiden we dat 2018 hét jaar van de podcast zou worden. Net als in 2017, 2016 en 2015. De doorbraak van de podcast is allang een feit, wil hij maar zeggen...


Lees Meer

 

[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Ik spreek ook de taal van de radio-exploitant

Sander van der Peet is mediaplanner bij Abovo Media én radiospecialist van het jaar. Tijdens de Radio Advertising Awards van het RAB liet hij mede-genomineerden Jeffrey Koen en Martijn Vlasblom achter zich en ging met de prijs naar huis.

Dag Sander. Allereerst gefeliciteerd. Hoe belangrijk is deze prijs voor jou en voor Abovo Media?

Dankjewel! Het is natuurlijk geweldig om zoveel waardering te krijgen van, in de eerste plaats, de mensen met wie je dagelijks samenwerkt, maar ook van de mensen uit het...


Lees Meer

 

[Podcast] Ariane Inden over online verkopen, kinderen op billboards en vaste klanten

Ariane Inden is oprichter en eigenaar van Ariane Inden Cosmetics. Ze heeft een succesvol merk in het luxere segment opgezet dat natuur- en milieuvriendelijk is, geen dierlijke grondstoffen gebruikt en niet op dieren test. We spreken haar over veranderend consumentengedrag.

Ariane Inden: "De traditionele retail is er niet meer, het is allemaal online. Aankoopgedrag verandert, ook bij oudere mensen. Veel retailers hebben daar niet aan gedacht, die gingen ervan uit dat mensen wel blijven komen. Maar dat is niet zo, zeker niet bij jongere mensen...


Lees Meer

 

Sublime vernieuwt app met themazenders
Radiozender Sublime heeft haar app vernieuwd met een een ruimer aanbod van muziek, nieuws en de mogelijkheid tot interactie.  Ook kunnen er met korting tickets gekocht worden voor de concerten en festivals waar soul-, jazz- en funkmuziek wordt gedraaid.  

Alle themazenders van Sublime zijn voortaan in de nieuwe app te vinden, waaronder Sublime Vocal Jazz, Sublime Classic Jazz, Sublime Smooth en Sublime 500...

Lees Meer

 

[Interview] Jantien van Tol (Talpa Radio): Luisteraars kunnen straks hun eigen radiodag samenstellen

Als talentcoach van Talpa Radio is Jantien van Tol verantwoordelijk voor de radio-opleiding van Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica en de jaarlijkse talentendag. Dit jaar zullen de radioprofessionals van Talpa Network op 29 juni weer op zoek gaan naar jong talent.

Dag Jantien. Wat doet een talentcoach van Talpa precies?

Als talentcoach ben ik verantwoordelijk voor het scouten en opleiden van de talenten voor onze radiostations: Radio 538, Radio 10, Radio Veronica en Sky Radio. Uiteraard doe ik dat niet alleen, maar samen met Demi Saulic en de andere professionals binnen Talpa Network...


Lees Meer

 

LINDA. lanceert twee podcasts

Op donderdag 18 juli 2019 lanceert LINDA. de eerste LINDA.podcasts. Er wordt afgetrapt met twee producties: Over Haar en Amber.

In Over Haar onderzoekt cabaretier Carolien Borgers onze relatie met lichaamshaar. In Amber zijn de waargebeurde verhalen van high-class escort Amber, die ook in LINDA.magazine schrijft, te beluisteren. De LINDA.podcasts zijn te vinden op LINDA.nl en Juke.nl...


Lees Meer

 
 

NPO1 presenteert podcast De Stemming van Vullings en Van der Wulp

Veronica brengt spel Snipperhit terug op de radi

ZTACK zet radiomanagementsysteem Prepr i

Wilfred Genee verlengt contract bij Radio Veronica

Ben Tiggelaar maakt podcastserie voor BNR


 

[Vacatures] Talpa Network zoekt Sales Assistent Radio

[Vacatures] Talpa Network zoekt Solutions Architect Radio

[Vacatures] Qmusic zoekt video-Editor/Camjo

[Vacatures] Qmusic zoekt Digital Content Producer Mattie & Marieke

 
 

[Column] Bas Vlugt: een middag bij de hottest awards on earth

Deze week was ik te gast bij de RAB Radio Advertising Awards. Hittegolf dus goed gebrand als The Hottest Awards on Earth, met airco.

Het was ram vol, de trappen van het theater moesten als zitplaats worden gebruikt. Leuke mensen, drankjes - opvallend veel mensen bestelden alcohol-vrij om zich te wapenen tegen het natuurgeweld en ook - zeer slim - chips, om het uitgezwete zout aan te vullen. En toen moest het...


Lees Meer

 

[Vacatures] RadioCorp zoekt een Marketing Data & Insights Analyst

RadioCorp is eigenaar van 100% NL en SLAM! Het bedrijf is per direct op zoek naar een Marketing Data & Insights Analyst. 100% NL en SLAM! zijn twee unieke mediamerken met op radio ruim 2,2 miljoen verschillende luisteraars per week.

Op 100% NL hoor je De Muziek van Nederland en bij SLAM! staat de nieuwe muziek centraal onder het mom Play Music, Play Life. Zowel 100% NL als SLAM! is onderdeel van RadioCorp Holding B.V. en is ook (mede) eigenaar van...


Lees Meer

 
 
 
Klik hier voor de webversie van deze nieuwsbrief.


Afmelden van deze nieuwsbrief klik hier
 

Colofon:

Nederlands MediaNieuws is een uitgave van het Nederlands MediaNetwerk. www.nederlandsmedianetwerk.nl
Het Nederlands MediaNieuws publiceert alle nieuws headlines met doorlinks op Twitter: www.twitter.com/medianetwerk

Hoofdredactie: Bas Vlugt
www.twitter.com/basvlugt
Voor redactie, adverteren en persberichten: info@nederlandsmedianieuws.nl

Hosting:
20NINE
www.20nine.nl

In samenwerking met 20NINE ontwikkelt het Nederlands MediaNetwerk ook nieuwsbrieven, website en social networks voor derden.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -