Jaargang 12 | editie 15 | 3 april 2020

 
[Cross Media Bureau 2020] Dolly van den Akker over MPG.

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. MPG. MPG. dingt mee naar de award voor Cross Media Bureau van het Jaar. Aan het woord is Dolly van den Akker, managing director van MPG Group.

Kun jij MPG. introduceren?

MPG. werkt voor grote A-merken zoals Rabobank, Rituals, NS, Allerhande en Gall&Gall. Voor hen ontwikkelen en verspreiden we content op basis van rake contentstrategieën. Met als hoofddoel het creëren van...


Lees Meer

 
NRC: Instroom nieuwe abonnees is verdrievoudigd

De coronacrisis doet de mediaconsumptie toenemen. Al eerder werd bekend dat de kijktijd toeneemt, ook wordt er meer geluisterd naar radio.

Nieuwsmedia ziet ook sterkte groei. NRC komt met cijfers...


Lees Meer

 
[Column] Bas Vlugt: Adformatie, einde van een tijdperk

Het is natuurlijk not done om een column van eigen hand over een concurrerend vakmedium te publiceren maar dat Adformatie ophoudt in print te bestaan, is een dermate grote gebeurtenis dat we kunnen spreken van het einde van een tijdperk.

Meteen even voor de fijnproevers. Adformatie zegt dit: Gezien deze huidige onzekere situatie hebben wij besloten het maandelijkse magazine Adformatie de komende periode niet meer als printmagazine uit te...


Lees Meer

 
DPG Media start met Nederlandse app voor radiozender Joe

Joe heeft een app gelanceerd voor de Nederlandse versie van haar radiozender. In april 2019 lanceerde DPG Media de zender die zich richt op herkenbare muziek van de jaren tachtig tot nu.

Jorn Agterberg, marketingmanager Qmusic Nederland: "Met de Joe-app kan iedereen de classicszender luisteren waar en wanneer hij maar wil. Er is nieuws te vinden over artiesten en je kunt eenvoudig in contact komen met het station en ochtend-dj Erik van Roekel via de gratis...


Lees Meer

 
PodcastAds: advertentienetwerk voor podcasts en audio-on-demand
Het online advertentienetwerk PodcastAds is officieel van start gegaan. De startup concentreert zich op het ontwikkelen van commerciële proposities rondom premium podcasts en innovatieve audio-on-demandproducties van onder meer merken, uitgevers en audio-influencers.

Het netwerk dat geheel geautomatiseerd online advertenties uitserveert in en rondom audio-content, werd onlangs verkozen tot een van de winnaars van de Nederlands MediaNetwerk Startup Competitie 2020...

Lees Meer

 
[Column] Marianne van Soomeren: Spoiler billboards #fuckingbriljant

Eerlijk is eerlijk, ik wilde mijn column eigenlijk niet schrijven over iets wat met de coronacrisis te maken heeft. Er wordt immers al zoveel over geschreven en over gezegd. Maar deze campagne is te briljant om er niet over te schrijven. Nu al een Grand Prix wat mij betreft!

Merk, boodschap, medium, tijdgeest: alles klopt. Netflix flikt het om een vervelende boodschap (blijf thuis) zo te verpakken dat je gestraft wordt als je naar buiten gaat...


Lees Meer

 
Amazon komt met eerst Prime Video-commercial

Amazon is gestart met een eerste reclamecampagne op televisie voor Prime Video. Daarmee ondersteunt Amazon de commerciële lancering van Prime Video met meer Nederlandse content.

De tv-commercial laat zien dat er een uitgebreide selectie van populaire films en series beschikbaar op Prime Video, inclusief Amazon Originals. Er zijn series te zien waaronder Jack Ryan, Star Trek: Picard, The Boys, Fleabag en nu dus ook Nederlandse content, denk...


Lees Meer

 
Qmusic: radioreclame levert 2,5 keer zoveel websitebezoek op als inzet op tv

Radioreclame blijkt 2,5 keer zoveel websitebezoek te genereren als wanneer hetzelfde budget ingezet wordt op tv. Dit blijkt uit een onderzoek van Qmusic. Hiervoor werkte Qmusic samen met de onderzoeksafdeling van mediabureaus Mindshare en Greenhouse Group. 

Het is voor het eerst dat er zo grootschalig onderzoek gedaan is voor meerdere adverteerders en cases. In totaal is voor de vier merken Auping, Stage Entertainment...


Lees Meer

 
[Column] Reinier Rombouts: Dit verandert alles

Dat zinnetje spookt al een week door mijn hoofd. Het komt uit de kinderserie Drakenrijders en keert elke aflevering terug als een soort cliffhanger. Mijn zoon van negen is verslaafd aan Drakenrijders. Vaak moest ik glimlachen om de zin. Omdat hij zo dramatisch wordt uitgesproken en omdat er zelden iets gebeurt waardoor alles verandert.

Tot nu.

Het coronavirus grijpt wereldwijd om zich heen. De onzichtbare vijand breekt niet alleen ons immuunsysteem af, maar ook onze weerstand tegen verandering. Waar tot...


Lees Meer

 
3sixtyfive komt met B2B influencermarketing-propositie

3sixtyfive komt met een nieuwe propositie speciaal gericht op de business-to-business markt. De inzet van zakelijke influencers - ook wel Thought Leaders - is extreem krachtig gebleken om leads te genereren of het imago een boost te geven.

Het influencer marketing agency zet haar expertise nu ook in voor de zakelijke markt. John Meulemans, oprichter & Strategy Director bij 3sixtyfive: “Deze beslissing komt niet uit de lucht vallen. Onze eerste klus in 2010 was een B2B...


Lees Meer

 
Hillenaar: coronacrisis zorgt voor vraag naar digitale truck

Innovatief. Zo kan de nieuwe aanwinst van Hillenaar Outdoor het beste worden omschreven. Het buitenreclame bedrijf uit Leiderdorp exploiteert sinds deze maand een moderne mobiele, digitale truck.

''Een splinternieuwe Volvo waarop een immens digitaal scherm geplaatst is”, zegt Jeroen Hillenaar. De huidige Corona crisis zorgt voor een run op onze nieuwe aanwinst, verklaart hij. ''Gemeenten zetten de wagen in om voorlichting te geven. Onder meer in kustplaatsen als...


Lees Meer

 
[Column] Paola Cassone: Geschiedenis maken

Houden jullie het nog vol?

Het waren de bijzonderste twee weken van mijn leven en ik geloof van het leven van iedere Nederlander onder de 75 jaar. De 75-plussers hebben al een oorlog meegemaakt dus dit voelde voor hen meer als een dé­jà vu.

Voor de rest van ons is deze situatie niets minder dan de realisatie van een dystopie. We lopen in lege straten met dichte winkels, kijkend naar iedere voorbijganger als een mogelijke besmettingsbron. We hamsteren toiletpapier en...


Lees Meer

 
[Cross Media Bureau 2020] Mike Hendrixen over Vertigo 6

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Vertigo 6 dingt mee naar de award voor Cross Media Bureau van het Jaar. Aan het woord is Mike Hendrixen, oprichter en mede-eigenaar van Vertigo 6.

Kun jij Vertigo 6 introduceren?

Vertigo 6 is gespecialiseerd in jongerenmarketing. We weten als geen ander wat Gen Z en Gen Y belangrijk vinden, via welke media ze kunnen worden bereikt en hoe merken en merkwaarden hierop aansluiten. Creatieven...


Lees Meer

 
Joris van Lierop: The Content Exchange

Wat al een tijd sluimert als idee werd deze zomer een besluit. Als uitgever ben ik bij Kluwer, Sanoma, FDMG en RTL actief geweest. De afgelopen jaren zie je de relaties in de uitgeefketen hechter worden.

Uitgevers, bureaus en adverteerders ontwikkelen partnerships op het gebied van advertising, data en content. De tijd om de wereld vanuit een eigen silo te besturen lijkt voorbij, schaal door samenwerking (en overname) is de manier om kostenefficiënt te werken en...


Lees Meer

 
[Column] Jerome Kuijken: De vier fasen van quarantaine

Ons beroep valt onder de niet-vitale beroepen en dat is helemaal niet erg. Als dit voorbij is, is het de taak van reclame-, marketing-, communicatie- en mediamensen om de economie een enorme slinger te geven.

Tot die tijd is het aan ons om anderen te helpen die door corona in de problemen zijn gekomen. Ik support de campagne #staysafeengeef van de Voedselbank. Ze hebben een gigantische uitdaging om wekelijks 90.000 mensen...


Lees Meer

 
Jeroen Verkroost: ZOOM? Doe maar niet. Houdt het internet het? Waardoor falen start-ups? Hoe blijf je creatief?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche. 

Zoom Is A Privacy Risk

Half Nederland zit sinds twee weken thuis achter de webcam te vergaderen met collega’s klanten en opdrachtgevers. Verrassend hoe makkelijk en snel dat is ingeburgerd eigenlijk. Daarbij wordt ZOOM videosoftware veel gebruikt. Werkt prima hoor, maarrr… Door gebruik...


Lees Meer

 
[Column] Bob Gouloze: Coronablues

Ons kabinet krijgt kritiek. Over slechte communicatie en een onduidelijke aanpak. Het lijkt alsof men onvoldoende weet. Een auto bestuurt met beslagen ruiten. Meten is weten. Om te weten moet je dus meten.

Maar er zijn onvoldoende tests, dus meten we niet en weten we niet. In de VS heeft Trump een oude Defence Act opgeduikeld. In het kader van het landsbelang kan Trump bedrijven dwingen mee te werken aan oplossingen; zelfs...


Lees Meer

 
Pathé & Pathé Thuis: Elke dag een film cadeau

Pathé en Pathé Thuis bieden vanaf maandag 6 april tot en met dinsdag 28 april alle Nederlanders iedere dag een gratis film aan.

Het gaat in totaal om 23 films die te zien zijn via Pathé Thuis, waaronder Rambo: Last Blood, Huisvrouwen Bestaan Niet en Midway...


Lees Meer

 
Cannes Lions 2020 cancelled

Cannes Lions has announced it is cancelling the annual Festival of Creativity, which will no longer take place in October as previously planned. This includes the Cannes Lions awards. The next edition of the festival will run June 21 through 25, 2021.

The move comes just two weeks after Cannes Lions postponed the festival to late October as part of previously announced contingency plans with French authorities in the wake of the COVID-19 pandemic that has caused...


Lees Meer

 
NLO: Luistertijd radio blijft stijgen tijdens coronacrisis

De tijd die Nederlanders tijdens de coronacrisis besteden aan radioluisteren blijft stijgen. In week 13 luisterde men gemiddeld 185 minuten per dag naar de radio, in de week daarvoor was dat 173 minuten; een stijging van 7 procent.

Dit rapporteert Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) in haar NLO Trends van week 13. Als alleen gekeken wordt naar de radioluisteraars, dan is de stijging 11 procent: van gemiddeld 272 minuten per dag in week 12 naar...


Lees Meer

 
 


 

Amazon Web Services unveils new security service

Hearst UK launches remote pop-up creator network for branded content

Film Distributeurs Nederland sluit zich aan bij ENCORE voor hulp

Picnic vergroot capaciteit met extra distributiecentrum in Apeldoorn

Eneco voor het eerst volledig commercieel met verkoop aan Mitsubishi Coporation/Chubu


 

538 Koningsdag 2020 alleen via radio, televisie en online

Blauw Gras breidt managementteam uit met Gijs van der Togt

Mediahuis Nederland verkoopt vastgoed aan joint venture

Modemerk Alix the Label gaat retailers ondersteunen met webshops

Dept aangesteld tot reseller van Google Cloud en Google Marketing Platform


 

RTL Group gaat bezuinigen, schrapt winstverwachting en dividend

Fox Sports wil meedenken met houders zakelijke licentie

WPP unveils cost reduction plan to tackle corona crisis

Unilever announces completion of Horlicks acquisition from GSK

Het Noordbrabants Museum opent dankzij Glasnost digitaal met virtuele rondleiding


Trendship
 

DDA luidt noodklok over uitwerking van de NOW-regeling

ACM: geen verruiming eigendomsverhouding aantal radiostations

Qmusic verlengt ochtendshow Mattie Valk en Marieke Elsinga tot 10:00 uur

Polaroid herintroduceert zichzelf digitaal met Dept

Essent kiest Accenture Interactive


 

Concertgebouworkest iedere zondagochtend te zien bij RTL Z

Heineken appoints new Regional Presidents for Europe and Asia Pacific

3sixtyfive komt met B2B influencermarketing-propositie

Consumers express concerns over digital advertising

[Onderzoek] Motivaction: overheid mag maatschappelijke verantwoordelijkheid afdwingen


 
 
Cross Media Awards 2020 op woensdag 1 juli

Met veel plezier kondigen wij aan dat het Cross Media Diner en de Cross Media Awards 2020 dit jaar zullen plaatsvinden op woensdag 1 juli.

Aanvankelijk stond het Cross Media Diner en de uitreiking van de Cross Media Awards gepland op 15 april. Het spreekt voor zich dat we deze datum niet hebben kunnen handhaven...


Lees Meer

 

[Vacatures] Talpa Network zoekt een Marketeer Gaming

Voor het online gaming platform van Talpa Network zijn we per direct op zoek naar een dynamische, creatieve en data gedreven marketeer die de marketing communicatie strategie voor dit gaming platform en de bijbehorende merken mede ontwikkelt, uitvoert en optimaliseert.

Als Marketeer Gaming werk je in een informeel en multidisciplinair team waarin je meebouwt aan een nieuw, kwalitatief en innovatief gaming bedrijf. Jij gaat er voor...


Lees Meer

 

[Vacatures] Talpa Network zoekt een Senior Accountmanager VakantieVeilingen - Talpa eCommerce

Ben jij een commerciële dealmaker? Speel je altijd in dienst van het team? En ben je op zoek naar een uitdagende functie bij een dynamische en informele e-commerce speler Voor VakantieVeilingen zijn wij per direct op zoek naar een Sr. Account Manager. Herken jij jezelf hierin, lees dan snel verder!

Wie ben jij?

Jij bent een commerciële dealmaker. Je weet partners proactief te benaderen en een commerciële win-win situatie te creëren voor Talpa eCommerce en de partners. Je...


Lees Meer

 

[Vacatures] Talpa Network zoekt een Marketing Manager Talpa TV

Talpa TV is de organisatie achter de vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica en SBS9 en het VOD-platform KIJK. Talpa TV is een van de drie grote aanbieders van televisie in Nederland, telt ruim 400 medewerkers en is een van de onderdelen van het Nederlandse multimediabedrijf Talpa Network. 

Over de functie 

Voor de afdeling Marketing & Brands van Talpa TV zijn wij op zoek naar een Marketing Manager SBS6 die samen met ons verder bouwt aan onze mooie televisiezender...


Lees Meer

 

Sanoma organiseert Sanoma Bootcamp webinar

Op 23 april 2019 organiseerde Sanoma Bootcamp de eerste Breakfast Bootcamp, een training voor mediacollega's. In april 2020 zal er een derde editie van de Breakfast Bootcamp zijn. Deze keer in de vorm van een webinar.

Sanoma Bootcamp is het kennisplatform van Sanoma. Naast een kennismaking met Sanoma's portfolio worden thema's behandeld als data, branded content, programmatic advertising, events en de kracht van print...


Lees Meer

 
Mannenmedia: SEO Trends voor 2020

SEO blijft in 2020 een agendapunt voor veel bedrijven. Hoe blijf je zichtbaar? In deze tijd van het coronavirus waarin veel mensen thuiswerken, kan het tevens zijn dat je door de gevolgen van COVID-19 plotseling ruimte in je agenda hebt. Is dit het geval? Dan kan de verdere ontwikkeling van SEO een mooie kans zijn.

Mannenmedia publiceert een whitepaper over CEO Trends in 2020...


Lees Meer

 

 
 
Klik hier voor de webversie van deze nieuwsbrief.


Afmelden van deze nieuwsbrief klik hier
 

Colofon:

Nederlands MediaNieuws is een uitgave van het Nederlands MediaNetwerk. www.nederlandsmedianetwerk.nl
Het Nederlands MediaNieuws publiceert alle nieuws headlines met doorlinks op Twitter: www.twitter.com/medianetwerk

Hoofdredactie: Bas Vlugt
www.twitter.com/basvlugt
Voor redactie, adverteren en persberichten: info@nederlandsmedianieuws.nl

Hosting:
20NINE
www.20nine.nl

In samenwerking met 20NINE ontwikkelt het Nederlands MediaNetwerk ook nieuwsbrieven, website en social networks voor derden.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -