Jaargang 12 | editie 13 | 20 maart 2020 |
|
Greenhouse stuurt Hey Google, ik wil met De Donald Duck praten in als Cross Media Innovatie van het Jaar 2020. Wij spreken met Menno Zevenbergen, Head of Conversational bij Greenhouse.
Kun jij jouw Donald Duck introduceren?
Al 67 jaar lezen vier generaties de vrolijke avonturen van Donald, Katrien, oom Dagobert, de neefjes, Willie Wortel en alle andere Duckstad Bewoners en zij bewaren daar mooie, grappige en vaak ook leerzame herinneringen aan. Kinderen (en ouders) genieten wekelijks van de...
|
|
|
|
Op dinsdag 17 maart hadden we een speciale editie van Marketing Report Radio. In plaats van 5 gasten in de studio in Hilversum deden we de interviews per telefoon.
Luister hier de radio-interviews terug...
|
|
|
|
In 2020 overleden wereldwijd tot aan vandaag 12,8 miljoen mensen. Aan kanker stierven 1,8 miljoen mensen, aan de gevolgen van roken 1,1 miljoen mensen, aan de gevolgen van alcohol drinken 543.000, door hiv/aids 365.000, door verkeersongelukken 293.000, door zelfmoord 233.000, door malaria 213.000, door griep 106.000. 67.000 moeders overleden tijdens de bevalling.
Vandaag is de dag dat het het aantal doden door het coronavirus de 10.000 heeft bereikt. Het betekent dat tot aan vandaag in 2020 wereldwijd het coronavirus voor...
|
|
|
|
Monique Pennings is Manager Media & Marketing Partnerships bij Jumbo. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia.
Kun jij Jumbo introduceren?
Jumbo is een Brabants familiebedrijf dat in 1921 begon als groothandel in koloniale waren. Inmiddels zijn we met meer dan 670 winkels in Nederland en België en een succesvolle online shop uitgeroeid tot de tweede supermarktketen van Nederland. Toen ik 14 jaar geleden bij Jumbo startte op...
|
|
|
|
Op 17 maart stond de uitzending van Marketing Report Radio volledig in het teken van de effecten van de coronacrisis op media en marketingcommunicatie en hoe bedrijven zich door deze tijd proberen te slaan.
Een van de gasten was Joris van Heukelom, partner bij MakerStreet. We spraken hem over hoe de coronacrisis innovatie aanjaagt. Joris van Heukelom: "Kijk naar sociale innovatie. De echte sharing economy is nu aangegaan...
|
|
|
|
Veel kinderen zijn als gevolg van het sluiten van de scholen thuis. Om ouders en docenten te ontzorgen en kinderen toch de mogelijkheid te geven iets te leren, biedt NPO Zapp een breed scala aan educatieve programma’s.
De liveshow Zapplive Extra dient als nationale huiskamer waar kinderen hun vragen kunnen stellen en les krijgen van experts. Het programma is een alternatief lesrooster dat elke middag aanhaakt bij educatieve Zapp-programma’s...
|
|
|
|
Het was een historisch moment in de Nederlandse geschiedenis, voor het eerst sinds Joop den Uyl tijdens de oliecrisis in 1973 sprak een minister president het volk toe tijdens een ingelaste televisie-uitzending anders dan bij een troonopvolging.
Het was ook een historisch moment in de Nederlandse televisiegeschiedenis. Want hoe vaak zenden NPO1, RTL4 en SBS6 op precies hetzelfde moment precies dezelfde content uit? De toespraak van Mark Rutte trok 7,1...
|
|
|
|
Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.
De vierde mediarevolutie draait om mediamanipulatie
Ik houd nooit zo van het woord revolutie, maar iedere grote technologische stap voorwaarts heeft natuurlijk zijn impact op media. Volgens Sander Duivestein (Sogeti) is de volgende stap die van de synthetische media. Media diende tot nu toe vooral voor vastlegging en verslaglegging van feiten. In eerste instantie door journalisten en inmiddels...
|
|
|
|
Online advertising has evolved rapidly over the last decades. We know because we’ve been there, and we still are for that matter.
In fact, Adcombi was runner-up at the Emerce Top 10 European Startups last year, receiving praise for our highly automated online local advertising services. Until recently, we never really cared to seek publicity. With the ongoing development of our own software solutions, however, we...
|
|
|
|
In samenwerking met De Ondernemer brengt New Business Radio vanaf maandag 16 maart dagelijkse verschillende Corona Updates speciaal voor mkb- en zzp-ondernemers.
Om 8:00, 12:00 en 17:00 uur worden Corona Updates gebracht. Ondernemers worden zo dagelijks bijgepraat over de laatste ontwikkelingen en mogelijke gevolgen van het coronavirus voor hun bedrijfsvoering. De Corona Updates worden gepresenteerd door Ron Lemmens en, wisselend...
|
|
|
|
Nederland raakt in een stroomversnelling van actie op Covid-19 ofwel het coronavirus, gevoed door de maatregelen die de overheid heeft aangekondigd.
Als je dagelijks bezig bent met merken en media is er een grote kans dat je vandaag en de komende dagen veel beslissingen gaat nemen. Om je te helpen die keuzes te maken, voeden we je met tien waarnemingen; hoe past de cultuur zich aan, wat is het gedrag van consumenten en...
|
|
|
|
Nu handelsplatform Amazon officieel van start gaat in Nederland, krijgen Nederlandse webshops en retailers de kans om hun online omzet fors te verhogen en miljoenen nieuwe klanten aan te boren.
Wie onvoorbereid op Amazon gaat handelen loopt echter het risico onderaan de ranglijsten te belanden, niets te verkopen of zelfs geblokkeerd te worden. Daarom staat digital marketingbureau The online company - onderdeel van Candid - klaar om Nederlandse webshops, merken en...
|
|
|
|
In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Hearst Netherlands draagt Mijn Melk, voor jou voor als Cross Media Case. We spreken met Elke Mulder.
Kun jij Hearst introduceren?
De redacties van Hearst Netherlands verzamelen en delen met een niet aflatend enthousiasme alle zaken die het leven interessanter en mooier maken. We zijn uitgever van (internationale) topmerken: ELLE, Vogue, Harper’s BAZAAR, Cosmopolitan, Glamour, Women’s Health, Quote, Esquire...
|
|
|
|
Om miljoenen Nederlanders een hart onder de riem te steken presenteert het Amsterdamse contentmarketingbureau YUNE in samenwerking met spoken word-artist Justin Samgar de video Voor Elkaar En Iedereen. De video is een poëtische oproep om tijdens de strijd tegen COVID 19 er extra voor elkaar te zijn.
Het Nederlandse straatbeeld is een internationaal uithangbord. Volle straten, rumoerige terrassen, lachende mensen, muzikanten die de straten vullen, een...
|
|
|
|
XS4Radio is begonnen met Corona Nieuws Radio 24/7. XS2Radio wil op deze manier laten zien hoe met bestaande content een radiostream kan worden opgezet.
De NOS heeft XS2Radio toestemming gegeven om de nieuwsfeed van NOS.nl te gebruiken als demo. Overigens is XS2Radio niet het eerste initiatief omtrent het coronavirus via online radio. Eerder startte Radio Corona al dat zich op de coronasituatie richt. Richard Otto, mede-oprichter...
|
|
|
|
In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Ad Alliance draagt de limited edition The Roast Whopper van Burger King voor als Cross Media Case. We spreken met Dyonne Brunings.
Kun jij Ad Alliance introduceren?
Ad Alliance is de fusie van de salesactiviteiten van RTL, Branddeli, Ad Factor en Triade Media. Of misschien is het beter om te zeggen: de optelsom van de mogelijkheden die deze bedrijven aan adverteerders boden. Die som bestaat uit de inkoopmogelijkheden op het gebied van televisie...
|
|
|
|
KPN en VodafoneZiggo hoeven hun netwerken niet open te gooien voor concurrenten. Dit heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) bepaald, de hoogste rechter in kwestie.
Ondanks dat beide bedrijven praktisch gezien nagenoeg geheel Nederland bedienen en er weinig andere bedrijven zijn die fysiek hun eigen netwerk bezitten tot aan bij mensen thuis. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) die het toezicht op de telecommunicatiemarkt moet...
|
|
|
|
In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Hearst Netherlands draagt Boost2Berlin van Adidas voor als Cross Media Case. We spreken met Olivier Heimel.
Kun jij Hearst introduceren?
De redacties van Hearst Netherlands verzamelen en delen met een niet aflatend enthousiasme alle zaken die het leven interessanter en mooier maken. We zijn uitgever van (internationale) topmerken: ELLE, Vogue, Harper’s BAZAAR, Cosmopolitan, Glamour, Women’s Health, Quote, Esquire...
|
|
|
|
75 procent van de Nederlanders zegt collega's te missen tijdens thuiswerken. Dit blijkt uit verzamelde cijfers afkomstig uit de THX.-app van onderzoeksbureau MeMo2 onder 1000 deelnemende Nederlanders.
Het coronavirus houdt Nederland en de rest van de wereld in zijn greep. Grote evenementen als het Eurovisie Songfestival en het EK Voetbal zijn afgelast, horeca en scholen zijn dicht en een groot deel van werkend Nederland zit noodgedwongen thuis. Maar bevalt dat thuiswerken nu...
|
|
|
|
Op dit moment trekt het Coronavirus de hele wereld over. Het Coronavirus heeft niet alleen ernstige implicaties voor de volksgezondheid, het ontregelt ook in grote mate de samenleving en de (wereldwijde) economie.
Omdat de Coronapandemie ook voor Nederland ernstige economische gevolgen heeft, speelt bij veel ondernemingen onrust en onzekerheid. Een belangrijke vraag die bij ondernemers speelt is: wat zijn de consequenties van het...
|
|
|
|
Ik had eigenlijk op vakantie moeten zijn. Maar ja, dat is voorlopig niet meer mogelijk. Net zoals uit eten gaan, borrelen, de sportclub bezoeken of naar de sauna. Ik zit thuis te werken, in vrijwillige quarantaine, net zoals iedereen die geen essentieel beroep heeft. Daarover straks meer.
De culturele dynamiek van de COVID-19-pandemie is fascinerend. Eigenlijk is dit dezelfde als bij de verwerking van rouw. Ontkenning, woede, onderhandeling, depressie...
|
|
|
|
Het filmplatform Cinetree biedt tot en met 6 april kosteloze toegang aan. Het jonge filmplatform, opgericht door actrice en filmmaker Hanna Verboom, biedt maandelijks een selectie van films en documentaires met inspirerende en maatschappelijke thema's.
Cinetree wil op deze manier een bijdrage leveren aan mensen die thuis zitten en ook niet naar de bioscoop kunnen door de coronacrisis. Hanna Verboom: "Cinetree is opgezet vanuit de gedachte dat films meer zijn dan...
|
|
|
|
Aldo Breed startte in 2017 Kiesjefolders. Een initiatief waarbij consumenten zelf hun foldervoorkeuren kunnen opgeven en deelnemende bedrijven hun folders via de post laten versturen aan consumenten die deze folders echt wensen. We spreken met Aldo Breed over de situatie anno 2020.
Hoe gaat het met Kiesjefolders?
We zijn inmiddels drie jaar actief en hebben ons bestaansrecht bewezen. We tellen 100.000 deelnemers, wat betekent dat er iedere week 100.000 pakketten aan folders worden verstuurd. We hebben 35 à 40 deelnemende retailers waaronder Ahold, Kruidvat, Dirk, Hema, Aldi...
|
|
|
|
RTL Nederland heeft opnieuw dalende omzetten en dalende resultaten gerapporteerd. Dit blijkt uit de jaarcijfers 2019 van RTL Group. De omzet van RTL Nederland daalde met 1,6 procent naar 496 miljoen euro.
De zogeheten EBITDA-winst bedroeg 86 miljoen euro, oftewel 5 miljoen minder dan een jaar eerder. Opvallend is dat de EBITA-winst daalde met 17 miljoen euro naar 54 miljoen euro. Dit laatste zou komen door investeringen van het bedrijf. De Nederlandse reclametelevisiemarkt steeg...
|
|
|
|
In de rubriek [Forum] vragen wij bepalende spelers in media en marketingcommunicatie naar hun mening naar aanleiding van actuele vragen.
Aangejaagd door digitalisering is marketing in de afgelopen jaren steeds meer opgeschroven richting sales en transactie. Alom wordt onderkend dat branding hieronder heeft geleden. Daarom deze keer in ons forum deze vraag:
Is nu niet het juiste moment voor merken om hun marketingbudget aan te wenden voor branding en verbinding met gebruikers en doelgroep...
|
|
|
|
Je bent bekend met het monteren van items op AVID, bent goed in beeldbehandeling en je kunt op een creatieve manier items samenstellen. Tevens ben je goed in het schrijven van teksten en heb je een redactionele achtergrond. In deze functie heb je veel contact met eindredactie en redactie. Daarnaast spreekt het programma Shownieuws je aan...
|
|
|
|
Voor de afdeling Marketing & Brands van Talpa TV zijn wij op zoek naar een Marketing Manager SBS6 die samen met ons verder bouwt aan onze mooie televisiezender. Je werkt in een team van 7 marketeers en gezamenlijk zijn wij verantwoordelijk voor het versterken van onze Talpa TV merken en het vergroten van het aantal kijkers van onze content in het lineaire en non-lineaire domein...
|
|
|
|
Als Marketeer Gaming werk je in een informeel en multidisciplinair team waarin je meebouwt aan een nieuw, kwalitatief en innovatief gaming bedrijf. Jij gaat er voor zorgen dat het gaming platform (web, app en tv) grote bekendheid krijgt en werkt hierbij nauw samen met de andere Talpa merken...
|
|
|
|
Klik hier voor de webversie van deze nieuwsbrief.
Afmelden van deze nieuwsbrief klik hier |
Colofon:
Nederlands MediaNieuws is een uitgave van het Nederlands MediaNetwerk. www.nederlandsmedianetwerk.nl Het Nederlands MediaNieuws publiceert alle nieuws headlines met doorlinks op Twitter: www.twitter.com/medianetwerk
Hoofdredactie: Bas Vlugt www.twitter.com/basvlugt Voor redactie, adverteren en persberichten: info@nederlandsmedianieuws.nl
Hosting: 20NINE www.20nine.nl
In samenwerking met 20NINE ontwikkelt het Nederlands MediaNetwerk ook nieuwsbrieven, website en social networks voor derden. |
|
|
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
|