Jaargang 12 | editie 25 | 17 juli 2020
 
Winnaars Cross Media Awards 2020

Op 1 juli 2020 vond de Cross Media Awards plaats in de Kromhouthal in Amsterdam. In verschillende opzichten een uniek event. Dit was het eerste event in Nederland sinds de lockdown, dat om 00:00 uur 's nachts de aftrap had met de start van een radio-uitzending op locatie - in samenwerking met New Business Radio - die 22 uur zou duren.

Ook was de Cross Media Awards 2020 de enige awardshow in zijn soort in de eerste helft van 2020 die als real live event doorging...


Lees Meer

 
Pathé en RTL Group ontvangen vele NOW-miljoenen aan overheidsteun

Veel mediabedrijven hebben gebruik gemaakt van de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW) waarbij de overheid via het Uuitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) een groot gedeelte van de loonkosten voor haar rekening nam.

Dat gebeurde indien bedrijven met minstens 20 procent omzetdaling te maken hadden in verband met de coronacrisis. Over de eerste NOW-regeling heeft het UWV bekend gemaakt welke bedrijven hoeveel overheidsteun...


Lees Meer

 
Giel Beelen gaat naar de nacht bij NPO Radio 2; Jeroen van Inkel naar weekend NPO Radio 2

Giel Beelen zal per 5 oktober 2020 terugkeren bij de NPO bij BNNVARA een nachtprogramma op NPO Radio 2 gaan maken. Giel Beelen werkt sinds oktober 2017 voor Radio Veronica bij Talpa Network waar hij de Veronica Ochtendshow presenteert van 06:00 tot 09:00 uur.

Voor NPO Radio 2 zal Giel Beelen alleen ' s nachts te horen zijn van 04:02 tot 06:00 uur. Giel Beelen werkte van 1997 tot 2017 bij NPO 3FM. De NPO maakte ook bekend...


Lees Meer

 
Minister Arie Slob ziet geen reden voor verder onderzoek bestedingskortingen in advertentiemarkt

Arie Slob gaat geen verder onderzoek doen naar bonussen en kortingen die mediabureaus (achteraf) ontvangen van media-exploitanten op basis van gerealiseerde omzetvolumes in de advertentiemarkt.

Dat heeft de verantwoordelijk minister mede namens Mona Keijzer, staatssecretaris van Economische zaken en Klimaat, bekendgemaakt. Slob zei de Tweede Kamer op 3 december 2018 toe onderzoek te doen naar de...


Lees Meer

 

[Column] Mariëlle Krouwel: Cancel Culture

Ten tijde van de uitreiking van de Cross Media Awards 2020 zitten we midden in de rel rondom Veronica Inside. Een grap die verkeerd viel en leidde tot adverteerders die zich terugtrekken. Het escaleerde pas echt toen de heren zelf – bewust of onbewust – een bom onder hun eigen format legden.

Hoe dit afloopt? We gaan het zien. Maar het leverde ons wel een nieuwe, interessante term op: de Cancel Culture...


Lees Meer

 

Social Friendz lanceert tijdschrift over Instagram

Influencer-marketingagency Social Friendz komt met een magazine rondom het thema Instagram. De eerste editie heet De perfecte Instagram-foto en biedt een kijkje in de wereld van social media en influencers.

Jolijt Houweling, founder van Social Friendz. “Steeds meer mensen zijn actief op Instagram, maar kunnen hier nog niet helemaal hun weg vinden. Met dit blad geven wij alle handvatten om je Instagram-account naar een hoger...


Lees Meer

 
Sanne Groot Koerkamp verlaat Hearst Netherlands

Sanne Groot Koerkamp vertrekt op 1 september als hoofdredacteur van Quest. Ze beraadt zich op een toekomst in de non-profit sector. Sanne was voorheen werkzaam als adjunct bij LINDA.Magazine en als hoofdredacteur van Glamour.

In 2017 startte ze als hoofdredacteur van Nederlands grootste populairwetenschappelijke tijdschrift. Sanne Groot Koerkamp: "Met heel veel liefde en plezier ben ik aan deze uitdaging begonnen en heb ik de afgelopen jaren met het...


Lees Meer

 
[Interview] Robert de Vries: Vanuit onze 360 graden-visie zijn we actief op alle fronten

Robert de Vries is commercieel directeur van FIRA. We spreken hem over zijn snelgroeiende bedrijf rondom paarden.

Kun jij FIRA introduceren?

FIRA is opgericht door Ivo Janssens en zijn vrouw Anita. De naam FIRA is opgebouwd met de namen van Ivo, Anita en hun kinderen Ravi en Finn. Anita is in 2014 begonnen met het fokken van paarden vanuit hun stoeterij in Hierden en heeft het kledingmerk FIRA Collection op de markt gebracht...


Lees Meer

 
Reisvakblad TravelPro gaat verder als digitaal magazine

Reisvakblad TravelPro is afgelopen weekend voor het eerst verschenen in een digitaal design. Daarmee is het magazine, na ruim 25 jaar te zijn uitgekomen in print, van start gegaan met een nieuwe fase.

De digitale editie van TravelPro is geschikt voor alle verschillende devices. Van desktop en tablet tot smartphone. Op deze manier kan het team van TravelPro interessante content op een aantrekkelijke manier bij haar lezers brengen. Video’s, grote foto’s, social share, links...


Lees Meer

 
[Column] Bas Vlugt: Media Transfer naar Bestemming Onbekend

Vandaag heeft het Nederlands MediaNetwerk een artikel gepubliceerd dat flink in de belangstelling staat van onze lezers, getuige de snelheid waarmee dit artikel in de lijst van meest gelezen artikelen is gekatapulteerd.

In genoemd artikel staat vermeld hoeveel geld bedrijven in de wereld van media en marcom hebben ontvangen van de overheid in het kader van de eerste NOW regeling...


Lees Meer

 
DPG Media wijzigt management

DPG Media Nederland heeft haar management gewijzigd. Dit naar aanleiding van de integratie van de overname van de Nederlandse magazines van Sanoma op 20 april 2020.

Het managementteam van DPG Media Nederland bestaat voortaan uit Erik Roddenhof (CEO), Bert Willemsen (B2C), Lauren van der Heijden (B2B), Stefan Havik (Digital & Data), Philippe Remarque (Selectieve Nieuws Media), Erik van Gruijthuijsen (Brede (Nieuws)...


Lees Meer

 
[Interview] Paul Römer namens Vereniging van Commerciële Radio over gewenste vergunningsverlenging: "Nood is hoog"

Net als andere sectoren heeft de radiosector een moeilijke tijd als gevolg van de coronacrisis. De huidige vergunningen voor gebruik van hun FM- en DAB+-netwerken lopen af op 31 augustus 2022.

Omdat radiostations graag zekerheid willen om hun activiteiten ook op langere termijn te kunnen financieren, willen bestaande radiostations een verlenging van hun vergunningen. Staatssecretaris Mona Keijzer (CDA) stuurde daarover onlangs een brief aan de Tweede Kamer...


Lees Meer

 
[Column] Nathalie Lam: Je eigen lens

Wat vind je van de kwestie Black Live Matters en de afspiegeling van diversiteit in de media? Deze vraag wordt mij de laatste tijd veel gesteld.

Ik kwam van de universiteit en ging werken binnen de marketing- en communicatiebranche. Ik was nog jong, paste me aan aan de cultuur van de afdeling en het bedrijf waar ik werkte en durfde me niet uit te spreken, ondanks dat mij communicatieuitwerkingen opvielen, die nu als discriminerende of racistische reclame zouden worden bestempeld...


Lees Meer

 
Derde editie Online Radio Awards digitaler

De derde editie van de Online Radio Awards zal op dinsdag 6 oktober 2020 meer online plaats vinden. De awards zullen als onderdeel van de Dutch Media week worden uitgereikt. Er zal echter geen congres, expo en netwerkborrel plaatsvinden in verband met de maatregelen als gevolg van de coronacrisis.

De Online Radio Awards zal net als voorgaande jaren in het Instituut voor Beeld en Geluid worden uitgereikt...


Lees Meer

 
[Interview] Madelon Fortuin over NRC B2B-campagne 2020

NRC Media komt met een nieuwe B2B campagnevideo, waarin de missie van NRC duidelijk de hoofdrol speelt: journalistiek die dieper graaft dan het snelle citaat, in een wereld waarin steeds meer (mis) informatie maar steeds minder journalistiek is.

NRC-journalistiek trekt een specifieke doelgroep aan. Lezers -maar ook steeds meer luisteraars- zoeken verdieping en vinden die in de artikelen van NRC. Nederlands MediaNetwerk sprak met Madelon Fortuin, Commercial...


Lees Meer

 
[Column] Jacqueline Smit: Beware of your shadow

Het is tijd voor het omarmen van het oncomfortabele, het fluïde maken van modellen en het ontwikkelen van nieuw gedrag.

Het aansturen van teams is een kwestie van vertrouwen en het faciliteren van een omgeving waar talent wordt ingezet. En gek genoeg is dat hard werken. Veelal door de schaduw uit het verleden. Erfenissen uit een andere tijd met sleets leiderschap in het nu...


Lees Meer

 
Albert Heijn lanceert met LINDA. eenmalig tijdschrift VRUCHT.
Albert Heijn heeft samen met de redactie van LINDA. een éénmalige uitgave gemaakt van het tijdschrijft VRUCHT. Daarmee wil de supermarkt een ode aan groente en fruit brengen.

Het blad brengt onder meer een artikel over Ronald de Boer & Romy Monteiro die samen de keuken in duiken, ouders met in het oog springende groente- en fruittraktaties, telers en hun groenten van Nederlandse bodem, recepten, gekke groenteweetjes, feitjes en uitdrukkingen en andere...

Lees Meer

 
 



 

Lexa start met chatbot bij real life dates

Plus introduceert ander design voor huismerkproducten

ChannelEngine koppelt retailers en merken aan Zalando

T-Mobile introduceert andere merknaam voor televisiedienst: T-Mobile TV


 

Dept en Q42 pakken website Van Gogh Museum aan

Mobiliteitsplatform Bolt kiest voor Coopr

Dive World Wide voortaan integraal onderdeel Planet Nine

JUKE en KIJK voortaan beschikbaar via Amazon Fire TV


 

C&A selects Dept to enhance its e-commerce platform

TikTok self-serve ad platform now accessible to businesses globally

Nielsen to integrate out of home viewing into national TV measurement

EndemolShine officieel overgenomen door Banijay; Marco Bassetti CEO


 

Coolblue breidt uit naar Duitsland

Omzet Jumbo stijgt 14,2 procent in eerste halfjaar 2020

RAI Vereniging begint campagne Zie jij mij zitten

Reisvakblad TravelPro gaat verder als digitaal magazine


 

WFA advocates for value based marketing procurement in new guide

Ad format diversification delivers higher returns on investment, survey

Group M launches multicultural marketplace targeting minority publishers


Trendship
 

[Interview] Nico Silvius namens niet-landelijke commerciële radio-omroepen: "snel duidelijkheid nodig"

Wietze de Jager en Sylvana IJsselmuiden strijden in 538-programma Fail Succes

[Onderzoek] Mediabeleving 2020 Kantar: consument ervaart sterke fit magazines en de reclame daarin

Videoland komt met Basis-, Plus- en Premium-abonnementen


 

Publieke Omroep Amsterdam inclusief AT5 blijft lokale Amsterdamse omroep

BlowUP media vergroot digitaal OOH-netwerk

Stuk TV komt met serie Opgeslote

NEP ontwikkelt platform Largerthan.Live voor Mojo en VodafoneZiggo


 

Four out of 5 CTV viewers watch ad supported content, SpotX survey

Logitech partners with Amazon and Zoom to redefine meeting room experiences for businesses

IPG MediaBrands unveils principles to guide brand safety and responsibility in advertising

Alibaba Cloud partners with Unilever in digital marketing initiative


 
 

[Vacatures] Talpa Network zoekt een Loyalty & CRM Marketeer

Ben jij per direct beschikbaar en een Loyalty CRM marketeer die ons tijdelijk (periode van augustus tot en met december) kan ondersteunen in het laten groeien van onze kijk- en luistertijd? Data-driven? We horen je denken:

"Wat denk je zelf!" E-mail retentie plan? Die stel je met je ogen dicht op, inclusief die perfecte analyse. Marketing Automation Tooling? Ken je of heb je binnen no-time onder de vinger. Je snapt het! Wij zoeken jou! En jij ziet jezelf...


Lees Meer

 

[Vacatures] Talpa Network: Solution Architect Video

As a Solution Architect Video at Talpa Network you design our ever-evolving video architecture – from our broadcasting environment, through our playout systems and into our video player, reaching the platform-of-choice for millions of consumers. Join us if you are an explorer at heart who enjoys making solutions that impact the future media landscape.

Your typical day at Talpa Network

As a Solution Architect Video you connect the complex workflow of Video On Demand (VOD) and TV into robust architecture. You love to map out structure...


Lees Meer

 

[Vacatures] DPG Media zoekt een nieuwsredacteur Video AD

Ben jij een ambitieuze nieuwsredacteur met een uitgebreid netwerk, die creatief is en het nieuws op de voet volgt? Dan zijn wij bij de videoredactie van het AD op zoek naar jou.

Voor de (live-) videoproducties van het AD en al onze samenwerkende regiosites zoeken wij per direct een nieuwsredacteur. Je komt te werken op een jonge, zeer gedreven videoredactie die dagelijks meer dan 75 videoproducties maakt...


Lees Meer

 

[Vacatures] DPG Media zoekt een accountmanager Breda

Ken jij de regio West-Brabant als geen ander en ben je klaar voor een echte uitdaging? Ben jij die energieke persoonlijkheid met de nodige werkervaring als accountmanager? Dan is deze functie iets voor jou!

Wat ga je doen

In deze rol ga jij op bezoek bij lokale ondernemers om te helpen hun zichtbaarheid op de markt te vergroten. Door jouw jaren werkervaring ben jij een stevige, energieke gesprekspartner en hebt een no-nonsense mentaliteit...


Lees Meer

 
Cross Media Jaarboek 2020

Na een aantal roerige maanden waarin veel dingen anders waren en anders moesten, zijn we super blij en trots om het volgende te kunnen zeggen:

Het Cross Media Jaarboek 2020 is klaaren als online editie voor iedereen te lezen!

Het Cross Media Jaarboek 2020 staat bomvol met cases, interviews, columns, foto’s, video’s en podcasts. Een schat aan inspirerende crossmediacontent...


Lees Meer

 

 
 
Klik hier voor de webversie van deze nieuwsbrief.


Afmelden van deze nieuwsbrief klik hier
 

Colofon:

Nederlands MediaNieuws is een uitgave van het Nederlands MediaNetwerk. www.nederlandsmedianetwerk.nl
Het Nederlands MediaNieuws publiceert alle nieuws headlines met doorlinks op Twitter: www.twitter.com/medianetwerk

Hoofdredactie: Bas Vlugt
www.twitter.com/basvlugt
Voor redactie, adverteren en persberichten: info@nederlandsmedianieuws.nl

Hosting:
20NINE
www.20nine.nl

In samenwerking met 20NINE ontwikkelt het Nederlands MediaNetwerk ook nieuwsbrieven, website en social networks voor derden.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -