Jaargang 11 | editie 56 | 11 december 2019
Dat is slim verzonnen van de mensen van Allerhande: losse recepten naar keuze om je optimaal culinair door de feestmaand te slaan
 
DPG Media neemt Sanoma Media Netherlands over

DPG Media neemt Sanoma Media Netherlands over. Daarmee wordt DPG Media eigenaar van titels als Libelle, Margriet, Donald Duck, vtwonen en Veronica Magazine, met gezamenlijk meer dan 1 miljoen abonnees.

Het bedrijf is tevens eigenaar van nieuwsplatform NU.nl, de grootste nieuwssite van Nederland met een maandelijks bereik van 8 miljoen bezoekers. Het in Finland gevestigde Sanoma is sinds 2001 eigenaar van wat toen de...


Lees Meer

 
[Forum] Wat zijn de gevolgen van de overname van Sanoma door DPG Media voor de advertentiemarkt?

Met regelmaat leggen wij een aantal bepalende spelers in de markt een actuele vraag voor. Deze keer is de vraag: Wat zijn de gevolgen van de overname van Sanoma door DPG Media voor de advertentiemarkt?

Maiko Valentijn, CEO MediaCom: "De afgelopen jaren hebben we vaak moeten constateren dat de Nederlandse publishers het zwaar hebben met het geweld van de globale digitale merken...


Lees Meer

 
[Column] Bas Vlugt: Welkom in het duopolie van Christian & John

Consolidatie in de Nederlandse media is niet nieuw maar de overname van Sanoma door DPG Media is wel een heel groot hoofdstuk in dit verhaal en legt de krachtsverhoudingen bloot.

We zijn nu in een situatie beland die we het beste kunnen omschrijven als een duopolie+. Natuurlijk zijn er nog veel meer spelers maar DPG Media en Talpa Network steken op dit moment ruimschoots boven de anderen uit...


Lees Meer

 
Rob Kolkman CEO of Sanoma Learning

Rob Kolkman wordt CEO van Sanoma Learning. Sinds 1 januari 2019 was hij CEO van Sanoma Media Nederland. Hij zal deze functie blijven vervullen tot de verkoop van Sanoma Media Netherlands aan DPG Media is voltooid.

Rob Kolkman volgt hiermee John Martin op die eerder dit jaar heeft aangegeven Sanoma Learning in het voorjaar te verlaten. Ook in zijn nieuwe rol als CEO van Sanoma Learning, rapporteert hij aan Susan Duinhoven, president...


Lees Meer

 
Emesa wordt Talpa eCommerce, Joost Brakel en Linda Jansen in directie

Emesa zoekt twee jaar na de overname door Talpa Network verdere integratie met het mediatechbedrijf. Het Amsterdamse eCommerce bedrijf telt 250 medewerkers en omstreeks 7 miljoen transacties per jaar.

In het eerste kwartaal van 2020 zal de naam Emesa uitfaseren en zal het bedrijf verdergaan als Talpa eCommerce. Met zijn merken VakantieVeilingen, ActievandeDag en SlajeSlag richt deze tak van Talpa...


Lees Meer

 
Abri’s op NS-stations op wit door rechtszaak van JCDecaux

De NS heeft duizenden abri’s op treinstations door heel het land leeg moeten maken. Ze tonen nu witte schermen. Dit is het gevolg van een rechterlijke uitspraak in een zaak die JCDecaux aanspande.

Het gaat volgens de NOS om vijfduizend abri’s op driehonderd treinstations. JCDecaux vroeg de rechter om een uitspraak omdat in 2011 de NS geen Europese aanbesteding had gedaan voor de reclames op de stations, maar zelf een contract sloot met Ngage Media en...


Lees Meer

 
Julius Minnaar CEO IPG Mediabrands

IPG Mediabrands benoemt Julius Minnaar in de positie van CEO Benelux. Minnaar gaat de Benelux-organisatie door een uitdagende periode van groei en transformatie leiden en de activiteiten in de regio verder stimuleren. 

Julius Minnaar is afkomstig van Dentsu Aegis Netwerk waar hij de functie als CEO van Nederland en Chairman van België bekleedde. Hij is geen onbekende voor het IPG Mediabrands Netwerk; vanaf 2008 tot 2011 was hij...


Lees Meer

 
Mark van Dijk CEO Dentsu Aegis

Dentsu Aegis Network maakt bekend dat CEO Julius Minnaar heeft besloten te vertrekken. Mark van Dijk, momenteel CCO Dentsu Aegis Network Nederland, zal per 1 januari 2020 de functie van CEO gaan vervullen.

Hij vervulde sinds november 2018 de rol van CCO binnen Dentsu Aegis Network Nederland. Daarvoor was hij van 2011 tot 2017 Managing Director van iProspect Nederland. Julius Minnaar werkt al bijna negen jaar als CEO bij...


Lees Meer

 
[Interview] Allard Ruyl: Talpa Network bereikt wekelijks ruim twaalf miljoen Nederlanders

Allard Ruyl is CEO van Media Solutions, het saleshuis van Talpa Network. Wij spreken hem over de ontwikkeling van de markt.

Dag Allard, een jaar geleden werd bekend dat jij de overstap maakte van BrandDeli naar Talpa Network. Wat waren jouw overwegingen? 

Sommige kansen komen nu eenmaal maar één keer voorbij. De keuze was met name gericht op mijn toekomst. Ik geloof heilig in het creëren van een groot en sterk Nederlands mediabedrijf, waar merken écht op kunnen...


Lees Meer

 
Frank Volmer benoemd tot voorzitter Screenforce

Op donderdag 5 december 2019 is Frank Volmer, algemeen directeur van de STER, benoemd tot voorzitter van Screenforce. Frank Volmer volgt Ton Rozestraten (CCO van RTL Nederland) op, voor wie de termijn van twee jaar verstreken is.

Frank Volmer is in 2016 begonnen als algemeen directeur van de STER. Daarvoor heeft hij, met een korte onderbreking, ruim 20 jaar gewerkt bij Telegraaf Media Groep (thans Mediahuis Nederland) waar hij diverse...


Lees Meer

 
[Interview] Mariëlle Arts: Bladenmakers zijn verhalenvertellers voor veel platforms geworden

De Mercurs 2019 komen eraan. Nederlands MediaNetwerk maakt een serie interviews met uitgevers over de ontwikkeling van tijdschriften. We geven het woord aan Mariëlle Arts, zakelijk directeur van LINDA.

Dag Mariëlle, hoe ziet het portfolio van Mood for Magazines/LINDA. eruit?

LINDA. heeft een breed portfolio bestaande uit print titels (LINDA., LINDA.meiden, L’HOMO., LINDA.man en LINDA.loves), LINDA.nl – dè nieuws- en entertainmentsite voor vrouwen, een social community, LINDA.het bureau – ons contentmarketingbureau – en LINDA.foundation...


Lees Meer

 
Talpa Network neemt TVGids.tv en Gids.tv over

Talpa Network heeft medio oktober 2019 het bedrijf TVGids TV B.V. overgenomen en is daarmee eigenaar geworden van de merken TVGids.tv en Gids.tv.

Beide online platforms bieden via apps en websites film-, serie- en programma-informatie, afkomstig van alle in Nederland gangbare televisiezenders. Daarnaast houdt Gids.tv consumenten op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de media door middel van gecureerde...


Lees Meer

 
[Onderzoek] Outbrain: Native advertenties op premium websites creëren tot 44 procent meer vertrouwen dan advertenties op social media

Outbrain, 's werelds grootste discovery- en native advertentieplatform heeft vandaag een nieuw Europees onderzoek gepubliceerd waarin de impact van inheemse reclamevormen op het consumentenvertrouwen wordt onderzocht.

Dit onderzoek, uitgevoerd door Outbrain in samenwerking met het onafhankelijke onderzoeksbureau Lumen, is gebaseerd op de antwoorden van meer dan 900 consumenten in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en...


Lees Meer

 
[Commercial Review] Gijs van der Togt: 15 sec Bol.com, nét niet Samsung en lekker Amsterdamse Ace & Tate

In hoeverre beïnvloeden advertisingmechanismen die online goed werken, ook steeds meer televisiereclame? Bol.com koos vorig jaar voor het digitale bureau DEPT als haar nieuwe lead agency. En dat was na 12 jaar reclamebureau een best verrassende keuze.

Het resultaat van deze nieuwe samenwerking zijn kleine humoristische verhalen die het merk Bol.com op eigenzinnige wijze neerzetten. Een knipoog naar...


Lees Meer

 
Mediahuisnieuws: weekendmagazine Vrij vernieuwd, De Echo verdwijn
Weekendmagazine Vrij, de lifestylebijlage van de regionale dagbladen van Mediahuis Nederland, is vernieuwd. De lezers van Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, Leidsch Dagblad, De Gooi- en Eemlander en IJmuider Courant ontvangen voortaan de vernieuwde Vrij in magazineformaat.

Het aanpassen van het weekendmagazine is een van de veranderingen die de regionale dagbladen van Mediahuis zijn ondergaan naar aanleiding van een...

Lees Meer

 
Lingo krijgt spin-off op KIJK.nl

Het taalspelletje Lingo krijgt een online spin-off. In Vrienden van Lingo gaan in iedere aflevering twee bekende duo’s de woordenstrijd met elkaar aan.

Zo zien we onder anderen de gebroeders Knol het opnemen tegen de Gierige Gasten en dagen Michella Kox en YouTuber Marije Zuurveld het duo dj Igmar Felicia en RUMAG-presentator René Watzema uit...


Lees Meer

 
[Interview] Léon Bouwman: Special interest dicht ik een zonniger toekomst toe dan general interest

De Mercurs 2019 komen eraan. Nederlands MediaNetwerk maakt een serie interviews met uitgevers over de ontwikkeling van tijdschriften. We trappen af met Léon Bouwman, uitgever bij New Skool Media.

Dag Léon, hoe ziet het portfolio waarvoor jij verantwoordelijk bent eruit?

Delicious., Beleggers Belangen, Fiets, ProCycling, Moto73, Promotor, Classic & Retro Magazine, Knip Mode, Knippie en Truckstar...


Lees Meer

 
Talpa Network lanceert influencer-audiolabel SHOUT OUT voor generatie Z
Talpa Network heeft SHOUT OUT gelanceerd: een influencer-audiolabel gemaakt voor generatie Z. Het initiatief is een samenwerking van de Talpa Network-onderdelen JUKE, Talpa Social en XM. Via JUKE zijn een livestream en podcasts te beluisteren. 

Giel de Winter,  Creative Director van Talpa Social: “Voor iedereen, dus ook voor de jongere generaties, zijn muziek en audio enorm belangrijk. Het is een wereld waar enorm...

Lees Meer

 
Whitepaper Value Zipper over effectief toepassen van branded content

Value Zipper heeft een whitepaper gemaakt waarin optimaliseren van branded content centraal staat. Het document is beschikbaar via de site van het bedrijf.

Branded content is razend populair onder marketeers. Maar enkel daar op inzetten is volgens de experts geen goed idee. Jessica Bakker, Group Client Director bij Ahold Delhaize:  “Je moet branded content niet zien als iets...


Lees Meer

 
[Podcast] René Mioch over de Entertainment Experience, films en meer

René Mioch is filmkenner, presentator, journalist en producent. Hij kent de wereld van entertainment op zijn duimpje en is op de hoogte van alle ins en outs in de film- en televisiewereld.

In de Verenigde Arabische Emiraten wonnen hij en zijn Justus Verkerk van FCCE de Trendsetter Award voor hun concept de Entertainment Experience. René Mioch: “Dat is een multimediaproject dat Justus en ik zijn begonnen met Paul Verhoeven. Wij geloven dat iedereen films wil maken...


Lees Meer

 
Talpa Network start met LINDA.Radio via Juke

Talpa Network is gestart met LINDA.radio. De radiozender worden aangeboden via Juke, het audioplatform van Talpa Network. Officieel gaat het om een soft-launch met non-stop muziek. Naast LINDA.radio zijn er enkele themakanalen gelanceerd.

Op termijn is het de bedoeling dat LINDA.radio ook een eigen nieuwsbulletin krijgt. Stap voor stap gaat LINDA. aan het radio-aanbod eigen content en rubrieken aan toevoegen met de bekende LINDA. knipoog. Talpa Network hoopt...


Lees Meer

 
[Column] Michiel Rotteveel: Een pleidooi voor de mens achter de data

Vooropgesteld: ik houd van data en ze kunnen me niet big genoeg zijn. Geweldig om al die enen en nullen om te buigen naar voor iedereen begrijpelijke visuals. In één oogopslag inzicht in alle belangrijke KPI’s.

Ik geniet dan ook met volle teugen van creatieve video’s op social media, waarin in twee minuten de grootste economieën ter wereld van de middeleeuwen tot nu grafisch inzichtelijk worden gemaakt. Of van de video waarin de...


Lees Meer

 
[Interview] Sebastiaan van Rijnsoever over Sublime

Sebastiaan van Rijnsoever is sinds november 2018 Managing Director van Sublime. Sublime is meer dan alleen de radiozender en is bezig zich het merk verder uit te bouwen. We spraken hem daarover.

Je bent een jaar aan de leiding van Sublime, Hoe gaat het?

Het gaat goed! Ik denk dat waarmee we aan de slag zijn gegaan, werkt. We zijn van een 100% non-stop muziekkanaal ons merk meer leven aan het inblazen, waarbij Sublime als actief mediabedrijf, crossmedialer is...


Lees Meer

 
Talpa Network en Azerion starten Talpa Gaming powered by Azerion

Talpa Network en Azerion, een belangrijke speler in Nederland op het gebied van casual gaming, bundelen hun krachten en starten per 1 december 2019 de joint venture Talpa Gaming, powered by Azerion.

Gaming is de een snel groeiende vorm van entertainment bij de Nederlandse consument. Meer dan 8 miljoen Nederlanders spelen graag online spelletjes volgens de site Newzoo.com en dat aantal blijft groeien. Talpa Network...


Lees Meer

 
NU.nl komt met NUjunior Funboek en NUsport Dit is het sportjaar 2019

NU.nl brengt twee printspecials uit: NUjunior Funboek en NU.nl Dit is het sportjaar 2019. Gert-Jaap Hoekman, hoofdredacteur NU.nl: "Wij snappen natuurlijk dat ouders hun kinderen ook graag offline bezig zien. Reden om ook met een nieuw tijdschrift te komen: het NUjunior Funboek.”

NUjunior Funboek bevat geen huiswerk, maar quizzen, spellen en testen, zoals Herken jij nepnieuws? en is bedoeld voor kinderen van 7 tot 12 jaar. NUjunior.nl werd in...


Lees Meer

 
Jeroen Verkroost: hoe word je futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards?

Zo, het jaar zit er bijna op. Heb jij de jaarplannen voor 2020 al helemaal op de rit? Dan is het leuk om eens met de ogen van een futurist naar de toekomstbestendigheid ervan te kijken. Jawel, futurist is daadwerkelijk een beroep.

Futurist Amy Webb deelt in dit artikel haar wetenschappelijke aanpak van strategische planning. Lees hier hoe je met een time cone in de toekomst kunt...


Lees Meer

 
[Interview] Tjangja Galdeij: Het geprinte tijdschrift blijft interessant voor adverteerders.

De Mercurs 2019 komen eraan. Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met uitgevers over de ontwikkeling van tijdschriften. Vandaag spreken wij Tjangja Galdeij, adjunct-directeur en uitgever bij Senior Publications Nederland.

Dag Tjangja, hoe ziet de portfolio van Senior Publications Nederland eruit?

Senior Publications Nederland – SPN – heeft een zeer breed portfolio aan producten. Het wordt te veel om die allemaal te benoemen. De producten die we ontwikkelen, hebben allemaal op een of andere manier een relatie met Plus Magazine en haar doelgroep...


Lees Meer

 

 

Carlings en VIRTUE lanceren augmented reality t-shirt

Jumbo-Visma in zee met STOX Energy Socks

[Commercial Review] Gijs van der Togt: humor bij Bol, kansen voor Samsung, perceptie bij Ace & tate


 

Overname RIDE door Boomerang

UM verzorgt mediaplan rond kerstcampagne Coca-Cola

Alfred International maakt kerstcommercial voor Jumbo


 

Makro kiest voor M2Media als mediapartner

Wavin in zee met Het PR Bureau

75B ontwerpt 2020-campagne IFFR


 

Storyboard: influencermarketing zal in 2020 de pubertijd ontgroeien

Energize komt met game voor T-Mobile

Ivo Roefs (ex-DDB) CMO Schuberg Philis


 

Tommy Hilfiger sponsor Sail Amsterdam 2020

Louwman Group en Fietsvoordeelshop.nl bundelen krachten

Made by Many opent een kantoor in Amsterdam


 

Conny Braams Chief Digital & Marketing Officer at Unilever

[Interview] Mark de Weerd: programmatic anno 2019 en 2020

[Column] Erwin Fisser: kindertelevisiewijsheid


 

Squla kiest voor mediabureau Zigt

Vanja Kaludjercic festivaldirecteur van IFFR

Youfone brengt media onder bij Media Reverse


Trendship
 

Fitzroy sluit zich aan bij ICOM

Carlings en VIRTUE lanceren augmented reality t-shirt

[Interview] Willem-Albert Bol: de mooiste erkenning is als samenwerkingen verlengd worden


 

[Vacatures] Jean Mineur Mediavision zoekt Sales Support Medewerker

[Vacatures] FIRA zoekt een contentmanager/webredacteur

[Vacatures] WAVEMAKER zoekt Data Analyst


 
 
[Column] Menno van der Steen: Marketeers zijn kansloos zonder experimentele cultuur

Menno van der Steen is Chief Data & Tech Officer bij UM. In deze column gaat hij in op het selectie-effect, advertentie-effect versus marketing en advertising.

Een discussie die in mijn beleving nooit is weggeweest, lijkt weer op te laaien. Werkt reclame eigenlijk wel? Worden de investeringen in reclame en media wel terugverdiend? Artikelen uit De Correspondent worden regelmatig in verschillende gremia aangehaald...


Lees Meer

 
Exterions Rick Vriesema stapt over naar Out of Home Masters en wordt partner
Rick Vriesema gaat per 1 januari 2020 aan de slag als partner en commercieel directeur bij Out of Home Masters. Hij heeft ruim vijftien jaar ervaring in de (D)OOH-markt en werkte de laatste acht jaar bij buitenreclame-exploitant Exterion Media als Head of National Sales...

Lees Meer

 
[Screenforce] Voor extra omzet werken advertenties op tv en in de krant het best

De focus van veel campagne-effectonderzoek ligt op de ROI van de ingezette media. Maar zegt dit genoeg over de potentie van een medium? De Duitse Screenforce liet het onderzoeken.

Veel mediabureaus brengen de relatie tussen uitgaven en extra inkomsten voor hun adverteerders in kaart en analyseren in welke mate het resultaat van een bepaalde marketingcampagne in verkopen hoger of lager is dan de benchmark...


Lees Meer

 

 
 
Klik hier voor de webversie van deze nieuwsbrief.


Afmelden van deze nieuwsbrief klik hier
 

Colofon:

Nederlands MediaNieuws is een uitgave van het Nederlands MediaNetwerk. www.nederlandsmedianetwerk.nl
Het Nederlands MediaNieuws publiceert alle nieuws headlines met doorlinks op Twitter: www.twitter.com/medianetwerk

Hoofdredactie: Bas Vlugt
www.twitter.com/basvlugt
Voor redactie, adverteren en persberichten: info@nederlandsmedianieuws.nl

Hosting:
20NINE
www.20nine.nl

In samenwerking met 20NINE ontwikkelt het Nederlands MediaNetwerk ook nieuwsbrieven, website en social networks voor derden.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -