Jaargang 5 | editie 45 | 29 juni 2022
 
[Marketing Report Radio | Cannes 2022] Darre van Dijk en Arno de Jong

Marketing Report was in Cannes en deed vanaf de Embassy of Dutch Creativity dagelijks live verslag op New Business Radio. Wij spreken Darre van Dijk, Chief Creative Officer bij TBWA\NEBOKO Amsterdam en Arno de Jong, Chief Marketing Officer bij Nederlandse Loterij.

Darre: "Het is heel fijn iedereen hier in Cannes weer te zien en de idioterie te ervaren. Ook is er de reflectie dat wat er dit jaar wordt bekroond in Cannes niet altijd datgene is waar wij iedere dag mee bezig zijn. Er wordt verschrikkelijk mooi...

Lees Meer

 
Joe Public ontwikkelt campagne stichting Metakids over erfelijke aftakeling bij kinderen

Een metabole ziekte wordt veroorzaakt door een foutje in het DNA van beide ouders. Een noodlottig toeval dat vaak pas aan het licht komt na de geboorte.

De onomkeerbare aftakeling is dan al ingezet. Zonder snelle diagnose en passende behandeling is het noodlot bezegeld. In de campagne van stichting Metakids zien we ouders die zich schuldig en machteloos voelen, ook al konden ze niks doen aan de ziekte van hun kind. Georgette Bicker van stichting Metakids: "Nog niet veel mensen weten het, maar metabole...

Lees Meer

 
[Column] Sanne Demir: Op vakantie in de klimaatspagaat

Ze noemen het wel de klimaatspagaat: je zorgen maken om het klimaat, maar moeite hebben om je daadwerkelijk duurzaam te gedragen. Ik weet er alles van. En dan bedoel ik niet eens mijn kennis over gedrag, maar mijn vooral mijn persoonlijke ervaring.

De klimaatspagaat

Als er iemand in de spagaat zit, ben ik het. Tijdens een discussie over de houdbaarheid van de groei-economie vertel ik beretrots over onze aangescherpte Beyond Growth-strategie , terwijl ik aan mijn havercappuccino sip. Mijn discussiepartner en ik zijn het erover eens dat het anders moet, en we zelf...

Lees Meer

 
[Marketing Report Radio | Cannes 2022] Michiel van Riemsdijk over Springbok Agency

Wij spreken Michiel van Riemsdijk, CCO bij Springbok Agency. Hij houdt van chaos. “Laten we alles wat met merk en digital te maken heeft in godsnaam bij elkaar brengen. Daar zijn we nu mee bezig. Chaos is echt wel het fundament van het bedrijf”. Maar ook: “een bedrijf bouwen dat over honderd jaar nog bestaat..." Luister dit interview hier...

Lees Meer

 
[Budi & Thijs] Gorilla’s

Elke maand mailen Budi Gonzalez de Chaves (MD) en Thijs de Boer (ECD) van Cheil elkaar over wat ze opvalt in het marketingvak.

Ha Thijs,

Zo af en toe probeer ik me voor te stellen hoe grote reclamecampagnes uit het verleden door het reclamebureau verkocht zijn aan de klant. Hoe zou dat in zijn werk zijn gegaan? Ik probeerde me laatst bijvoorbeeld voor te stellen hoe de campagne Gorilla door Fallon London is gepresenteerd aan Cadbury. Het chocolademerk Cadbury zat in 2007 in...

Lees Meer

 
[Column] Gijs de Swarte: Win-win m’n neus

Ik had toevallig een half uur over dus dacht, laat ik eens een Harvard Business Review van 1994 doornemen. Kun je wel eens hebben.

En wat stond daarin? Een gewichtig onderzoeksbureau had een gewichtig onderzoek gedaan naar de kans dat een goed milieubeleid bij bedrijven tot meer winst zou kunnen leiden, als katalysator van creativiteit, innovatie, en nieuwe marktkansen. En de uitkomst was: volkomen onrealistisch, gratis lunchverhaal, win-win m’n neus...

Lees Meer

 
[Marketing Report Radio | Cannes 2022] Maurice Wenneker over PAKT

Wij spreken Maurice Wenneker, oprichter en co-CEO van PAKT.

Maurice: "We noemen het een ecosysteem van productiemaatschappijen, we zijn nu met 7. We werken voor heel grote internationale bedrijven die behoefte hebben aan content. We moeten véél leveren, veel productiekracht bieden. Eén van de vele dingen waarmee wij ons onderscheiden is...

Lees Meer

 
[Interview] Florianne Rasch (Havas Lemz): Gendergelijkheid - het kan, het is effectief en het loont

Florianne Rasch loopt stage bij het Havas Lemz strategy team, gespecialiseerd in Social Health & Organisational Psychology. Ze heeft onderzocht wat merken met gendergelijkheid kunnen én eraan hebben. We spreken haar over dit onderzoek.

Laten we er wat relevante zaken uithalen. Maar allereerst, waarom dit onderzoek?

De Havas Group heeft voor het regelmatig terugkerende consumententrends onderzoek deze keer gendergelijkheid als thema genomen. Collega Linda Knott en ik zijn daarmee verdergegaan. We hebben literatuuronderzoek gedaan naar...

Lees Meer

 
[Marketing Report Radio | Cannes 2022] Marcel Molenaar over LinkedIn

Wij spreken Marcel Molenaar, Country Manager & Director Marketing Solutions Benelux bij LinkedIn.

Hij komt met belangrijk nieuws voor de creatieve industrie: “LinkedIn sponsort dit jaar B2B Creative, een nieuwe categorie voor de awards in Cannes. We willen stimuleren dat er meer creativiteit komt én ook wordt ingezonden in B2B campagnes. Vanuit een longlist van meer dan 450 inzendingen is een...

Lees Meer

 
Gaby Bruggink (COO) en Menno van der Steen (Chief Data & MSc) naar GroupM

Bij GroupM Nederland is Gaby Bruggink gestart als Chief Operating Officer en Menno van der Steen als Chief Data and Marketing Science Officer. Beide zullen een sterke focus hebben om de integratie van zowel Operations als Data over de GroupM vestigingen Amsterdam, Eindhoven en Sittard verder uit te bouwen.

Gaby komt vanuit Aberkyn en heeft daar als COO de integratie met McKinsey geleid. Daarnaast heeft zij haar sporen als COO verdient bij Capgemini, en daarvoor in diverse rollen binnen de Sogeti organisatie. Menno heeft in het verleden onder...

Lees Meer

 
[Marketing Report Radio | Cannes 2022] Wierish Debipersad over Clear Channel

Wij spreken Wierish Debipersad, Commercial Director bij Clear Channel Nederland.

Wierish: “Wij zijn sponsor van Little Blackbook Beach - dat zijn we al jaren – waar allerlei sessies worden gehouden over creativiteit. Wij vinden het belangrijk om creativiteit te supporten, zeker waar het gaat om creatie en effectiviteit van OOH visuals. Alle OOH uitingen worden gezien door mensen...

Lees Meer

 
[Interview] Sustainable Success Stories - Rob van den Dool (Yumeko): Het denken over duurzaamheid verschoof in 2017

Dat duurzame marketing(communicatie) een bij uitstek gezonde businesscase is, is langzamerhand wel duidelijk. Het betreft echter wel een andere markt, waar profit achter people en planet komt. Wie, wat, waar, waarom en vooral hoe? De mensen die het waarmaken aan het woord.

Rob van den Dool is founder en CEO van het duurzame bedden- en badgoedmerk Yumeko. We spreken hem over de groei van zijn bedrijf en de omslag bij de consument wat...

Lees Meer

 
[Marketing Report Radio | Cannes 2022] Rodger Werkhoven over OpenIA

Wij spreken Rodger Werkhoven, creative director experimenting with DALL-E 2 AI for OpenAI.

Rodger: "Ik ben naar Cannes gekomen om goede gesprekken te hebben met mensen en te filosoferen over waar wij mee bezig zijn. Dat is niet zo zeer advertising of reclame maar ik wilde graag de Europese creatieve lead van de metaverse...

Lees Meer

 

 
 
[Vacatures] Fama Volat zoekt een Creative Content Creator

Wij zijn Fama Volat. Een creatief netwerk dat prijswinnend werk maakt en gevestigd zit in Eindhoven, Tilburg, Den Bosch, Utrecht en Amsterdam. En we groeien hard! Daarom zoeken wij jou. Gaat jouw hart sneller kloppen van social content? Kun jij uren door Instagram en TikTok scrollen?

Ben jij op de hoogte van de laatste  social trends, kijk je met een kritisch oog naar content en lijkt het je leuk om creatief werk te maken? Dan hebben wij wellicht de perfecte functie voor jou. We zoeken namelijk een content creator. Eentje...

Lees Meer

 
[Vacancy] Off The Record is looking for an Experiment Designer / Growth Marketer

Digital is eating the world; starting with your own idea has never been easier, but growing your startup into a sustainable business is harder than ever before. Corporates slowly die while startups are knocking on their doors and need to innovate rapidly in order to survive.

At Off The Record we recognize these challenges and help companies with business model innovation, paving the road to traction and long-term sustainable growth. We strongly believe in creativity blended with technology backed by data...

Lees Meer

 
[Vacatures] NRC Media zoekt een Accountmanager Audiohuis

Wil jij deel uitmaken van een team dat zich elke dag bezig houdt met de laatste ontwikkelingen op het gebied van Audio, Podcasting en Radio?

En lijkt het je geweldig om voor het leukste en meest innovatieve mediabedrijf van Nederland te werken? Dan hebben we goed nieuws! Want bij Audiohuis, onderdeel van Mediahuis, zijn we op zoek naar een Accountmanager Audio...

Lees Meer

 
Iemand nog een baan?

Lees Meer

 

 
Overig nieuws

Designstudio ShopTalk sluit zich aan bij DEPT 11-08-2022 | 13:25:10
Brand en experience designstudio ShopTalk heeft zich aangesloten bij DEPT. ShopTalk is gespecialiseerd in het creëren van impactvolle merkervaringen door het samenbrengen van talent en technologie, en doet dat voor klanten zoals Heinz en Innocent


Gorillas benoemt Anastasia Dellis tot General Manager Nederland 11-08-2022 | 11:00:27
Gorillas benoemt Anastasia Dellis tot General Manager Nederland. Anastasia Dellis is bijna anderhalf jaar werkzaam geweest als Commercieel Directeur, waarbij zij verantwoordelijk was voor de samenstelling van het Nederlandse assortiment en daarnaast de inkoopmarges heeft laten groeien


Alchemy.amsterdam ontwikkelt merkidentiteit voor taxi-app DEXTR in Nederland 11-08-2022 | 10:11:20
Taxi-app DEXTR is vanaf nu beschikbaar in Nederland in de App Store en Google Play Store. DEXTR verbindt op landelijke schaal vervoersbehoefte aan lokale taxibedrijven. Vraag en aanbod komen samen in één overzichtelijke app waar zowel de reiziger als de vervoerder van profiteert


[Interview] Robert van der Lans (Media.Monks): (digitale) overheidscommunicatie met inzet gedragswetenschap 10-08-2022 | 17:03:00
Media.Monks won samen met Roorda, DOT (TBWA), Havas Lemz en Noise de aanbesteding om de overheidscommunicatie te gaan doen voor DPC. Daarbij hebben ze een raamovereenkomst gekregen voor de campagne dienstverlening. We spraken met Robert van der Lans, Creative Director van Government.Monks bij Media.Monks


Deliveroo stopt in Nederland 10-08-2022 | 11:17:00
Deliveroo heeft aangekondigd dat het eind november 2022 zal stoppen met zijn Nederlandse operatie. Het in het Verenigd Koninkrijk gevestigde bedrijf stelt dat het altijd ernaar streeft om in markten actief te zijn waar er een duidelijk pad bestaat om een leidende positie te kunnen hebben


[Rumoer] Talpa Network | MPG.today | SuperRebel | DDB Unlimited | Corendon [M]media | GoSpooky 10-08-2022 | 10:01:00
Om een sfeerimpressie te geven van het onvergetelijke Talpa Network event vorige maand in Cannes deel ik graag deze aftermovie met jullie


Fiverr lanceert B2B-campagne Team Up 09-08-2022 | 14:00:00
Het freelance platform Fiverr richt zich met de lancering van de campagne Team Up voor het eerst op middelgrote en grote bedrijven. Team Up viert de verhoogde productiviteit en groei van bedrijven die steevast en herhaaldelijk werken met freelancers


DEPT legt de regie in de handen van de werknemer 09-08-2022 | 11:51:13
Een negen-tot-vijf baan met standaard vakantiegeldregeling en een vijfdaagse kantooraanwezigheid is niet langer de opzet waar het hart van iedere werknemer sneller van gaat kloppen. Flexibiliteit en vrijheid in je baan wordt steeds belangrijker


[Column] Thomas Mak: Vergeten we geen copywriters op te leiden? 09-08-2022 | 09:38:00
Je kent dat gevoel wel. Dat je alles al drie keer hebt gecheckt, maar toch blijft denken dat je iets vergeet. Waarschijnlijk had je het toen je laatst op vakantie ging. Ik heb de laatste tijd een werkgerelateerde variant. Kijk ik om me heen, op kantoor of op LinkedIn. Talent zat. Net afgestudeerd, klaar om te starten


[Column] Marc Stubbé (Bisbrick): Waar het uitgeefmodel nieuwe kansen biedt aan professionele dienstverleners 08-08-2022 | 13:58:00
Het bedrijfsmodel in de professionele dienstverlening heeft diepe wortels in het model van bestede tijd maal uurtarief. De consultant, jurist of expert schrijft haar tijd en het uurtarief is vervolgens bepalend voor de te betalen dienst


[DCVF Case] De beste merkintroductie van 2021 overtreffen? That’s a graze idea! 08-08-2022 | 07:18:00
Vorig jaar koos Unilever al voor De Combinatie van Factoren (DCVF) uit Amsterdam om ook Nederland kennis te laten maken met graze. En ook dit jaar ligt de campagne weer in handen van DCVF


[Column] Rolf van Oostrum (0930): Lastige tijden 05-08-2022 | 11:31:00
Het zijn lastige tijden in onze branche. En niet omdat we de nasleep van corona nog iedere dag ervaren. Ook niet omdat goed personeel op het moment moeilijk te vinden is


Ceci n’est pas un bureau ontwikkelt ledenwervingscampagne De Correspondent 05-08-2022 | 09:44:00
Om de ledenwerving een nieuwe impuls te geven heeft De Correspondent aan Ceci n’est pas un bureau gevraagd een campagne te ontwikkelen


DentsuACHTUNG! ontwikkelt vervolg campagne 'kom maar op met het leven’ Nationale-Nederlanden 04-08-2022 | 11:02:00
DentsuACHTUNG! ontwikkelt het vervolg op de campagne 'kom maar op met het leven’ van de Nationale-Nederlanden, waarin de financiële dienstverlener laat zien dat je - met de support van Nationale-Nederlanden - jouw ideale later zelf in de hand hebt


Media.Monks en vier andere bureaus verantwoordelijk voor creatieve campagnes Rijksoverheid 04-08-2022 | 10:12:28
Na een aanbesteding heeft de Dienst Publiek en Communicatie (DPC) van de Rijksoverheid Media.Monks, DOT (Open Now met TBWA\Neboko en D&B), Havas Lemz, Noise en reclamebureau Roorda gekozen als partners en sluit met hen een raamovereenkomst voor campagne dienstverlening


 
Klik hier voor de webversie van deze nieuwsbrief.


Afmelden van deze nieuwsbrief klik hier
 

Colofon:

MarketingReport is een uitgave van het Nederlands MediaNetwerk. www.nederlandsmedianetwerk.nl
MarketingReport publiceert alle nieuws headlines met doorlinks op Twitter: www.twitter.com/medianetwerk

Hoofdredactie: Bas Vlugt
www.twitter.com/basvlugt
Voor redactie, adverteren en persberichten: info@nederlandsmedianieuws.nl

Hosting:
20NINE
www.20nine.nl

In samenwerking met 20NINE ontwikkelt het Nederlands MediaNetwerk ook nieuwsbrieven, website en social networks voor derden.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -