logonmn.jpg Jaargang 6 | editie 9 | 20 maart 2014
[Interview] Justin Sandee over samenwerking tussen SBS en 538Groep
Door Bas Vlugt. SBS Broadcasting doet sinds begin maart de verkoop van de online video commercials voor de 538Groep. SBS Broadcasting neemt hiermee de rol van RTL Nederland over als saleshouse voor 538 en SLAM!FM. Wij spreken Justin Sandee, Sales Director Digital bij SBS Broadcasting.

Dag Justin, hoe is het met je?
"Goed! Dank. 2014 wordt een uitdagend jaar voor SBS Digital, maar met de plannen en deze berichten verwacht ik dat we aan het eind van dit jaar een sterkere positie hebben in het digitale speelveld. Eind december plaats ik een extra uitroepteken na goed."

Wat houdt de overeenkomst met 538 precies in? Vertel alles!
"De overeenkomst betreft een samenwerking op verkoop van de online video advertenties. We bevinden ons in een sterk groeiende advertentie markt waarin veel behoefte is aan extra voorraad en specialisten. SBS heeft deze specialisten en zoekt altijd naar groeimogelijkheden van het eigen netwerk. Met 538 en SlamFM! binnen dezelfde groep is het een logische keuze de krachten te bundelen. Bovendien bereiken we met het netwerk van 538 in 1 keer een jongere doelgroep...

[ lees verder ]

NOS haalt Eredivisie binnen voor komende drie jaar maar zal niet bieden op Champions League
 

De samenvattingen van het Eredivisie voetbal zijn de komende drie jaar te zien bij de NOS. Dat hebben Eredivisie Media & Marketing (EMM) en de NOS vandaag bekend gemaakt.

Er is een overeenkomst gesloten met betrekking tot de seizoenen 2014/15, 2015/16 en 2016/17. De rechten op live verslag van Eredivisie wedstrijden via de radio maken eveneens onderdeel uit van de overeenkomst...

[ lees verder ]

[Column] WhatsApp en de kracht van heldere keuzes maken
Door Rens Plandsoen. Wat een opmerkelijke uitspraak eigenlijk van Jan Koum, CEO en co-founder van WhatsApp. Medio februari zei hij rond rondom de overname van de mobile-messaging app door Facebook het volgende op WSJ.Digits:

“Who cares about advertising? You’ll get bombed with advertising but a smartphone is not the place for advertisments. You don’t want to be bothered with advertisements if you want to be personal on your phone.”

Dit zette me aan het denken: waarom is Whatsapp nu echt zo succesvol? Is het een ongebreidelde innovatiedrang? Een agressieve financieringstrategie? Of een gedurfde marketingstrategie? Maar nee, niets van dit alles; WhatsApp maakt een heldere keuze...

[ lees verder ]

Google lanceert Chromecast in Nederland
  Google maakt bekend dat Chromecast, een nieuw apparaat waarmee gebruikers op eenvoudige wijze kunnen genieten van online video en muziek op elke HDTV, nu officieel beschikbaar is in Nederland.

Chromecast is op elke televisie met een HDMI-poort aan te sluiten en is te bedienen met de smartphone, tablet of laptop van de gebruiker. Chromecast kost slechts 35 euro en is verkrijgbaar via de Google Play Store...

[ lees verder ]
[Cross Media Awards] Rembrandt Smids over BrandWebbing


Door Bas Vlugt. Op 14 mei worden de Cross Media Awards uitgereikt. Inzenden kan tot en met 31 maart. BrandWebbing - stuurde in voor Cross Media Bureau van het Jaar. Aan het woord is Rembrandt Smids, opricher van BrandWebbing.

Kun jij jouw bureau introduceren?
"BrandWebbing is een strategiebureau. In een landschap met een paar honderd middelen en oneindig veel media is het maken van de keuzes, de strategie, het allerbelangrijkste. Daar concentreren wij ons op. We hebben multidisciplinaire teams met marketing, media, reclame, tech en design invloeden. Deze teams komen met de strategieën en plannen en vervolgens executeren we deze plannen. Dit vind je ook terug in onze pay-off; BrandWebbing, strategy delivered."

Hoe onderscheidt BrandWebbing zich op Cross Media gebied van andere bureaus?
"Wij geloven en prediken gewenste communicatie. Dit in tegenstelling tot de traditionele interruptie marketing. In een wereld waar de consument meer en meer beslist wat hij of zij ziet, hoort en doet dien je je als merk bescheiden op te stellen, iets bij te dragen.

Dat betekent dat we voor onze klanten campagnes ontwikkelen die in meer of mindere mate eerst iets komen brengen, voordat ze wat komen halen. Cross media is hier een integraal onderdeel van, omdat de doelgroep zich nooit in een singe-mediale wereld bevindt.

Als je gewenste communicatie ontwikkelt is het belangrijk middelenvrij te denken. Dit kan dan uitmonden in onder andere non spot aanwezigheid binnen een TV format...

[ lees verder ]

[Luistercijfers] 538 en Sky Radio delen marktleiderschap, Q-music groeit weer
 

Door Bas Vlugt. Traditiegetrouw keren de luistercijfers bij de publicatie van de periode januari/februari na de turbulente decembermaand - waarin Radio 1, 3FM en Sky Radio hun hoogtepunt van het jaar hebben - weer terug naar normaal. De vraag is wel: wat is normaal?

Dat maakt het spannend en interessant: door de jaren heen zien we significante veranderingen. Het verhaal van 2013 kan in een paar zinnen. Na de decembermaand pakte 538 het marktleiderschap terug en hield dat het hele jaar vast. Sky Radio sloop in de loop van het jaar steeds dichterbij en Q-music maakte een ongekende groei door en werd in oktober vrijwel even groot als 538, Sky Radio en 3FM maar zakte daarna terug...

[ lees verder ]

Kluwer introduceert SmartNewz Arbeidsrecht
 

Kluwer, onderdeel van de wereldwijde informatiedienstverlener Wolters Kluwer, introduceert SmartNewz Arbeidsrecht. Een nieuwe benadering van juridisch nieuws. Ontwikkeld  voor juristen gespecialiseerd in het arbeidsrecht.

Advocaten en juristen willen niets missen maar komen tijd tekort om bij te blijven...

[ lees verder ]
Michel van Velde, Jeroen Koopman en Sander Murray voorgedragen voor Cross Media Man van het Jaar 2014

De Cross Media Man / Vrouw van het Jaar 2014 heeft zich in 2013 duidelijk onderscheiden op cross media gebied. Hij of zij kan werkzaam zijn in alle geledingen van het media- en marketingcommunicatie landschap: media-exploitanten, media-,  reclame- en adviesbureaus, PR bureaus, adverteerders, mediaproducenten, journalistiek. Het is iemand die kleur geeft aan cross media, effectief aanwezig is, onderdeel is van de ontwikkeling van cross media, kan bogen op successen. De Cross Media Man / Vrouw van het Jaar hoeft niet de Nederlandse nationaliteit te hebben maar moet wel werkzaam zijn in Nederland.

Tot en met 31 maart 2014 kun je mensen voordragen voor een nominatie voor Cross Media Man/Vrouw van het Jaar 2014.

 Klik hier om iemand voor te dragen

Een selectie uit de mensen die tot nu toe zijn voorgedragen...

Bijna acht jaar geleden is Michel van Velde samen met Floris Derksen zijn bedrijf OneShoe gestart bij - een voorloper van - bedrijfsincubator UtrechtInc. Na enkele omzwervingen en pivots is OneShoe een full service internet en marketing bureau geworden met meer dan 40 medewerkers. Bij UtrechtInc houden we onze bedrijven voor dat ze moeten focussen. Michel daarentegen pakt alle kansen die hij ziet. En dat zijn er nogal wat. Van apps tot hele marketing campagnes en van websites voor farmaceuten tot televisiecommercials, met OneShoe weet Michel alles tot een succes te maken... lees verder

Jeroen Koopman is een jonge tv producent die als één van de weinigen snapt hoe je internet en televisie succesvol kunt combineren en elkaar kunt laten versterken. Met zijn interactieve drama serie Who's in who's out die werd uitgezonden door BNN won hij de prestigieuze internationale FRAPA award. Met zijn innovatieve interactieve project Max en Billy drill machine girl die hij voor het EYE Film Institute heeft gemaakt en is uitgezonden op Veronica is hij momenteel zelfs genomineerd voor een prestigieuze Emmy award (categorie Digital)... lees verder

2,5 jaar geleden is Sander Murray NuDeal gestart. Onder het mom van Groupon is leuk maar het kan zoveel beter. Met de instelling dat het voor elke betrokken partij beter kan, is hij naar AT5 gestapt. AT5 zag potentie in het bedrijf en de samenwerking begon. In 2,5 jaar tijd heeft NuDeal een flinke naam gevestigd in Amsterdam. Mede door de samenwerking met zowel AT5 en ook het Parool. Door Sander is NuDeal crossmediaal geworden. NuDeal is te zien op internet, televisie en ook in de krant... lees verder

Klik hier om iemand voor te dragen

Frans Klein stapt over van VARA naar NPO
 

VARA-directeur Frans Klein wordt de nieuwe directeur televisie van de Nederlandse Publieke Omroep. Hij volgt Gerard Timmer op, die vorig jaar onverwacht opstapte vanwege een 'verschil van inzicht' over het te voeren programmabeleid.

De zoektocht naar een nieuwe topman duurde enkele maanden. Frans Klein gaat vanaf mei leiding geven aan de directie Televisie met daarin Nederland 1, 2, 3, Zapp, Zappelin en de website NPO.nl...

[ lees verder ]

[KickOff] Smeris

Programma: Smeris / Zender: Nederland 3 (BNN) / Eerste uitzending: 17 maart / Tijdstip: 20.26 uur / Aantal kijkers: 909.000

Door Ton Boom. Theo Kamp (Jeroen van Koningsbrugge) is de beste, maar ook meest onstuimige rechercheur moordzaken van Tilburg. Als hij weer eens buiten zijn boekje gaat in het onderzoek naar topcrimineel Freddy van Nuenen, wordt hij van de zaak gehaald en gedegradeerd naar het hennepteam. Hier komt hij onder toezicht van zijn nieuwe partner Willem Niessen (Dennis van de Ven), de meest correcte rechercheur van het Korps.

Jeroen en Dennis hopen met Smeris een soort Nederlandse Tatort af te leveren. Ze hebben genoeg inspiratie voor een tweede seizoen. Kijk. zoiets noem ik een positieve insteek...

[ lees verder ]

WAAT.nl neemt GLOSSYBOX Nederland over
 

WAAT Media BV (bekend van onder meer de daily deal website WAAT.nl) neemt in Nederland het label GLOSSYBOX over. De directie van WAAT heeft hierover deze week in Berlijn overeenstemming bereikt met GLOSSYBOX.

Het door WAAT verworven label zal worden voortgezet onder de naam PRETTYBOX. Sinds de oprichting in 2008 realiseerde WAAT een gemiddelde jaarlijkse omzetgroei van 70 procent...

[ lees verder ]

Rabobank Utrecht wil studenten financieel bewuster maken
  Uit onderzoek van het Nibud blijkt dat 75% van de studenten geen idee heeft waarvoor zij verzekerd zijn. Vandaag lanceert Rabobank Utrecht de tweede aflevering van Casa Nova, een scrpited reality serie waarin vier bewoners van het Utrechtse studentenhuis Casa Nova worden gevolgd. Met dit format wordt vanuit de leefwereld van de student bewustwording voor zowel de financiële problemen als de bancaire oplossingen gecreëerd.

[ lees verder ]

[PR Brain Snack] Duitse media: liever geen pr-Blitz
 

'Oh, Duitsland, da's bekend terrein. Dat redden we wel, ons hoef je niets te vertellen.' Karakteristieker kan voor Nederlandse bedrijven de inschattingsfout haast niet zijn bij de eerste schreden op de Duitse markt. Eenmaal actief in 'Germania' groeit het besef dat er wel degelijk verschillen zijn.

Voor ruim 100 miljard euro exporteren we jaarlijks naar onze oosterburen. Daarmee is Duitsland onze belangrijkste afzetmarkt. En ook daar is een mooi verhaal in een landelijke krant of op een regionale radiozender in Sachsen een welkome zet in de rug...

[ lees verder ]

[Column] Geert, ga je schamen
Beste Geert,

Door Pieter Klein. Je weet: RTL Nieuws heeft geen mening. Nergens over. We doen niet aan hoofdredactionele commentaren. Niet over stoeptegels, niet over Marokkanen, niet over de euro. En dus ook niet over de PVV, of over jou. Wij stellen er een eer in om zo onbevangen en onpartijdig mogelijk verslag te doen; over alle relevante maatschappelijke kwesties, over de bonte kakofonie van meningen, en dus ook over die zaken die de Nederlandse samenleving splijten. Wij werken voor álle kiezers van Nederland.

[ lees verder ]

SBS6: Jan Smit en Gerard Joling strijden tegen elkaar in Beat It
 

Beat It is een zangcompetitie waarin Jan Smit en Gerard Joling in iedere aflevering opnieuw de strijd met elkaar aangaan. Beiden hebben als doel de beste stem te vinden. Deze zoektocht gaat echter niet zonder slag of stoot. Is het jurylid niet te spreken over de zangkwaliteit van een kandidaat?

Dan verlaat deze de studio op spectaculaire en onvergetelijke wijze. Welke zanger of zangeres houdt zich letterlijk en figuurlijk het langst staande...

[ lees verder ]

RTL lanceert de GTST Quiz-app
  Hoe heet Laura’s kleinkind? Welke actrice speelt de rol van Anita Dendermonde? Fans van de Goede Tijden, Slechte Tijden kunnen hun kennis, die zij hebben opgedaan door het volgen van hun favoriete soap, eindelijk inzetten. Zij kunnen onderling de strijd met elkaar aangaan met de GTST Quiz-app.

Door het zo goed en zo snel mogelijk beantwoorden van vijf vragen, elk binnen vijftien seconden, komen liefhebbers er al snel achter hoe het gesteld is met de parate GTST-kennis...

[ lees verder ]

NRC Media - Insight ICT: De smartphone zal ons leven steeds meer gaan beheersen
 

Uit diverse onderzoeken, waaronder trendonderzoek van Motivaction, blijkt dat ‘technoprogressie’ een trend is die de komende jaren zal doorzetten.

Steeds meer Nederlanders geloven dat technologische mogelijkheden en de natuurlijke leefomgeving niet per deĀŠnitie vijanden van elkaar zijn maar elkaar betekenisvol kunnen ondersteunen en verrijken. De smartphone en de wijze waarop we inmiddels vergroeid zijn met dit apparaat is daar wellicht het meest sprekende voorbeeld van...

[ lees verder ]

[Column] We hebben veel te lang in het duister getast over de effecten van campagnes

Door Jose Evers. Aan de groeiende belangstelling voor ROI liggen twee redenen ten grondslag: in het huidige economische klimaat is het veel moeilijker om goede marketingresultaten te behalen en de druk op omzet is in dat zelfde klimaat groter dan ooit.

Reden twee: de technologie die ons toestaat om de effectiviteit van campagnes (in de brede zin van het woord) te meten. Google analytics, Realtime bidding, Weboptimizers - er zijn meer tools dan ooit om te weten wat een campagne of individuele uiting doet en vervolgens de mogelijkheid bieden om bij te sturen...

[ lees verder ]

[Kijkcijfers] Goede scores voor Smeris (BNN), Utopia (SBS6) en Divorce (RTL4)

Door Bas Vlugt. Bij BNN zitten mensen met verstand. Als het een tijd lang niet lukt, dan maak je een Nederlandse detective, zondagskind Jeroen van Koningsbrugge in de hoofdrol.

Met Moordvrouw van RTL4 als benchmark wordt het al snel relatief briljant. De eerste uitzending (BNN, Nederland 3) trok een mooie 909.000 kijkers, grofweg de helft van de 1,9 miljoen kijkers die op zondag keken naar het eerder gememoreerde Moordvrouw op RTL4...

[ lees verder ]

.

SuperHeroes lanceert interactief platform The Future of Fashion is Now
 

Vandaag wordt het nieuwe online platform voor de expositie The Future of Fashion is Now gelanceerd. De expositie neemt de toekomst van de mode kritisch onder de loep, mede aan de hand van de meest innovatieve mode ontwerpers ter wereld, zoals van Viktor&Rolf, Rejina Pyo en Hussein Chalayan.

Het platform – ontwikkeld door SuperHeroes Amsterdam – brengt een nieuwe generatie modeontwerpers in discussie met de gevestigde namen...

[ lees verder ]

[Event] Cross Media Café: Design van interactieve media diensten – sleutel tot succes
 

Nederland kent een grote design traditie, ook op het gebied van interactie en digitaal design. Het succes van een app, van een connected TV dienst of van een succesvolle online toepassing, is afhankelijk van goed design.

Sterker nog – in sommige gevallen is het design de enige reden waarom een dienst succes krijgt. In dit Cross Media Café laten we een aantal toonaangevende designers aan het woord over hun rol bij de ontwikkeling van nieuwe mediadiensten...

[ lees verder ]

Nederlands MediaNetwerk organiseert Cross Media Congres
 

Na jaren van crisis, besparingsprogramma's en reorganisaties is het hoog tijd om eens heel hard vooruit te gaan kijken. We zijn dringend toe aan groei, innovatie, investeren en inspiratie. Niet met de blik naar binnen maar met de blik naar buiten. Iets fris, iets nieuws.

Dat komt mooi uit want het Cross Media Congres is juist dat alles. Een congres met vaart en dynamiek. Een dag waar zowel grote als verrassende namen uit media en marketingcommunicatie hun visie komen delen.

Omdat u niet alleen wilt komen luisteren maar ook iets wilt doen, is er volop gelegenheid tot netwerken met een keur aan marketeers, media- en reclamebureaus, media-exploitanten en -producenten. En natuurlijk ook met de sprekers want die stoppen we niet weg in een VIP lounge, zijn volop aanwezig op vloer.

Om de geest van een nieuwe tijd te onderstrepen hebben we Cross Media Congres als thema New Business meegegeven. En dat in de breedste zin. We hebben er zin in!


Het Cross Media Congres zal plaatsvinden op woensdag 14 mei in het Compagnietheater in Amsterdam

Lees alles over het Cross Media Congres hier

Nederlands MediaNetwerk opent inschrijving Cross Media Awards






Het Nederlands MediaNetwerk heeft de inschrijving voor de Cross Media Awards geopend. Cross Media is een van de centrale thema's in media en marketingcommunicatie en zal dat de komende jaren ook blijven.

Eens per jaar wordt bij de feestelijke uitreiking van de Cross Media Awards gepeild hoe Nederland er op cross media gebied voor staat door de presentatie en bekroning van de beste cross media cases.

Na een succesvolle eerste editie van de Cross Media Awards tijdens het Mediapark Jaarcongres 2013 in Hilversum, zullen de Cross Media Awards dit jaar worden georganiseerd in combinatie met een eigen congres: het Cross Media Congres, dat in mei zal worden gehouden in Amsterdam.

Alle ingestuurde cases die aan de voorwaarden en criteria voldoen, zullen vooraf aan de uitreiking van de Cross Media Awards in interview vorm worden gepubliceerd op de websites van het Nederlands MediaNetwerk en partners. Het betekent dat zelfs cases die een nominatie mislopen een groot en relevant bereik zullen hebben.

Het insturen van cases is kosteloos. Wel verplichten inzenders zich om bij de uitreiking van de awards aanwezig te zijn. 

Cases kunnen worden ingestuurd voor de categorieën:

Cross Media Bureau van het Jaar

Cross Media Exploitant van het Jaar

Cross Media Adverteerder van het Jaar

Cross Media Case van het Jaar

 

Daarnaast kun je iemand voordragen voor de speciale award die wordt uitgereikt aan de


Cross Media Man / Vrouw van het Jaar
 

Uitreiking van de Cross Media Awards is op woensdag 14 mei in het Compagnie Theater in Amsterdam.

Alles over de Cross Media Awards vind je hier.

www.crossmediaawards.nl

 

Het Cross Media Congres & de Cross Media Awards worden gesponsord door onder meer Ster, PauwR en Exterion Media

 

 

 


Ook sponsor worden van het Cross Media Congres en/of de Cross Media Awards?

Mail Peter Wybenga voor de mogelijkheden

peter@nederlandsmedianetwerk.nl

[Vacatures] Iemand nog een baan?
 

We krijgen met decweek meer vacatures binnen in media en marketingcommunicatie.

[ je vindt ze hier ]




Colofon

Nederlands MediaNieuws is een uitgave van het Nederlands MediaNetwerk.
www.nederlandsmedianetwerk.nl

Het Nederlands MediaNieuws publiceert alle nieuws headlines met doorlinks op Twitter:
www.twitter.com/medianetwerk

Hoofdredactie: Bas Vlugt
www.twitter.com/basvlugt

Voor redactie, adverteren en persberichten: info@nederlandsmedianieuws.nl

Hosting
20NINE
www.20nine.nl

In samenwerking met Lefthandmedia en 20NINE ontwikkelt het Nederlands MediaNetwerk ook nieuwsbrieven, website en social networks voor derden.

Masterclass Nieuws maken - 25 maart

Heeft u mooi nieuws, maar lukt het u niet hiermee de media te halen? Weten journalisten u doorgaans goed te vinden, maar wilt u zelf ook eens het initiatief nemen? Of bent u soms verbaasd over welk nieuws de voorpagina van de krant haalt?

Deze training leert u creatiever met nieuws om te gaan en nieuwsstrategieën te ontwikkelen die het nieuws een langere adem geven. Met een journalistieke blik zal steeds gekeken worden naar het onderscheidend vermogen en de maatschappelijke
relevantie van een onderwerp...

[ lees verder ]






Afmelden van deze nieuwsbrief.
Klik hier voor de webversie van deze nieuwsbrief.
Copyright 2009 - 2014 Nederlands MediaNieuws