Jaargang 12 | editie 42 | 4 december 2020
 
Harald Vlugt en Xerxes Group werken samen voor collectie-expositie ColleXposition

Beeldend kunstenaar en verwoed kunstverzamelaar Harald Vlugt en Xerxes Group, moedermaatschappij van vier entiteiten op het gebied van data- en documentoplossingen, zorgden samen voor een bijzondere expositie: ColleXposition.

Xtandit, één van die entiteiten, viert haar 30-jarig jubileum. Zo is ColleXposition tot stand gekomen, een tentoonstelling waarin 87 kunstwerken van 30 kunstenaars uit 19 landen worden geëxposeerd op het kantoor van Xerxes Group in Woerden, tevens sponsor van de kunstenaar. Een fascinerend geheel dat van een kantoorpand een inspirerende werkomgeving maakt...


Lees Meer

 
Discovery lanceert wereldwijde streamingdienst Discovery+; merk Dplay verdwijnt

Discovery zal haar streamingdiensten met real-life entertainment uit met name de Verenigde Staten en de sportcontent van Eurosport voortaan bundelen onder de naam Discovery+.

Discovery+ wordt op 4 januari 2021 gelanceerd in de Verenigde Staten en later dat jaar in nog eens 25 landen, waaronder Nederland, Zweden, Denemarken, Finland, Noorwegen, Italië en Spanje. De dienst vervangt de bestaande Dplay-services. Ook in Brazilië en delen van...


Lees Meer

 
Mediahuis rondt overnameproces NDC Mediagroep af; Koos Boot CEO

Mediahuis heeft de overname van NDC Mediagroep 2 december 2020 afgerond. Koos Boot is aangesteld als CEO van NDC Mediagroep. Samen met algemeen hoofdredacteur Evert van Dijk krijgt hij de leiding over het noordelijke uitgeversbedrijf.

De ACM gaf inmiddels toestemming voor de overname en ook de Ondernemingsraad adviseerde positief. Mediahuis stelt dat deze met de overname van NDC Mediagroep de nodige schaalvoordelen en expertise kan delen om de...


Lees Meer

 
[Column] Jennifer Feaster: Micro-influencers versus macro-influencers

Influencermarketing is een zinvolle investering voor merken gebleken: in een recente Twitter-enquête zei 49 procent van de respondenten dat ze vertrouwen op aanbevelingen van influencers bij het doen van aankopen.

De influencermarkt is echter extreem competitief geworden, met micro-influencers die hun plek in de zon proberen te vinden en macro-influencers die in de schijnwerpers proberen te blijven. Waar gaat deze YouTube-contentgame over en hoe kunnen micro-influencers winnen op het...


Lees Meer

 
Cartoon Network vervangt Ad Alliance door Bionic Media

WarnerMedia heeft Bionic Media aangesteld om vanaf 15 januari 2021 de exploitatie van Cartoon Network te verzorgen. Nu doet Ad Alliance dat nog.

Bionic Media wordt de exclusieve vertegenwoordiger en zal de spotverkoop, online platforms, content & brandpartnerships voor WarnerMedia’s Cartoon Network voor haar rekening gaan nemen in Nederland...


Lees Meer

 
Jeroen Verkroost: Over Obama's angst, Anti-Black Friday en meer

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

Our information ecosystem is broken and dangerous. "It’s going to get worse," says Obama.

Obama werd onverwacht president dankzij een beter begrip van de media en het internet dan de Republikeinen. Zijn Yes We Can-campagne omarmde voor het eerst heel slim alle nieuwe mediamogelijkheden om kiezers te bereiken...

Lees Meer

 
Campagne rondom filmavond van Het Bureau voor Pathé Thuis

Het Bureau van Talpa Network heeft een campagne ontwikkeld voor Pathé Thuis om de films van de on demand dienst onder de aandacht te brengen. De eerste campagne die ook door Het Bureau was ontwikkeld, was geënt op de naamsbekendheid van het merk en het laden van de pay-off de nieuwste films als eerste thuis.

In de vervolgcampagne ligt de focus op de breedte van de Nederlandse video-on-demand dienst. De pay-off is daarbij Pathé Thuis. Films. Thuis...


Lees Meer

 
Twins van Hillenaar Outdoor beschikbaar voor programmatic buying

De twee digitale reclamemasten langs de A4 bij Schiphol (de Twins) zijn aangesloten op de programmatic buying-platforms. Alle andere digitale media van Hillenaar Outdoor waren al eerder voor deze vorm van inkoop beschikbaar.

Jeroen Hillenaar, directeur van Hillenaar Outdoor: “Het is een zeer efficiënte manier om campagnes op te zetten. Adverteerders kunnen heel gericht definiëren welke doelgroep ze op welk moment willen bereiken. Deze criteria worden vervolgens volledig automatisch toegepast...


Lees Meer

 
Blauw Gras gekozen voor digitale campagnes van de Hartstichting

Blauw Gras is door de Hartstichting gekozen voor de ontwikkeling en uitvoering van digitale campagnes. De samenwerking wordt begin 2021 afgetrapt met meerdere campagnes waaronder een merkcampagne.

Dideke van Lieshout, Manager Digital & Customer Interactions van de Hartstichting: “Met een gedegen strategische aanpak en verfrissende creativiteit bewijst Blauw Gras veel expertise in huis te hebben. Dat geeft ons het vertrouwen om samen ons merk en onze digitale...


Lees Meer

 
[Column] Paola Cassone: Culturele misser: de Duitse spot over corona

Vorig week zat mijn mailbox vol met lovende artikelen over de recente coronacampagne van de Duitse overheid; een drietal televisiespotjes (of online video’s) met de hashtag #besondereHelden.

Hierin vertellen oude mensen hoe zwaar het was om in 2020 als jonge twintiger geforceerd thuis te zitten en niets doen om de verspreiding van Corona tegen te gaan. Eerlijk gezegd begrijp ik al die positieve reacties niet. Of – beter gezegd – ik kan de positieve reacties in de pers alleen...


Lees Meer

 
[Interview] Michael van Koppen (DPG Media): Adverteerders gaan steeds meer profiteren van onze datagedreven inzichten

Twee van Nederlands grootste advertentienetwerken komen samen in een netwerk met superieur lokaal bereik en een zeer soepele aankoopervaring. We spreken Digital Product Manager Michael van Koppen over de nieuwe mogelijkheden voor adverteerders en bureaus.

Michael van Koppen stuurt als Digital Product Manager de integratie van het voormalige Sanoma productaanbod binnen DPG Media aan. ““Wij hebben onszelf zeer ambitieuze doelen gesteld. Ons volledige bereik overtreft...


Lees Meer

 
[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Unlock the three secrets of ecomm success in Asia

Three opportunities with a personal nudge from Jacco ter Schegget. “There are big commercial opportunities for brands in western society”, Jacco ter Schegget  explains.

“During my 5 year stay in Asia, I experienced the added (business) value of intertwining content and commerce based on real-time first, second, and third-party data.' ‘After returning to the Netherlands and Belgium, I noticed we are still far behind’. ‘We should look towards the East...


Lees Meer

 
Subway en Gardeners Agency lanceren TikTok-campagne voor eerste vegan Sub

Subway heeft de populairste Sub, de Chicken Teriyaki, geremixt in een vegan variant: de Vegan Chicken Teriyaki. Voor de lancering van de plantbased variant maken Subway en Gardeners Agency gebruik van de creativiteit van Nederlandse jongeren.

Ze gingen de samenwerking aan met hip-hop choreograaf Vincent Vianen en creëerden een choreografie op de Teriyaki Remix Song die speciaal voor deze Sub gemaakt is. Jongeren kunnen via Instagram en TikTok meedoen met...


Lees Meer

 
CEWE Fotoservice kiest ZIGT als digital marketingbureau in de Benelux

CEWE Fotoservice heeft ZIGT gekozen als digital marketingbureau voor de Benelux. Het bedrijf had voor de optimalisatie en beheer van de digitale perfomancekanalen in Nederland, België en Luxemburg een pitch uitgezet in juni en juli 2020. De gunning was eind augustus en de samenwerking startte in oktober.

De bedoeling is dat ZIGT en CEWE Fotoservice langdurig zullen samenwerken...


Lees Meer

 
[Interview] Arno de Jong over digitalisering bij de Nederlandse Loterij, legalisering van online kansspelen en meer

Arno de Jong is CMO bij de Nederlandse Loterij, waar onder meer de Staatsloterij onder valt. Hij stond vorig jaar in de top tien van DeMarketing100. Bij Marketing Report Radio spraken we hem over de toetreding tot de markt van digitale kansspelen en meer.

“Je ziet bij ons dat digitalisering voor een enorme groei heeft geleid. We bereiden ons nu volop voor op 2021, als de markt voor online gaming op 1 september opengaat, sportwedstrijden enzovoort.  Er is een makkelijk...


Lees Meer

 
Nederlandse landelijke radiosector sluit zich aan bij Radioplayer, maar wil geen app

De NPO, RadioCorp (Slam! en 100% NL), FD Mediagroep (BNR Nieuwsradio), Talpa Network (Sky Radio, Radio 538, Radio Veronica en Radio 10), DPG Media (Qmusic) en Mediahuis/NRC Media (Sublime) hebben zich als gezamenlijke Nederlandse landelijke radiosector aangesloten bij Radioplayer Worldwide.

Daarbij gaat het om de technische aspecten van Radioplayer Worldwode die het mogelijk maken dat er richting de auto-industrie met een stem wordt gesproken...


Lees Meer

 
Eerste Kamer stelt opnieuw wijziging STER-bestuur uit tot eind januari 2021

De Eerste Kamer heeft de behandeling van de wetswijziging die gaat over de wijze waarop de STER wordt bestuurd, opnieuw uitgesteld. 

Op 26 januari 2021 staat de telkens uitgestelde plenaire behandeling gepland waarna er een stemming kan volgen De Eerste Kamer had allerlei schriftelijke detailvragen gesteld, waardoor de schriftelijke behandeling sinds oktober 2020 telkens voortduurde. Het wetsvoorstel bevatte oorspronkelijk een verbod voor politci om in...


Lees Meer

 
[Luistercijfers] Qmusic op een haar na even groot als Radio 2

En de luistercijfers, die kabbelen voort – ja; echt niet! Zo zeg, waar moet ik beginnen? Er is van alles tegelijkertijd aan de hand. Eerst maar even de radiozender van 2020: Qmusic.

Het gaat al het hele jaar geweldig met Qmusic, maar in SepOkt2020 was er een explosie in marktaandeel, dat een plus van 15,7 procent laat zien, waarmee het marktaandeel op recordhoogte komt: 11,8 procent. Niet minder opvallend is dat Radio 2 na een jarenlang durende zegetocht 8,5...


Lees Meer

 
[Interview] Roos Bulder over koffie en corona, marketing aanpassen en de emotie bij koffiedrinken

Roos Bulder is Marketing & Consumer Communications Manager bij Nestlé. Ze houdt zich bezig met de koffie van het merk. Bij Marketing Report Radio vertelt ze over internationale marketing, corona versus koffie en emoties rondom koffiedrinken.

“We hebben er profijt van gehad dat mensen die thuiswerken hun koffie in het eigen huis drinken en niet op kantoor. We staan op dat vlak nu zelfs op een plus van 30 procent. Door corona hebben we een aantal zaken op...


Lees Meer

 
Albert Heijn lanceert label Culii

Albert Heijn komt in de aanloop naar de feestdagen met het label Culii, een lijn met producten die thuis eten bijzonder moet maken. Culii. Culii is verkrijgbaar in voor-, bij-, hoofd- en nagerechten voor twee personen.

Elk gerecht bestaat uit verschillende componenten, waarmee klanten in een handomdraai een extra lekkere maaltijd op tafel kunnen zetten. De producten van dit label zijn het hele jaar rond beschikbaar met wisselende smaken van het seizoen, zoals voor de komende feestperiode...


Lees Meer

 
Logitech, Epson, Extron en Smit Visual ontwikkelen model voor onderwijs op afstand

Logitech, Epson, Extron en Smit Visual hebben een model ontwikkeld als totaaloplossing voor onderwijs op afstand. Met het initiatief Learn Anywhere spelen de bedrijven in op de behoefte van scholen en universiteiten om de continuïteit van het onderwijs op peil te houden.

Oscar van der Linden, manager bij Epson: “Met name in het hoger onderwijs gaan studenten en docenten gebukt onder de huidige situatie. Al sinds de uitbraak van het coronavirus worden veel lessen, colleges en tentamens op afstand...


Lees Meer

 
[Column] Bob Goulooze: Fotokracht

“Een boek zegt meer dan duizend woorden”, hoorde ik een bekende cabaretier eens zeggen. “Da’s logisch”, zou een bekende voetballer hebben gezegd. De originele uitspraak heeft betrekking op een foto. “Een foto zegt meer dan duizend woorden”, luidt het gezegde. Ik vertel niets nieuws als ik zeg dat een plaatje en een praatje beter communiceren dan een praatje alleen. We onthouden visueel beter dan zonder.

Recentelijk werd mijn aandacht getrokken door een foto. Een erg goede zwart-witfoto vond ik. De foto, met behoorlijke stopping power, stond op deze website. Bij een bericht waarin het juryvoorzitterschap voor de Cross Media Awards 2021 aan de orde kwam. John Olivieira is die voorzitter...


Lees Meer

 

 

BNR stopt met Jörgen Raymanns Ask Me Anything

Radio 538 komt met Missie 538 voor de voedselbank

NDC Mediagroep schaft bureaukorting af bij print


 

ACM geeft Mediahuis toestemming voor overname NDC Mediagroep

Genee, Derksen en Van der Gijp met De VI Meestervoorspellers op SBS6

Mediahuis, Groupe Rossel, Mediafin en IPM verkopen 34 procentsbelang in RTL Belgium aan RTL Group


 

Fox Sports wordt ESPN per 1 januari 2021

Sting opent Radio 10 Top 4000

SBS 6 komt met datingprogramma voor mensen met autisme


 

Humberto Tan krijgt wekelijkse talkshow op RTL4

Vlam lanceert kwartaalblad over relaties, intimiteit en seksualiteit

Interpolis-reclamemuziek nummer 1 in de Reclamemuziek Top 40 Aller Tijden


 

[Onderzoek] Boodschappen doen: gezinspraak, rol van Reclamefolder en meer

Bruut Amsterdam en Jalt ontwikkelen Maatjes gezocht voor Oranje Fonds

Vattenfall, UM en DPG Brand Studio lanceren campagne GO-Greeners


 

Bram Krikke lanceert label De Boekenclub met Mediamonks

The Social Handshake lanceert onlineplatform Loongift

Coca-Cola begint 100ste kerstcampagne


 

Hearst Magazines appoints Matt Sanchez president of CDS Global

Nestlé focuses on regenerative agriculture to combat climate change

Blacknut turns TV into streaming games console with support for Google Chromecast and Amazon Fire TV


 

Datawords, French startup FACIL'iti join forces to promote digital inclusion

Dutch cyber security startup EclecticIQ raises €20m Series C funding for expansion

Rabo Frontier Ventures partners with Seedcamp to invest in pre-seed and seed stage companies


 

Blacknut turns TV into streaming games console with support for Google Chromecast and Amazon Fire TV

B2B data management platform BlueVenn selects MWWPR to lead communications

YouTube UK and British Vogue partner to launch Vogue Visionaries


Trendship
 
 
Heb je al meegedaan aan het onderzoek voor DeMedia100?

Eerder deze week hebben wij 46.000 mensen uitgenodigd om mee te doen aan het onderzoek voor DeMedia100 2021.

Je kunt tot uiterlijk komende maandag meedoen met het onderzoek.

Wil je meedoen maar heb je geen uitnodiging ontvangen? Stuur dan een email naar bas@nederlandsmedianetwerk.nl


 
 
 
Klik hier voor de webversie van deze nieuwsbrief.


Afmelden van deze nieuwsbrief klik hier
 

Colofon:

Nederlands MediaNieuws is een uitgave van het Nederlands MediaNetwerk. www.nederlandsmedianetwerk.nl
Het Nederlands MediaNieuws publiceert alle nieuws headlines met doorlinks op Twitter: www.twitter.com/medianetwerk

Hoofdredactie: Bas Vlugt
www.twitter.com/basvlugt
Voor redactie, adverteren en persberichten: info@nederlandsmedianieuws.nl

Hosting:
20NINE
www.20nine.nl

In samenwerking met 20NINE ontwikkelt het Nederlands MediaNetwerk ook nieuwsbrieven, website en social networks voor derden.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -