Jaargang 12 | editie 14 | 27 maart 2020
 
[Forum] Moeten adverteerders in tijden van coronacrisis niet volop inzetten op branding?

In de rubriek [Forum] vragen wij bepalende spelers in media en marketingcommunicatie naar hun mening naar aanleiding van actuele vragen.

Aangejaagd door digitalisering, is marketing in de afgelopen jaren steeds meer opgeschoven richting sales en transactie. Alom wordt onderkend dat branding hieronder heeft geleden. Daarom deze keer in ons forum deze vraag...


Lees Meer

 
Anne Marije de Vries Lentsch volgt Vincent Siegelaar op als CCO bij Hearst Netherlands

Hearst Netherlands heeft Anne Marije de Vries Lentsch benoemd tot Chief Commercial Officer. In deze nieuwe rol overziet ze beide commerciële b2b-afdelingen van Hearst Netherlands. Naast The Hearst Agency, geeft ze ook leiding aan het salesadvertisingteam van Hearst Netherlands.

Vincent Siegelaar, Commercial Director, verlaat de organisatie omdat hij gekozen heeft voor een carrière buiten Hearst. Anne Marije de Vries Lentsch is sinds 2012...


Lees Meer

 
Radio 538, Radio 10 en Radio Veronica bundelen krachten tijdens coronacrisis met de Samen Sterk Top 100

Donderdag 2 april wordt een bijzondere radiodag. De dj’s van Radio 538, Radio 10 en Radio Veronica presenteren die dag gezamenlijk de Samen Sterk Top 100. De radiozenders slaan hiervoor samen met luisteraars de handen ineen, de speciale Top 100 wordt op de drie radiozenders tegelijkertijd uitgezonden.

Luisteraars kunnen stemmen op muziek die hen echt raakt en kracht geeft tijdens de coronacrisis. De verhalen van stemmers krijgen een bijzondere rol tijdens de...


Lees Meer

 
ADR Nieuwsmedia en Qmusic starten platform #NLblijftthuis

ADR Nieuwsmedia en Qmusic hebben de handen ineen geslagen en starten een liveprogramma en het platform #NLblijftthuis. #NLblijftthuis zal vooral positief nieuws en entertainment brengen. Het programma zal dagelijks op werkdagen om 16:30 uur worden uitgezonden op de website van het AD en het platform #NLblijftthuis. 

Het programma zal vanaf de studio op het dak bij Qmusic worden gemaakt en door Hidde van Warmerdam samen met een wisselende cohost worden gepresenteerd...


Lees Meer

 
[Column] Madelon Fortuin (NRC): Een vriendelijk merk is juist in tijden van nood een sterk merk

Het is natuurlijk altijd van belang dat je budget aanwendt en energie steekt in het leggen van een verbinding met gebruikers en doelgroep. Dé manier om als merk een geliefd merk te worden. Dit is iets wat altijd al geldt en misschien juist wel in tijden van crisis.

Want een vriendelijk merk is in tijden van nood een sterk merk. En daarvoor is communicatie wel van cruciaal belang. Dat adverteerders in een eerste reactie op de coronacrisis hun budgetten terugtrokken, dat begrijp ik wel. Want het...


Lees Meer

 
[Cross Media Case 2020] Gijs Peetsold over Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Ad Alliance draagt Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0 voor als Cross Media Case. We spreken met Gijs Peetsold.

Kun jij Ad Alliance introduceren?

Ad Alliance is de fusie van de salesactiviteiten van RTL, Branddeli, Ad Factor en Triade Media. Of misschien is het beter om te zeggen: de optelsom van de mogelijkheden die deze bedrijven aan adverteerders boden. Die som bestaat uit de inkoopmogelijkheden op het gebied van televisie...


Lees Meer

 
Branchebreed initiatief roept Nederlanders op thuis uit eten te gaan

De horeca in Nederland ligt grotendeels stil. De toekomst voor veel restauranteigenaars is momenteel onzeker en de komende weken zijn voor hen cruciaal. In moeilijke tijden moeten we er echter samen het beste van maken.

Daarom slaan verschillende, soms ook concurrerende, merken en bedrijven uit de horeca- en voedingsmiddelenbranche hun handen ineen en komen zij met het branchebreed initiatief voor alle restaurants in Nederland, #samenuitsamenthuis...


Lees Meer

 
Facebook en Google onder druk

Net als andere bedrijven staan ook Facebook en Google onder druk. Dit berichten Amerikaanse media op basis van (beurs)analyses. Alhoewel het gebruik van Google en Facebook drastisch toegenomen is, profiteren de bedrijven daar naar verwachting niet van.

Variety schat in dat Facebook en Google gezamenlijk meer dan 44 miljard dollar aan reclamegelden ziet verdampen in 2020. Daarmee blijven beide partijen nog steeds forse winsten maken. Voor Google zou de omzet 127,5 miljard...


Lees Meer

 
[Column] Remco Klöters: Baudet mist doel met Peuterspeelplaats-argument

De Rechtbank Midden-Nederland wees op 25 maart 2020 vonnis in het kort geding dat Thierry Baudet heeft aangespannen tegen de VPRO en het programma Buitenhof. De rechter gaat niet mee in het verwijt dat sprake zou zijn van karaktermoord op Baudet en wijst de gevorderde rectificatie af.

Steen des aanstoots is een parafrasering van de presentatrice van het programma. Zij vatte Baudets uitspraken in de Tweede Kamer dat de EU veerdiensten op zou zetten teneinde Afrikaanse immigranten...


Lees Meer

 
[Luistercijfers] Radio 10 en Radio Veronica zien marktaandeel met meer dan 9 procent groeien

Marktleider Talpa Network is het nieuwe radiojaar per saldo goed begonnen. Sky Radio (-13,3 procent) leverde weliswaar stevig marktaandeel in, maar de drie andere Talpa-radiozenders groeiden

Radio 538 zag het marktaandeel in JanFeb20 met 1,9 procent groeien tot 10,7 procent, exact hetzelfde marktaandeel als Radio 10 behaalde (+9,2 procent). Na een lange periode van stagnatie heeft Radio Veronica ook de weg omhoog gevonden. Het marktaandeel steeg met 9,1...


Lees Meer

 
[Cross Media Case 2020] Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Pricewise draagt de campagne rondom zorgverzekeringen voor. We spreken met Anne Lotte Hendrikover Vind jouw beste zorgverzekering.

Kun jij Pricewise introduceren?

Pricewise is één van de grootste vergelijkingssites voor de vaste lasten van Nederlanders. We breken markt voor markt open. Onze missie is consumenten helpen met het best passende advies voor hun vaste lasten en uitgaven...


Lees Meer

 
[Column] Nathalie Peters (MORGENFRISK): Stoppen met communiceren is voor merken niet de oplossing

Het dagelijks leven, de gezondheid en de welvaart van mensen worden door de coronacrisis sterk beïnvloed. Merken moeten in deze situatie extra op hun tellen passen.

Social media maken transparant welke merken zich om hun personeel bekommeren of om de zorgverleners, vergeleken met de merken die zich druk maken om hun continuïteit of winstgevendheid. De consument is mondig en stelt (online) vragen over de sociale betrokkenheid van het merk of de...


Lees Meer

 
[Corona Stats] 26 maart 2020: Coronacrisis trekt westwaarts, Italië lijkt over hoogtepunt heen

De coronacrisis beweegt zich over de wereld. Sommige landen - China, Zuid-Korea - komen langzaam weer op gang, in Iran blijft de crisis hardnekkig hangen. Italië werd het hardst getroffen, maar daar zakken de cijfers nu sinds vier dagen.

Spanje laat in Europa nu de grootste cijfers zien. Ondertussen trekt het virus verder westwaarts. Op dit moment zijn België en Nederland aan de beurt, lopen de cijfers ook in het Verenigd Koninkrijk op en is de Verenigde Staten hard op weg om het centrum van de coronacrisis...


Lees Meer

 
Auto.nl en Mannenmedia lanceren De #zorgheldenauto

Auto.nl stelde onlangs 10 auto’s ter beschikking aan zorgverleners zonder auto. Auto.nl hoopte hiermee een helpende hand te kunnen bieden in de coronacrisis.

Samen met Mannenmedia zet Auto.nl de actie verder op touw om bedrijven in de autobranche op te roepen zich bij het initiatief aan te sluiten onder de hashtag #zorgheldenauto...


Lees Meer

 
[Cross Media Case 2020] Jeroen Visser over Van Uffelen Mode

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Sublime draagt Van Uffelen Mode voor als Cross Media Case. We spreken met Jeroen Visser.

Kun jij Sublime introduceren?

Wij zijn Sublime. Een radiozender die 400.000 unieke mensen bereikt per week. Bij ons vind je de muziekgenres jazz-soul en funk. Inmiddels hebben we ook zeven andere digitale radio themakanalen waar allerlei andere muziekstijl en te vinden zijn. Hier maken circa 1 miljoen mensen per...


Lees Meer

 
[Interview] Aldo Breed verwacht groei met Kiesjefolders

Aldo Breed startte in 2017 Kiesjefolders. Een initiatief waarbij consumenten zelf hun foldervoorkeuren kunnen opgeven en deelnemende bedrijven hun folders via de post laten versturen aan consumenten die deze folders echt wensen. We spreken met Aldo Breed over de situatie anno 2020.

Hoe gaat het met Kiesjefolders?

We zijn inmiddels drie jaar actief en hebben ons bestaansrecht bewezen. We tellen 100.000 deelnemers, wat betekent dat er iedere week 100.000 pakketten aan...


Lees Meer

 
Positieve boodschap langs snelwegen in heel Nederland

Het is tijd voor een ander geluid. Dat zegt Jeroen Hillenaar, algemeen directeur van out-of-home onderneming Hillenaar Outdoor.

Het bedrijf exploiteert onder meer Digitale Reclamemasten langs snelwegen, Abri’s en Billboards en start vanaf vandaag onder de naam Stay home, stay strong, stay positive met een volledig nieuwe campagne die mensen moed geeft. ''We steken iedereen een hart onder de riem. En tegelijkertijd zetten we ons netwerk in om mensen...


Lees Meer

 
Bijna de helft van de jongeren verwacht een volledige lockdown

Marktonderzoeksbureau MediaTest vroeg afgelopen vrijdag aan de jongeren in haar online panel hoe zij de crisis rondom het Coronavirus ervaren. In totaal deelden 439 Millennials en Gen Z-ers in de leeftijdscategorie van 16 tot 40 jaar hun ervaringen en meningen.

Van angst voor een lockdown, een economische crisis, fake news en zakken voor examens tot onbezorgdheid over de eigen gezondheid: de uitkomsten zijn opmerkelijk...


Lees Meer

 
[Cross Media Case 2020] Rhandy Biemans over Milka – De Smaak van Nederland

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

Kun jij Milka introduceren?

Milka is een chocolademerk van het bedrijf Mondel─ôz International. In 1901 bracht de chocolatier Philippe Suchard in Neuchâtel (Zwitserland) de eerste melkchocolade op de markt onder deze naam. Milka’s...


Lees Meer

 
Memo2: Nederlanders bezorgd om voortbestaan ondernemers

9 op de 10 Nederlanders denkt dat het voortbestaan van lokale en kleinschalige ondernemers in gevaar komt door de Coronacrisis. Dit blijkt uit verzamelde cijfers afkomstig uit de THX.-app van onderzoeksbureau MeMo2.

Nederlanders zijn veelal wel bereid ondernemers te steunen. Johan Goedhart, Director Product & Platform van MeMo²: "Het afhalen van eten om de lokale ondernemer de helpende hand te bieden, wordt vooral genoemd door de...


Lees Meer

 
[Column] Mike Hendrixen (Vertigo 6): Zorg ook goed voor je merk, dan komen we er wel doorheen

De stelling suggereert dat je als merk moet kiezen tussen branding en sales. Daar ben ik het niet mee eens. Ik ben ervan overtuigd ze hand in hand gaan, elkaar niet uitsluiten en elkaar zelfs kunnen versterken. In normale tijden, maar juist ook in tijden dat de wereld op z’n kop staat.

De wereld is zeker gedigitaliseerd, maar dat betekent niet dat alle online campagnes salesgedreven zijn en ook niet dat brandingcampagnes alleen maar via traditionele...


Lees Meer

 
StukTV komt met nieuwe series voor thuisblijvers

Om thuisblijven een beetje plezieriger te maken tijdens de coronacrisis, komen de mannen van StukTV met een dosis vrolijke content in deze bizarre tijden.

Met de nieuwe serie StukTV LIVE en een gloednieuw seizoen van Prankoorlog wordt binnen blijven ineens een stuk gemakkelijker. De series zijn iedere vrijdag en zaterdag te zien op het YouTube-kanaal van StukTV. StukTV LIVE is een programma vol interactie en vermaak...


Lees Meer

 
 

 

Niels van Baarlen radio director Radio Veronica

NNP en NVJ luiden noodklok lokale huis-aan-huis kranten

Stijging luistertijd radio tijdens coronacrisis

Britt Dekker brengt leven in de brouwerij voor bewoners van verzorgingstehuis in Britts Gouwe Ouwen

Luisteraars stellen Q-top 1000 Shout Out-editie samen


 

Merken werken massaal mee aan liveshow StukTV

Seeviews met videotool voor nieuwsverspreiders

BBC News schrapt voorlopig gepland ontslag van 450 arbeidsplekken

Merken en media maken gezamenlijk statement voor de verspreiding van social distancing-oproep

[Kijkcijfers] Kijktijd explodeert door coronacrisis


 

[Screenforce] Kijkcijfers: corona houdt Nederland thuis aan de buis

Bioscopen blijven vooralsnog gesloten tot en met 6 april

SLAM! organiseert grootste online festival ter wereld

100% NL doet gratis boodschappen voor zorgmedewerkers

Ocean zet MKB Steunfonds op: gratis buitenreclame


 

Disney+ nu ook in zeven andere Europese landen

Beau van Erven Dorens neemt plek Eva Jinek over

Media starten inzamelactie onder de noemer Media voor Zorg

Netflix, Prime Video, Apple TV+ en YouTube terug naar standaard definitie

NPO gooit programmering om: Jeroen Pauw terug met talkshow Op1 met Fidan Ekiz


 

NPO wijzigt programmering NPO 3FM

Nearly a billion used smartphones set to enter the market, study

Eerste luistercijfers meting NLO voor KINK bekendgemaakt

Qmusic wil idee Mattie Valk en Marieke Elsinga opvolgen: Eurovisie Songfestival op de radio

Gratis dagblad Metro stopt voorlopig met printuitgave


 

Sanoma schrapt winstverwachting 2020

Popcorn Stories: Filmpje Handen Thuis in kader van coronacrisis

Online benefietdiner voor één miljoen voedselbankmaaltijden

Mattie en Marieke zetten de bloemetjes buiten

SIRE steekt met #DASLIEF Nederlanders hart onder de riem


Trendship
 

Streaming neemt gigantische vlucht in lockdownlanden

Influencers onverminderd in trek bij adverteerders tijdens coronacrisis

Unilever contributes more than 100 million euro to continue helping people affected by the corona crisis

Consument maakt andere voedselkeuzes in tijden van crisis

VDS Publishers start Digital Agency


 
 
 

 
 
 
Klik hier voor de webversie van deze nieuwsbrief.


Afmelden van deze nieuwsbrief klik hier
 

Colofon:

Nederlands MediaNieuws is een uitgave van het Nederlands MediaNetwerk. www.nederlandsmedianetwerk.nl
Het Nederlands MediaNieuws publiceert alle nieuws headlines met doorlinks op Twitter: www.twitter.com/medianetwerk

Hoofdredactie: Bas Vlugt
www.twitter.com/basvlugt
Voor redactie, adverteren en persberichten: info@nederlandsmedianieuws.nl

Hosting:
20NINE
www.20nine.nl

In samenwerking met 20NINE ontwikkelt het Nederlands MediaNetwerk ook nieuwsbrieven, website en social networks voor derden.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -