Jaargang 12 | editie 44 | 24 december 2020
 
[Interview] Paul Römer | Talpa Network: Radio en televisie leven anno 2020 meer dan ooit

Net als andere media-exploitanten heeft Talpa Network een jaar achter de rug vol dynamiek. Een reorganisatie betekende dat een aantal mensen het bedrijf heeft moeten verlaten. De coronacrisis maakte het vak van programmamaker er niet makkelijker op maar leidde ook tot ongekende innovatie. En 2020 was ook een jaar waarin radio en televisie fier overeind bleven staan en nieuwe crossmediale initiatieven het daglicht zagen.

Wij spreken met Paul Römer, Managing Director Radio en Televisie bij Talpa Network: "Mijn eerste opdracht bij Talpa Network was de radio- en televisietak dichter bij elkaar te brengen. Wij geloven dat creativiteit zich niet laat beperken tot één mediumtype...


Lees Meer

 
Groots online thuisfestival als afscheid van 2020: GOODBYE 2020

Op donderdag 31 december wordt via meer dan veertig streams op goodbye2020.nl afscheid genomen van het oude jaar tijdens het online thuisfestival GOODBYE 2020. Een groot aantal bekende festivals en artiesten hebben hun medewerking toegezegd aan GOODBYE 2020.

Zo staan onder andere Dance Valley, Milkshake, Sunnery James & Ryan Marciano, Suzan & Freek, De Jeugd van Tegenwoordig en Vunzige Deuntjes op het affiche. Het online festival duurt van 17.00 tot 05.00 uur en is gratis...


Lees Meer

 
Qmusic en NU.nl komen met eigen radionieuws

Qmusic en NU.nl slaan hun handen ineen voor de nieuwsbulletins op Qmusic. De nieuwslezers van Qmusic Anne-Marie Rozing (ochtendshow), Fien Vermeulen (overdag) en Anton Griep (middagshow en avond) werken vanaf januari samen met de redactie van NU.nl om luisteraars het laatste nieuws te bieden.

Het 'Qmusic nieuws door NU.nl' is elk uur op de zender te horen en tijdens de ochtend- en middagshow elk half uur. Dave Minneboo, programmadirecteur Qmusic: "Nu...


Lees Meer

 
Champions League naar RTL, Europa League naar Talpa Network

Voetballiefhebbers kunnen vanaf augustus 2021 voor de UEFA Champions League terecht bij RTL. De zender heeft namelijk de rechten van de belangrijkste Europese voetbalcompetitie voor clubs verworven en wordt daarmee de nieuwe thuisbasis voor alle voetballiefhebbers in Nederland.

Vanaf het nieuwe voetbalseizoen zijn de wedstrijden live te volgen bij RTL 7. De rechten liggen voor de komende 3 jaar vast bij RTL. Peter van der Vorst, Contentdirecteur RTL...


Lees Meer

 
[Column] Paola Cassone: Imagine

Veertig jaar geleden, op 8 december 1980, is John Lennon door een ex-fan vermoord. Zijn culturele bijdrage aan onze maatschappij is volgens mij enorm, maar ik ben een hardcore fan en daardoor ben ik bevooroordeeld.

Echter, zelfs wie geen muziekliefhebber is, kent zijn beroemdste lied uit 1971: Imagine. Dit lied is de hymne van de hippiegeneratie geworden en wordt sindsdien te pas en te onpas geciteerd wanneer er over utopische denkbeelden wordt gediscussieerd. En dat is precies wat ik nu met u...


Lees Meer

 
[Interview] Patrick van Hooy: 2021 is het jaar waarin we Value Zipper Digital op de kaart gaan zetten

Net als eerdere jaren, scoort Value Zipper weer hoge ogen in het kerstrapport. Wij bellen oprichter Patrick van Hooy.

Wow Patrick, twéé keer Value Zipper in de top 3 van het Adformatie Kerstrapport. Wat een weelde! Nummer 1 in online en nummer 1 in print... dat is nog eens het jaar afsluiten met een hoogtepunt

Het echte hoogtepunt dit jaar was de geboorte van mijn dochter Julie. Voor Value Zipper is dit natuurlijk wel hét klapstuk. Ontzettend blij en trots op deze waardering uit de markt...


Lees Meer

 
Hillenaar Outdoor voegt ‘Zuurstok’ toe aan portfolio

Hillenaar Outdoor voegt een digitale reclamemast langs de A12 bij Den Haag toe aan het netwerk. Het object staat vanwege het opvallende design bekend als de Zuurstok en heeft met ruim 491.000 passanten per week een groot bereik.

Directeur Jeroen Hillenaar: "Iedereen in de mediawereld kent deze mast. De locatie is erg gewild bij adverteerders. Ik ben er dan ook ontzettend blij mee...


Lees Meer

 
Blauw Gras zet groei kracht bij

De afgelopen maanden heeft Blauw Gras haar groei kracht bijgezet. Niet alleen werd het bureau onderdeel van het nieuwe moederbedrijf Ace, maar ook op de werkvloer vond een uitbreiding plaats.

Ter versterking van het team zijn er sinds juli 17 nieuwe teamleden begonnen, waardoor het bureau nu ongeveer 60 medewerkers telt. Zo zijn Maaike Langereis en Claire Daemen beiden als Account Director aan de slag gegaan. Langereis komt over van N=5, terwijl Daemen haar...


Lees Meer

 
[Column] Wilbert van der Heijden: Journalistiek, corona, ethiek; Doosjes, herpak juist nu!

Ik word steeds gelukkiger. Steeds krijg ik als de deurbel gaat en de postbode weer verpakte doosjes aanreikt, een vreugde-injectie. De inhoud is mij vaak al bekend. Ik heb ze immers zelf besteld. Ik verheug me op de fantastische manieren waarop er is ingepakt.

Al die verschillende kartonnen doosjes of slim gevouwen pakjes maken mij -mits die zonder beschadigingen weer dicht te vouwen zijn- gelukkig. U begrijpt het: ik ben een doosjesverzamelaar. En dat gaat ver. Alle binnen....


Lees Meer

 
[Interview] Eveline Helmink over Happinez

Eveline Helmink is hoofdredacteur van Happinez. We spreken haar over het platform, de samenwerking met adverteerders en het roerige jaar 2020.

Dag Eveline, kun jij Happinez introduceren?

Happinez is de autoriteit op het gebied van betekenisvol leven, spiritualiteit en geluk. We laten zien hoe je authentiek en duurzaam geluk kunt ervaren en daarmee bedoelen we: innerlijke rust vinden, thuiskomen in je...


Lees Meer

 
Milkshake Research doet grootschalig onderzoek naar impact van UX research

Goed nieuws voor iedereen die iets met digital doet: onderzoeksbureau Milkshake Research presenteert het eerste grootschalige onderzoek naar de impact van UX research op organisaties in Nederland. In de UX Research Monitor 2020 staan alle unieke en actiegerichte uitkomsten.

Als vakgebied komt UX research pas net om de hoek kijken en voor veel organisaties is het nog geen standaard kost. Toch is écht begrijpen wat je gebruikers willen belangrijker dan ooit, zeker vanwege COVID-19 en de daarmee...


Lees Meer

 
[Interview] Jeroen Koopman | NewBe: Vanaf dag één van de lockdown kozen we voor een creatief optimistische blik

In aanloop naar de bekendmaking van DeProducenten50 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met producenten. Vandaag spreken we Jeroen Koopman, oprichter en eigenaar van NewBe.

Wat voor een jaar was 2020 voor NewBe?

Uitdagend optimistisch. Vanaf dag één van de lockdown kozen we voor een creatief optimistische blik. In plaats van te besparen, juist te investeren in creativiteit en talent. Dat heeft goed uitgepakt, waarin we ook dit jaar meer dan 20...


Lees Meer

 
Het Uur van NRC: 2020 was hét succesjaar voor betaalde kwaliteitsjournalistiek

Tien jaar terug zag de toekomst voor kwaliteitsjournalistiek er niet goed uit. Het leek alsof de kwaliteitskrant aan het eind van zijn levenscyclus was gekomen. De lezer vergrijsde en er werd geworsteld met de opkomst van gratis online nieuwssites.

Vooral het businessmodel was lastig: voor papier moest je betalen, online was gratis. Enkele jaren geleden was er het begin van een kentering. Die trend heeft zich voortgezet en nu in 2020 is de constatering dat het oude businessmodel...


Lees Meer

 
[Interview] David Hanemaayer kijkt uit naar 100 jaar Tuschinski in 2021

Pathé Tuschinski is uitgeroepen tot mooiste klassieke fillmtheater van Europa, het midden-Oosten en Afrika. 2020 was een bijzonder jaar voor het bijna 100-jarige bekendste Amsterdamse filmtheater. We spraken met David Hanemaayer, theatermanager Pathé Tuschinski Amsterdam.

Hoe heeft Tuschniski in Amsterdam 2020 ervaren, hoe was het begin, de coronacrisis en de heropstart?

Het jaar 2020 begon erg goed. De eerste paar maanden waren fantastisch. En daarna werd alles anders. En helaas eindigen we het jaar ook met gesloten deuren. Het is een...


Lees Meer

 
Jeroen Verkroost: Fair Play Pays, Search Trends, Engeland 51e staat van Amerika, Holografie is hier

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

Why fair play pays

In het kader van de kerstgedachte: aardig zijn voor je medemens loont. En niet alleen in ‘A Christmas Carol’. Die fijne conclusie wordt namelijk ook bevestigd door het nieuwe boek “The Art of Fairness” van David Bodanis. Het boek gaat over leiderschap en wat blijkt? Er zijn weinig...


Lees Meer

 
BrandBase lanceert Jungle Cup; eerste plasticvrije, thuis composteerbare wegwerpbeker

Alle wegwerpbekertjes bevatten plastic. Zelfs de kartonnen exemplaren hebben een binnenlaag van dun plastic om lekken te voorkomen. Er zijn al een tijdje wegwerpbekers met een bioplastic folie laag in de markt.

Maar ook die moeten gerecycled worden in speciale verbrandingsovens; iets dat in de praktijk zelden voorkomt. We gooien dus nog steeds elke dag miljoenen van deze bekers weg. Wereldwijd zijn dat 16 miljard wegwerpbekers per jaar...


Lees Meer

 
[Column] Simon Harris (DPG Media) over de cookie pocalypse

Het wegvallen van third party cookies is funest voor de mogelijkheden om gericht online te adverteren. Directeur Trading Desk en Media Performance Simon Harris (DPG Media) schetst de belangrijkste gevolgen van de cookie pocalypse en bespreekt enkele interessante alternatieven.

Ruim 25 procent van de Europese consumenten gebruikt op dit moment een browser die de functionaliteit van de third party cookies blokkeert. Doordat ook Google Chrome...


Lees Meer

 
[DeInfluencer50] Iris Enthoven: Als iets grappig of interessant genoeg is, bereik je een breed publiek

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencers die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we Iris Enthoven.

Wat zijn de onderwerpen waarover jij publiceert?

Verschilt heel erg, van avontuurlijke programma’s en vlogs, luchtige grappige video’s tot diepgaande podcastinterviews...


Lees Meer

 
bloomon kiest voor Dorst & Lesser als social media partner

bloomon heeft voor Dorst & Lesser gekozen als hun partner in alle social media activiteiten in Nederland, Duitsland, België, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk. Vanaf 15 december 2020 ondersteunt het bureau de online bloemist met social content creatie en strategie om zo de nieuwe Floral Shop van bloomon in de schijnwerpers te plaatsen.

Sinds de oprichting in 2014 heeft bloomon de bloemenwereld op zijn kop gezet met hun unieke abonnementservice en hun verrassende designs...


Lees Meer

 
[Interview] Gert-Jan van Breugel (MODYN) over designontwikkelingen in mobiliteit

Eind november 2020 wijzigde de internationale design agency Vanderveer Designers haar naam in MODYN. We spraken met Gert-Jan van Breugel die sinds 2008 voor het bedrijf werkt en sinds januari 2019 Managing Director is.

1984 werd jullie bedrijf opgericht door Peter van der Veer. Sinds kort heten jullie MODYN, Kan je ons  in het kort meenemen in de  geschiedenis van het bedrijf?

Vanderveer Designers is in 1984 opgericht door Peter van der Veer op een klein zolderkamertje in Deil. In de afgelopen 32 jaar heeft het bureau een gestage groei...


Lees Meer

 
[DeInfluencer50] Thomas Brok: Niemand weet beter wat werkt bij zijn kijkers dan de influencer zelf

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencers die zijn genomineerd voor deze lijst. We praten met Thomas Brok, beter bekend als Korthom.

Wat zijn de onderwerpen waarover jij publiceert?

Dat ligt eraan op welke van de drie kanalen! Samen met mijn team werk ik nu vanuit ons kantoor in de Houthavens aan mijn kanalen Korthom, Teenmag en Spaze. Korthom is echt mijn persoonlijke kanaal, hier maak ik series die ik...


Lees Meer

 
Mediabrands: Nederlandse advertentiemarkt daalt met 2,3% in 2020; stijgt met 7,3% in 2021

Nederland is de zesde advertentiemarkt in West-Europa, met 4,2 miljard euro aan advertentiebestedingen in 2020. De afgelopen twee jaar groeide de Nederlandse mediamarkt met gemiddeld 5 procent per jaar - lineaire omzet vlak, digitale omzet lage dubbele cijfers - ondersteund door gematigde economische groei - 2 tot 3 procent per jaar - en lage CPI-inflatie.

Voor 2020 verwacht het IMF voor Nederland een economische krimp van 5,4 procent (rapport oktober 2020); iets beter dan België (-8,3 procent) en Duitsland...


Lees Meer

 
 

[Luistercijfers] Qmusic blijft hard groeien (+24,2%), nu precies even groot als Radio 2

Humberto Tan terug op televisie met talkshow vanaf 10 januari

De top 100 van het CBS, editie 2020


 

Indrukwekkende ijssculpturen in afvalrace ‘IJsmeesters: een koud kunstje’

SBS6 brengt cabaret naar de Nederlandse huiskamer

Erwin van Luit benoemd tot bestuurslid Magazine Media Associatie


 

Directeur Journalistiek Marcel van Lingen vertrekt bij Talpa Network

Hartveroverende dierendocumentaire GUNDA vanaf 25 maart in de bioscoop

Onderzoeksjournalistieke titels KRO-NCRV samen verder in een nieuw journalistiek platform: Pointer


 

Talkradio: pauze om in februari 2021 te herstarten

Ik word prostituee op Net5

Lancering mobiliteitsplatform Autohaus365


 

[Interview] Florent Renders: Bavaria 0.0 was de eerste en nu ook verreweg de lekkerste

[Interview] Angela Hordijk | Logitech: 2020 werd het jaar van video collaboration

MeMo²: Staatsloterij maakte de beste kerstcommercial van 2020


 

René Zeedijk over media en marketingcommunicatie in 2020 en verder

Gardeners geeft met Kerst bureau-uren weg

Nieuwe erotische webshop bezorgt naast speeltjes ook een portie relativering in deze donkere tijden



 

Logitech named to the Dow Jones Sustainability Index Europe

Samsung TV Plus expands to 12 countries with over 740 channels worldwide

Nielsen set to launch cross media measurement tool

IABC joins The Global Alliance for Public Relations and Communication Management 

Fashion tech startup uSizy helps UK retailers brace for record sales of £28 billion this Christmas


 

[Startup Interview]  Julien Morin, CEO, Wiboot, France

[Startup Interview] James Adebisi, Founder, Xpora Academy, Nigeria

Storyboard secures $4.5 million financing to bring consumer podcast boom to the enterprise

On demand delivery provider GoFor raises $20 Million funding for expansion into the U.S

Edtech startup Sketchy announces Andrew Sugerman as President


 
 
[Vacatures] Hearst Netherlands zoekt een Digital Advertising Specialist

Bij Hearst Netherlands zoeken we een digital advertising specialist, met een brede basiskennis op het gebied van online marketing, met minimaal 2 jaar relevante operationele werkervaring met het opzetten, beheren en optimaliseren van social mediacampagnes.

Deze advertising specialist kan hoog-over meedenken met onze klanten en heeft een strategisch, data-gedreven inzicht...


Lees Meer

 
[Vacatures] ZIGT zoekt een Creatief Director

Je hebt inmiddels wel je strepen verdiend aan reclamebureauzijde. Briefings kan je als geen ander doorgronden en debriefen. Je denkt in merken en samen met zowel het creatieve productie- als het mediateam zorg jij voor effectieve merk- en communicatiestrategieën.

Jij maakt de vertaalslag van business doelstellingen naar creatieve en communicatief sterke concepten en zet deze moeiteloos om in formats of 360 graden campagnes...


Lees Meer

 
[Vacatures] Koninklijke de Kuyper B.V. zoekt een Global Account Manager E-Commerce

De Accountmanager werkt rechtstreeks samen met (digitale) market places, pure-spelers en onze partners in lokale markten om hen te ondersteunen bij onze e-commerce-activiteiten.

De global accountmanager E-commerce ondersteunt ook andere afdelingen van De Kuyper bij het realiseren van de beste aanpak voor click & mortar-winkels en speelt een cruciale rol bij het integreren van Ecommerce in de dagelijkse activiteiten van De Kuyper...


Lees Meer

 
[Vacancy] Koninklijke de Kuyper Schiedam is looking for a Customer Marketing Manager Export

The translations and implementation of category vision and long term brand plans in the market/channel/key account (brand) plans. Work as business partner with the Export Team. Focus markets UK, Japan & Germany. Creation of the 12 to 18 months rolling commercial activity plan. (IAP Plan).

Local activation based on central brand strategy with guidance and support from the Export Team. All support to customer development, including development of needs for Export team (selling decks, brochures/trade ads, etc.)...


Lees Meer

 
[Vacancy] Koninklijke de Kuyper Schiedam is looking for a Customer Marketing Executive

The Customer Marketing Executive is responsible forThe translations and implementation, together with global consumer marketing and/or agency partners, of the global/regional brand plan/brand vision into long term local brand plan/brand vision, budget and activities....


Lees Meer

 

[Vacatures] Talpa Network zoekt een Talpa Social Producer

Het Content Team van Talpa Social is op zoek naar een enthousiaste en gedreven ervaren producer voor de unit Social Agency; waar vele influencers en YouTubers bij zijn aangesloten en waar voor diverse merken verschillende (online) videoprojecten worden gerealiseerd...


Lees Meer

 

[Vacatures] Talpa Network zoekt een Product Owner LINDA.NL

Voor LINDA.nl zoeken we een ervaren (commerciële) Product Owner die zich continu bezighoudt met het optimaliseren van het nieuwsplatform voor de leukste vrouwen van Nederland.

Je werkt fulltime op de redactie van LINDA.nl in Naarden. Met trots bedenken, maken en verkopen wij dagelijks producten onder de LINDA. vlag aan de leukste vrouwen van Nederland (en iedere relatie die hen wil bereiken)...


Lees Meer

 

[Vacatures] Talpa Network zoekt een Creative Producer (tijdelijk)

Een goed creatief idee valt of staat met de productie. Ja oké, dat zeggen ze waarschijnlijk bij elk creatief bureau en productiehuis, maar ons bedrijf is opgericht door dé producent van Nederland en verhalen maken zit in ons dna.

Het uitgangspunt van het Bureau van Talpa Network is dan ook verhalen met impact. We gaan voor creativiteit die werkt, mensen in hun hart (en/of brein) raakt en waarde toevoegt voor een klant...


Lees Meer

 

[Vacatures] Glasnost zoekt een PR Consultant

Wil jij dat heel Nederland praat over een creatief concept wat jij met een team hebt bedacht voor grote merken? Zoals een pop-up restaurant waar de mensen voor in de rij staan, de Magnum Mansion of haaien die in virtual reality onder water tot leven komen?

Of maak jij nieuws op basis van data, wat dan door alle media wordt overgenomen en hijack je daarmee een nieuwsmoment? Dan heb jij het juiste DNA voor Glasnost...


Lees Meer

 

[Vacatures] Glasnost zoekt een Account Executive

Wil jij elke dag het verschil maken? Werken voor de grootste merken in de Benelux? Wil jij dat heel Nederland praat over een creatief concept wat jij met een team hebt bedacht voor grote merken?

Zoals een pop-up restaurant waar de mensen voor in de rij staan, de Magnum Mansion of haaien die in virtual reality onder water tot leven komen? Of maak jij nieuws op basis van data, wat dan door alle media wordt overgenomen en hijack je daarmee een nieuwsmoment...


Lees Meer

 
[Vacatures] Quadia zoekt een Lead Digital Technology Development

Je hebt een stevige technische achtergrond en bent goed bekend met verschillende frameworks. Je bent analytisch en kritisch ingesteld en hebt het vermogen anderen te overtuigen van jouw visie. Je begrijpt hoe je het spanningsveld tussen techniek en een dynamische business omgeving bespeelt.

Je weet een team inhoudelijk aan te sturen, maar deinst er ook niet voor terug af en toe zelf in te springen om iets op te knappen...


Lees Meer

 

[Vacatures] DPG Media zoekt een Accountmanager Retail

Heb jij goede inhoudelijk kennis van affiliate marketing en ervaring met retail? Dat is mooi, want wij gaan ons team versterken met een ervaren Accountmanager Retail. Je adviseert over strategische samenwerkingen voor één van de grootste websites van Nederland.

Samen hebben onze DPG Technology titels rond de 100 miljoen pageviews en 5 miljoen unieke bezoekers per maand. En Tweakers is volgens onderzoek van...


Lees Meer

 

[Vacatures] DPG Media zoekt een SEO Specialist Automotive Mediaventions

Zie jij altijd nieuwe content kansen en weet je die op basis van eigen zoekwoordenonderzoek te onderbouwen? Omdat wij hard groeien bij Automotive Mediaventions zijn wij voor onze merken Gaspedaal & Autotrack per direct op zoek naar een SEO Specialist die samen met onze developers ons platform zo sterk mogelijk maakt.

Je wordt hierbij begeleid door een Sr. SEO Specialist waardoor er meer dan genoeg ruimte is om te leren en jezelf te ontwikkelen...


Lees Meer

 

[Vacatures] DPG Media zoekt een Digital sales consultant Rotterdam

Deel jij altijd graag al jouw digital kennis met anderen? Dan hebben wij goed nieuws, want wij zoeken een Digital sales consultant. Dit betekent dat jij dé sparringpartner bent voor accountmanagers en lokale ondernemers als het gaat om digitale ontwikkelingen.

Wat ga je doen

In deze rol combineer jij je online marketing kennis met een uitdagende sales baan gericht op ondernemers in omgeving, van Rotterdam. Je netwerk in die omgeving...


Lees Meer

 

Trendship
 
 
Klik hier voor de webversie van deze nieuwsbrief.


Afmelden van deze nieuwsbrief klik hier
 

Colofon:

Nederlands MediaNieuws is een uitgave van het Nederlands MediaNetwerk. www.nederlandsmedianetwerk.nl
Het Nederlands MediaNieuws publiceert alle nieuws headlines met doorlinks op Twitter: www.twitter.com/medianetwerk

Hoofdredactie: Bas Vlugt
www.twitter.com/basvlugt
Voor redactie, adverteren en persberichten: info@nederlandsmedianieuws.nl

Hosting:
20NINE
www.20nine.nl

In samenwerking met 20NINE ontwikkelt het Nederlands MediaNetwerk ook nieuwsbrieven, website en social networks voor derden.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -